سال 1393 با تمام اتفاقات خوب و بدش تمام شد؛ سالی که سرشار از اتفاقات مهم و اثربخش در این حوزه بود. اما رویکرد ما در این گزارش به اتفاقات مهمی باز میگردد که در روابط عمومی ایران رخ داده است:
- اخبار و رویدادها
1. چهار فراز مهم و توصیه روابط عمومیای رهبر معظم انقلاب به دولت
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهارمین روز از هفته دولت با رییس جمهوری و اعضای هیات دولت دیدار و با برشمردن اقدامات «با ارزش و خوب» دولت یازدهم، توصیه هایی را ارایه کردند.
مهمترین محورهای بیانات و توصیه های روابط عمومی ای رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:
- گزارش عملکرد دولت باید به افکار عمومی ارائه شود تا مردم ضمن اطلاع از اقدامات انجام گرفته، از کارها و برنامه های آینده نیز مطلع شوند.
- ارائه گزارش عملکرد، موجب امیدواری مردم به آینده خواهد شد البته باید دقت شود که در این گزارش ها، آمارها دقیق و بدور از اغراق باشند.
- از برکات تغییر دولت ها و روی کار آمدن دولت ها با شعارهای جدید، ایجاد امید در مردم است،باید این امید را در مردم حفظ و تقویت کرد که یکی از راه های تقویت آن، اطلاع افکار عمومی از کارهای انجام گرفته است.
- البته امید مردم فقط با ارائه گزارش تقویت نخواهد شد بلکه مردم به دنبال عمل، و نتیجه عملی صحبت ها هستند.
2. روابط عمومیها باید به دقت همه امور را رصد کنند
قضاوتکننده اصلی نسبت به اینکه دولت چه مقدار در برنامههایش موفق بوده، افکار عمومی است و اگر افکار عمومی به عنوان معیار اصلی مطرح است، لازم است که فعالیتهای دولت برای مردم به خوبی منعکس شود.
امام خمینی(ره) همواره بر مسأله تبلیغات و بیان خدمات تأکید میکردند. البته نواقص و اشکالات وجود دارد، اما اگر بنا باشد، نواقص و اشکالات بیش از حد واقعی برجسته شود و تلاشها و خدمات منعکس نشود، آنگاه قضاوت مردم از دولت نمیتواند بر پایه اطلاعات دقیق باشد.
اداره کشور بدون توجه به افکار عمومی ممکن نیست و مشکلات اقتصادی بدون حمایت، حضور و کمک مردم حل و فصل نخواهد شد.
تمام دستگاههای اجرایی و دولت باید از همه ظرفیتش در بیان خدمات استفاده کنند. روابط عمومیها در فضای رسانه که فضای سرعت و ثانیه است، باید به دقت همه امور را رصد کنند، حضور داشته باشند، حرف بزنند و تبلیغ بکنند، تا تلاشهای دولت به اندازهای که انجام میگیرد در جامعه منعکس شود.
افکار عمومی هم در دنیا و هم در داخل بسیار مهماند و وظیفه همه ما این است که اقدامات و خدماتی که انجام میدهیم بیان کنیم.
(بخشی از سخنان حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در همایش هماندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید در سالن اجلاس سران)
3. هدیه وزارت ارشاد به روابط عمومیها
در جلسه مورخ 29/2/93 هیأت نظارت برمطبوعات، با تقاضای صدور مجوز شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی (شارا) مورد بررسی قرار گرفت که طی آن، پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی شارا مجوز انتشار دریافت کرد.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران از اواخر سال 91 با صاحب امتیازی و مدیرمسوولی مهدی باقریان به صورت تخصصی در زمینه روابط عمومی فعالیت کرده و با روش خبری-تحلیلی بر روی اینترنت انتشار پیدا می کند.
ترتیب انتشار شارا برخط بوده و با گستره بینالمللی (فارسی-انگلیسی) مورد استفاده عموم قرار میگیرد.
شایان ذکر است در طول سال گذشته بالغ بر 16 میلیون صفحه در شارا دیده شده و این آمار نسبت به سال گذشته رشد 100 درصدی را تجربه کرده است.
نتایج آمار جمعیت شناختی شارا نشان می دهد 75 درصد از بازدید کنندگان شارا مرد بوده اند و حدود 25 درصد از آنان را زنان تشکیل می دادند.
4. افتتاح دانشکده خبر
دانشکده خبر دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی (برای رشته های روابط عمومی، روزنامه نگاری، علوم ارتباطات اجتماعی، علمی کاربردی مترجمی خبر انگلیسی)، در مقطع کارشناسی ارشد (رشته های مطالعات فرهنگی و رسانه، علوم ارتباطات اجتماعی - تحقیق در ارتباطات اجتماعی، روزنامه نگاری و روابط عمومی) پذیرش دانشجو دارد.
در این دانشکده حدود1000 دانشجو و 28 استاد عضو هیئت علمی مشغول تحصیل و تدریس هستند.
دانشکده خبر دانشگاه آزاد اسلامی در فضایی به مساحت حدود 2000 مترمربع در تهران خیابان فخر رازی، خیابان شهید نظری واقع شده است.
5. ارایه مقاله یک کارشناس روابط عمومی در هشتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی 2014 مادرید
مقاله کارشناس روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز درهشتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی 2014 مادرید پذیرفته شد.
مقاله علمی- پژوهشی مینا نظری با عنوان «بررسی رابطه هوش هیجانی با تعهد سازمانی و بهبود کیفیت عملکرد کارگزاران روابط عمومی» در هشتمین دوره اجتماع جهانی روابط عمومی در کنفرانس 2014مادرید اسپانیا به صورت پوستر ارائه شد.
اين همايش در روز هاي 21 تا 23 سپتامبر سال 2014 ميلادي در مركز همايش هاي شهرداري مادريد برگزار گردید.
6. انتشار اولین شماره نشریه چهل کلید روابط عمومی
اولین شماره نشریه تخصصی چهل کلید روابط عمومی به مدیر مسئولی سید مجتبی علوی منتشر شد.
در شماره اول این نشریه که از این پس به صورت تخصصی در حوزه روابط عمومی و علوم ارتباطات منتشر خواهد شد، به دو پرونده اختصاصی با موضوعات آسیب شناسی مطبوعات محلی در ایران و بررسی بخشنامه اخیر معاون اول رئیس جمهور در خصوص روابط عمومی ها پرداخته شده است.
- مقررات و قوانین
1. تدوین منشور اخلاقی روابط عمومی
منشور اخلاقی انجمن متخصصان روابط عمومی پس از 15 سال از فعالیت این نهاد تخصصی تصویب شد.
در مقدمه کوتاه این منشور آمده است: «انجمن متخصصان روابط عمومی، انجمنی است تخصصی و حرفه ای که در حوزه روابط عمومی و ارتباطات فعالیت می کند. این انجمن در تلاش است با نزدیک کردن سازمان ها، شرکت ها و سایر نهادهای ذیربط از طریق اجرای فعالیت های علمی و تخصصی به رشد و اعتلای حرفه و دانش روابط عمومی و تسهیل خدمات مناسب به مخاطبان و عموم مردم کمک کند. تلاش های این انجمن معطوف به شرایط بومی ایران و بر اساس ارزش های اخلاقی اسلامی بوده و بر آن است تا ضمن تعامل با مخاطبان به پر کردن خلاء های آموزشی، پژوهشی و اجرایی در حوزه روابط عمومی نیز مساعدت نماید.
منشور اخلاقی انجمن متخصصان روابط عمومی، آرمان خود را برای تنظیم سند این منشور اینگونه معرفی کرده است: «ما به این منشور اخلاقی به عنوان یک مدل برای حرفه روابط عمومی در ایران می نگریم.» این بدین معناست که این منشور قرار است به عنوان نمونه ای برای سایر روابط عمومی هایی که می خواهند منشور اخلاقی تنظیم کنند در آید.
2. بخشنامه به دستگاههای اجرایی در خصوص انتصاب در روابط عمومیها
معاون اول رئیس جمهور طی بخشنامه ای به وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و استانداری ها از آنان خواست در انتخاب افراد برای تصدی پست های سازمان مرتبط با روابط عمومی ها از نیروهای شایسته و با تجربه استفاده شود.
در بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری آمده است: با توجه به نقش حساس روابط عمومی دستگاه های اجرایی در ایجاد ارتباط با مردم و انعکاس دغدغه ها و انتظارات مردم به مسئولین و متقابلا تبیین تصمیمات و سیاست های دولت و ضرورت استفاده از نیروهای شایسته در تصدی پست های سازمانی مرتبط با روابط عمومی دستگاه های اجرایی، مقتضی است دستگاه های اجرایی به هنگام انتصاب افراد برای تصدی پست های یاد شده از نیروهای با تجربه متخصص و کارآمد در این زمینه استفاده نمایند.
3. آیین نامه روشنگری رسانهای در دولت تدبیر و امید
اگرچه همه دولت ها تلاش داشته اند بخش های مربوط به روابط عمومی دستگاه های اجرایی، دارای سیستم و نیروی انسانی کارآمد و پویا باشد، اما عدم وجود مقررات و ضوابط نظام مند موجب شده است تا در برخی مواقع، عملکرد مدیران و مجموعه های مرتبط با روابط عمومی، به صورت سلیقه ای بررسی و سنجش شود.
به همین خاطر، دولت یازدهم، «آیین نامه روشنگری رسانه ای دولت تدبیر و امید» با تصویب در شورای اطلاع رسانی دولت، از سوی این شورا به تمام مدیران روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های مهم دولتی و نیز مسئولان روابط عمومی ناجا و رسانه ملی ابلاغ شده است.
بر اساس این ابلاغیه، تاکید شده است که دستگاه های مربوطه باید چهار سیاست مهم شامل:
- اولویت رسانه های داخلی برای جمع آوری اخبار دولت
- فراهم کردن تسهیلات لازم برای خبرنگاران در جریان دسترسی به اخبار دولت
- مواجهه سریع و دقیق با ابهامات و شایعات در مورد دولت و
- پاسخگویی به پرسش ها و انتقادات از طریق رسانه را عملیاتی کنند.
4. پیوست رسانهای طرحهای کلان دولت
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در جلسه شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی ها که در وزارت بهداشت برگزار شد، در خصوص ضرورت و اهمیت پیوست رسانه ای طرح های کلان و مهم دولت گفت: طی دوره های گذشته تدوین پیوست رسانهای طرحهای کلان و مهم به تصویب رسیده بود اما متاسفانه این مهم تاکنون به سرانجام نرسیده است بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، تدوین پیوست رسانه ای به تصویب رسیده و به روابط عمومیها ابلاغ خواهد شد. (نویسنده تا لحظه تنظیم این گزارش، اطلاعاتی از ابلاغ این پیوست در دست ندارد.)
گفتنی است نظامنامه پیوست فرهنگی طرحهای مهم و کلان کشور روز شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ از سوی رییس جمهور سابق ابلاغ شده بود.
پیوست فرهنگی فرصتی ارزشمند به منظور جاری کردن سیاستهای کلان فرهنگی، ابزاری برای ایجاد مصونیت و پیشگیری از پیامدهای منفی در عرصه فرهنگ و همچنین اقدامی در راستای ایجاد تحول و پیشبرندگی در فرایندها و روشهای مدیریت فرهنگی کشور مبتنی بر ارزشهای فرهنگ اسلامی و در نهایت عامل موثر در جهت ارتقای بهرهوری محسوب میشود.
مهمترین هدف نظام نامه پیوست فرهنگی ایجاد زمینه و شرایطی است که با ایجاد گفتمان فراگیر اصلاح عملکرد فرهنگی تصمیمات مدیریتی در همه سازمانهای اجرایی کشور، ضمن اینکه طرحهای مهم به ویژه پروژههای عمرانی، اجتماعی و اقتصادی به نحو مطلوبی اجرا میشوند، ارزشهای دینی، ملی و انقلابی نیز حفظ و تقویت شوند.
5. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
بر اساس این آیین نامه، موسسات مشمول قانون موظفند عناوین اطلاعات عمومی و غیرطبقه بندی شده خود و شیوه دسترسی به آنها را در درگاه خود قرار دهند.
همچنین این موسسات باید کاربرگ (فرم) الکترونیکی و نسخه قابل چاپ درخواست اطلاعات را در درگاه خود قرار دهند. پس از پر نمودن و ارسال کاربرگ به موسسه، شماره پیگیری در اختیار متقاضی قرار می گیرد تا از وضعیت درخواست خود مطلع شود.
بر اساس این آیین نامه، موسسات مشمول قانون موظفند از طریق درگاه خود یک امکان ارتباطی امن و قانونی برای انجام رویه های اداری برقرار کنند تا کاربران بتوانند با استفاده از ابزارهای دسترسی و ارتباطی نظیر تلفن، رایانه یا تلفن همراه خود با موسسه مربوط ارتباط برقرار کنند. به دست آوردن اطلاعات و یا ارائه اسناد و مدارک کاغذی، دریافت یا پر کردن کاربرگ های اداری آن نباید منوط به مراجعه حضوری شهروندان و صاحبان مشاغل به موسسات مشمول قانون باشد.
همچنین موسسات مشمول قانون موظفند اطلاعاتی را که بر اساس قانون ملزم به انتشار آنها هستند، بلافاصله در درگاه خود درج نموده و نسبت به انتشار اطلاعات دربردارنده حقوق و تکالیف مردم از طریق رسانه های همگانی اقدام نمایند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور این مصوبه را در تاریخ 1/9/93 برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرد.
6. دستورالعمل نحوه انتشار آگهی نامه توسط کانون های تبلیغاتی
دستورالعمل جدید نحوه انتشار آگهی نامه توسط کانون های آگهی و تبلیغاتی در هفتاد و چهارمین جلسه کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور تصویب شد.
این دستورالعمل با هدف اصلاح و ساماندهی تولید و انتشار آگهی نامه ها به ویژه آن دسته از آگهی نامه هایی که در خصوص حرفه ها و صنوف تخصصی منتشر می شوند، پس از سه ماه نظرخواهی از دست اندرکاران و کارشناسان ذی ربط -که از طریق پایگاه اطلاع رسانی دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی صورت گرفت- با اصلاح نهایی به تصویب رسید.
ضرورت کسب موافقت اصولی برای انتشار آگهی نامه از کمیته تبلیغات استان توسط کانون های آگهی و تبلیغاتی از جمله موارد مهم مطرح شده در این دستورالعمل است.
همچنین نحوه انتشار آگهی نامه های مجلد و غیرمجلد عمومی و تخصصی، دوره انتشار آگهی نامه ها، چگونگی توزیع آن و نحوه نام گذاری آگهی نامه ها از جمله مهم ترین مواردی هستند که در این مصوبه آمده است.
7. دستورالعمل نحوه استفاده از تصویر هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات
دستورالعمل نحوه استفاده از تصویر هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات، پس از بررسی کارشناسان و متولیان امر، با هدف تبیین چارچوب ها و شرایط و به منظور حمایت از صنایع و تولیدات داخلی تصویب شد.
پس از بررسی و بازنگری ضوابط مربوط به تبلیغات، مجوز حضور چهره های هنری - ورزشی در تبلیغات تجاری محصولات و تولیدات داخلی صادر شد و با بررسی کارشناسان و صاحب نظران امر تبلیغات برای نظارت بیشتر و ارایه راهکارهای مناسب، این دستورالعمل تهیه و به تصویب کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی رسید.
دستورالعمل یاد شده به استناد بند «ب» از ماده 12 آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی - مصوب شورای انقلاب در سال 1358 - در خصوص چگونگی استفاده از شخصیت های فرهنگی کشور در آگهی ها، تنظیم و تدوین و در جلسه 75 کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور در تاریخ سوم دی ماه 1393 به تصویب رسیده است.
استفاده از حضور چهره های هنری- ورزشی در تبلیغ محصولات و تولیدات داخلی، در راستای تأکید بر تحقق شعار سال 1393 با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، روح حاکم بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، توجه، باور و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی صورت گرفته است.
گردهمایی های روابط عمومی
1. نهمین همایش ملی روابط عمومی الکترونیک
نهمین همایش ملی روابط عمومی الکترونیک با موضوع مدیریت افکار عمومی روز شنبه 27 اردیبهشت با حضور نزدیک به 500 نفر از اساتید، مدیران، دانشجویان و فعالان این حوزه در هتل المپیک تهران برگزار شد.سپس پیامهای حضرت آیتالله هاشمی رقسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست قرائت شد.
2. نهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی
نهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی روز دوشنبه دوم تیرماه با اهدای جوایز به روابط عمومی های برتر در سطح کشور به کار خود پایان داد.
این مراسم با حضور محمدرضا صادق مشاور رسانه ای رییس جمهور، احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر تهران و جمعی از پیشکسوتان و فعالان عرصه روابط عمومی در هتل ارم برگزارگردید.
نهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی با همت انجمن متخصصان روابط عمومی هر ساله با همکاری موسسه کارگزار روابط عمومی، دانشگاهها، روابط عمومی وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهای خصوصی و دولتی در دو بخش رقابتی و آموزشی در دو گروه تهرانی و استانی برگزار می گردد.
3. یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با حضور 700 نفر از استادان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی، 27 مهرماه 1393 در مرکز همایش های بین المللی المپیک برگزار شد.
در این کنفرانس دکتر علی اکبر فرهنگی بنیانگذار علم مدیریت رسانه ایران، دکتر علی اکبر جلالی بنیانگذار علم فناوری اطلاعات ایران، دکتر احمد روستا بنیانگذار علم بازاریابی ایران، دکتر باقر ساروخانی بنیانگذار علم جامعه شناسی ارتباطات ایران، پروفسور سعیدرضا عاملی استاد برجسته دانشگاه تهران، دکتر یونس شکرخواه بنیانگذار علم روزنامه نگاری آنلاین ایران و دکتر محمدسعید کاویانی استاد برجسته علم فناوری اطلاعات، مقالات و سخنرانی های خود را ارایه نمودند.
4. دهمین سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی
دهمین سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی طی روزهای 6 و 7 آبان ماه سال جاری با حضور 600 نفر از میهمانان داخلی و خارجی و جمعی از مسئولان کشوری و با شعار 10سال تلاش علمی، 10 گام به سوی روابط عمومی نوین برگزار شد.
- کتابهاي منتشر شده روابط عمومي در سال 1393
در سال 1393، 19 عنوان کتاب جدید در حوزه روابط عمومی و ارتباطات منتشر شد:
كتاب هاي منتشر شده روابــط عمـومي در سال 1393
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران در سال 1393، 19 عنوان کتاب جدید در حوزه روابط عمومی و ارتباطات منتشر شد:
1. فنون روابط عمومي / نويسنده: مهدي باقريان / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
2. خبرنگاري براي روابط عمومي / نويسنده: امير ترقي نژاد / ناشر: انتشارات سيد عليزاده
3. روابط عمومي دولتي / نويسندگان: مهدي باقريان، هادي کمرئي و محمد حمدان عدنان / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
4. گذري بر مديريت و روابط عمومي / نويسندگان: حسن خسروي و ناصر رزاق منش / ناشر: مشق شب
5. سالنامه تخصصي روابط عمومي 1394 / تهيه و تنظيم: انتشارات کارگزار روابط عمومي / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
6. روابط عمومي از زاويه ارتباطات / نويسنده: دکتر يونس شکرخواه / ناشر: سيماي شرق
7. مديريت گردهمايي / نويسنده: مهدي باقريان / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
8. متون انگليسي براي دانشجويان ارتباطات، روزنامه نگاري و روابط عمومي / نويسنده: نازنين ملکيان / ناشر: بادبادک
9. روابط عمومي اسلامي / نويسندگان: دکتر حسن بشير ـ مهدي باقريان / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
10. روابط عمومي اينترنتي / نويسنده: عادل ميرشاهي / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
11. گرافيک خبري و اطلاع رسان / نويسندگان: دکتر يونس شکرخواه و مريم سليمي / ناشر: دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها
12. افکار عمومي / تاليف: وينسنت پرايس / ترجمه: علي ميرسعيد قاضي ـ حامدرضا اسماعيلي / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
13. درآمدي بر شناخت روابط عمومي اسلامي / نويسندگان: دکتر اميدعلي مسعودي ـ مريم باغاني / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
14. مسئوليت اجتماعي از زاويه روابط عمومي / نويسنده: حسن ربيعي / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
15. روابط عمومي دو/ تاليف: ديريدکي. برکنريج با ترجمه مريم صالحي / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
16. خبرنگاري دو (راز بقاء و رشد يک راهنماي ديجيتال براي عصر اطلاعات) / تاليف: مارک بريگز با ترجمه مريم صالحي / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
17. دانشنامه علوم ارتباطات (ارتباطات) / تاليف: دکتر حسن بشير / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
18. ارتباطات تصويري / نويسنده: قربانعلي تنگ شير / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
19. روابط عمومي و فنون جديد تبليغات / تاليف: محمد صفاري / ناشر: موسسه کارگزار روابط عمومي
یادمان درگذشتگان
1. ابراهیم دربانیان مدیر باسابقه روابط عمومی
ابراهیم دربانیان مدیرکل اسبق روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی و بانک ایران زمین متولد شهریورماه 1335 بود که پس از سال ها فعالیت در عرصه روابط عمومی در اثر بیماری دعوت حق را لبیک گفت.
2. امیر انصار:
امیر انصار متولد 1359 لیسانس و فوق لیسانس روابط بین الملل، عمده فعالیت های ایشان در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی در سازمان صدا و سیما بود و حدود 13 سال سابقه کاری در این سازمان داشت.
3. مهرناز حجتی کارشناس روابط عمومی صنایع شیر ایران
4. حسین قربانی رییس سابق روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
5. محمد اسماعیل فروزنده کارشناس سابق روابط عمومی بانک مهر اقتصاد
منبع: شارا