براساس قانون بايد دولت 50درصد از هزينه ساخت و توسعه مترو را پرداخت كند و مديريت شهري نيز بايد 50درصد بقيه را بپردازد.
بهگفته عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران، دولت در بودجه مترو بايد به مديريت شهري كمك كند. ترافيك را با برنامهريزي صحيح، نقشه راه درست، زيرساخت مناسب و اقدامات كارشناسي شده ميتوان مديريت كرد و در اين ميان، فقط مترو است كه ميتواند ترافيك را ضربهفني كند.
وي تصريح كرد: در چند سال اخير، كارهاي بسيار خوبي در پايتخت انجام شده است. حتي منتقداني كه ديد مثبتي نسبت به مديريت شهري و عملكرد آن ندارند نيز بارها و بارها به اين نكته صحه گذاشته و تأكيد كردهاند كه در اين چند سال، اقدامات بسيار خوبي در تهران اتفاق افتاده است. وي افزود: البته بايد جلوي رشد بيرويه تهران گرفته شود و به اين منظور، چنانچه طرح جامع شهر تهران مورد پيگيري قرار گرفته و به آن عمل شود، اتفاق بسيار خوبي خواهد افتاد و در غيراين صورت، اتفاقاتي كه در 20سال اخير رخداده، همچنان ادامه خواهد يافت و وضع بدتر هم خواهد شد. وي با اشاره به اينكه تمام ارگانها، سازمانها و نهادها بايد كمك كنند تا براي آيندگان، تهران خوبي از خود به يادگار بگذاريم، اظهار كرد: قديميها با وجود ايرادات و اشكالات موجود در زيرساختهاي شهري، تهران خوبي را براي ما به يادگار گذاشتهاند.
دبير با بيان اينكه در تهران، 17دستگاه، خود را صاحب موضوع ترافيك ميدانند و اين دستگاهها بايد يكپارچه شوند، تصريح كرد: به اين منظور بايد دولت و زيرمجموعههاي تحت نظارت آن كنار بروند و تمام مجموعهها در حوزه اجرا با مديريت شهري هماهنگ باشند.
تحقق مديريت يكپارچه شهري براي چابكسازي دستگاههاي مسئول از يكسو و برطرف شدن هرچه سريعتر مشكلات موجود از جمله آلودگي هواي پايتخت مورد تاكيد همه اعضاي شوراي شهر تهران است.