تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۵

مرکز تاب آوری بحران شهر تهران که با هدف کمک به کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران در سطح محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی طراحی شده با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و جمعی از مسئولان و متخصصان این حوزه افتتاح شد.

اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور در حاشيه اين مراسم و طي سخناني در نشست درس‌هاي جهاني براي تاب‌آوري شهرها در برابر بحران با تأكيد بر اهميت موضوع تاب‌آوري شهرها و مفهوم گسترده آن به تغييرات جمعيتي كشور و لزوم توجه به اين تغييرات در برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به مديريت بحران اشاره كرد و گفت: حادثه را بايد باور و مديريت بحران و پيشگيري را وارد زندگي روزمره خود كنيم، درحالي‌كه ما نسبت به اين موضوع بي‌توجهي نشان مي‌دهيم. به‌عنوان مثال وقتي گردوغبار اهواز را درنورديد، همه رسانه‌ها و مسئولان به جنب و جوش افتادند، اما بعد از فروكش كردن گردوغبار ديگر خبري نشد، البته سازمان مديريت بحران كشور دارد اين مسئله را دنبال مي‌كند.

معاون وزير كشور گفت: موضوع تاب آوري شهرها به‌خصوص در تهران كه بيشترين جمعيت شهري را در خود جاي داده حائز اهميت است و ما بايد تلاش كنيم تا بتوانيم خود را در مقابل حوادث ايمن كنيم. وي يادآور شد: از وقوع حادثه نمي‌توانيم جلوگيري كنيم، ولي مي‌توانيم با تدبير، تلاش، انديشه و به‌كارگيري دانش در همه ابعاد و جلب مشاركت مردم، جامعه‌اي ايمن بسازيم و خسارات ناشي از حوادث را كم كنيم. وي افزود: در موضوع تاب آوري شهر‌ها با مشاركت عمومي و حمايت ستادي تلاش مي‌كنيم تا شهرهايمان را ايمن‌تر و آماده‌تر كنيم. وي افزود: در حال حاضر كيفيت ساخت و سازها نسبت به گذشته با رعايت استانداردها و نظارت‌هاي دقيق‌تر بهتر شده و اين روند بايد گسترش يابد. وي با تقدير از اقدامات سازمان مديريت بحران شهر تهران گفت: دولت و شهرداري تهران هر دو به موضوع نوسازي بافت‌هاي فرسوده توجه دارند و در اين زمينه اقدامات خوبي انجام شده است. تاكنون قريب به يك ميليون و 700واحد روستايي در كشور بازسازي و نوسازي شده و سالانه نوسازي 200هزار واحد ديگر نيز در دستور كار دولت است كه اين روند ادامه دارد.

  • فرايند جديد در مديريت بحران

احمد صادقي، رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران نيز در حاشيه اين برنامه با اشاره به تصويب سند چشم‌انداز 15ساله جهاني كاهش مخاطرات گفت: اين مركز در اجراي برنامه دوم 5ساله شهرداري تهران با هدف بهره‌گيري از تجربيات موفق دنيا در موضوع تاب‌آوري راه‌اندازي شده است.

وي گفت: در اين مركز از بهترين نخبگان داخلي و خارجي دعوت شده تا دستاوردهاي موفق دنيا را بومي‌سازي‌ كرده و در مجموعه شهر تهران و همچنين به‌صورت الگو و نمونه در كلانشهرهاي ديگر به اجرا درآورند. وي خاطرنشان كرد: موضوع تاب آوري فرايند جديدي در دانش مديريت بحران است. در گذشته بيشتر به آمادگي و مقابله توجه مي‌شد درصورتي كه در تاب‌آوري به مخاطره شناسي و كاهش اثرات ناشي از مخاطرات توجه مي‌شود.

وي گفت: روزبه‌روز مخاطرات ما در شهرها در حال افزايش است و با مخاطرات مواجه مي‌شويم. درنتيجه نيازمند شناخت مخاطرات، برنامه‌ريزي و رفع آن و برنامه‌ريزي براي كاهش اثرات ناشي از مخاطراتي هستيم كه حادث مي‌شوند كه نيازمند كارهاي مطالعاتي در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي هستيم.

  • مقاومت و ادامه زندگي

عباس استاد تقي‌زاده، مشاور عالي سازمان نيز با اشاره به اهميت راه‌اندازي اين مركز گفت: خلأ اين مركز در كشور براي بهره‌گيري از تجربيات بين‌المللي محسوس بود. در اين مركز، آماده‌ايم تجربيات داخل را نيز در عرصه‌هاي بين‌المللي در معرض ديد و قضاوت ارگان‌هاي بين‌المللي قرار دهيم كه با تاسيس اين مركز اين موضوع پيگيري مي‌شود. وي افزود: تاب‌آوري در برابر سوانح و حوادث يعني اينكه جامعه يا هر سيستم ديگري بتواند اولاً در برابر حوادث مقاومت كند، ثانياً چنانچه حادثه‌اي رخ داد، كاركردهاي اصلي خود را حفظ كرده و به حيات خود ادامه دهد و نهايتاً هر چه سريع‌تر و حتي بهتر از قبل به حالت عادي برگردد.

در ادامه اين مراسم دكتر مصطفي محقق، مدير برنامه كاهش خطر بلايا در مناطق شهري فدراسيون بين‌المللي صليب سرخ و هلال‌احمر نيز به تشريح همكاري‌هاي بين‌المللي در مديريت بحران و كاهش خطر مناطق شهري و نقش مركز تاب‌آوري بحران شهر تهران پرداخت.