تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷

رئیس شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران بود.

مهدي چمران در سخنان خود با اعلام اينكه بافت فرسوده تهران 4تا 12هزار هكتار برآورد شده است، نسب به بروز زلزله در تهران و لزوم نوسازي بافت فرسوده پايتخت هشدار داد. وي همچنين در بخش ديگري از سخنان پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه 9ارديبهشت، روز شوراها و ولادت حضرت اميرالمومنين(ع) را تبريك گفت و اظهار داشت: در 9ارديبهشت حضرت امام (ره) فرماني صادر كردند كه براساس آن شوراها شكل بگيرد.

وي ادامه داد: روز 9ارديبهشت روز شوراهاست و شوراها مديريت محلي هستند كه از حكومت مركزي و سياست‌هاي كلي جدا بوده و به‌صورت مستقل در مسير سياست‌هاي نظام و دولت مديريت محلي را بر عهده دارند. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در قانون اساسي نيز 7بند و 7 ماده در مورد شوراها وجود دارد و اصل 100تا 106قانون نيز در مورد شوراها توضيحاتي را ارائه كرده است. چمران خاطرنشان كرد: در قانون نيز مجلس در سال‌‌هاي61، 75و 82درخصوص شوراها قانون كاملي را تدوين كرد. وي گفت: با همدلي و همزباني با دولت شوراها مي‌توانند بين خود و شهرداران رابطه‌ ايجاد كنند تا خدمتگزاري به مردم افزايش يابد.

رئيس شـــوراي اسلامي شهر تهران گفت: تلاش ما براي برنامه 5ساله دوم شهرداري و چشم‌انداز 20ساله براي شهر تهران است تا شهري آبادتر و بدون آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و ساير ناهنجاري‌ها در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي داشته باشيم. چمران به اين نكته نيز اشاره كرد كه اصلاح اين مشكلات تنها بر عهده شوراها و شهرداري نيست و بايد يك عزم ملي و حاكميتي براي حل معضلات اين كلانشهر داشته باشيم.

چمران گفت: اصلاح حمل‌ونقل عمومي و استفاده بيشتر مردم از مترو و اتوبوس در اولويت مديريت شهري قرار گرفته است. چمران يادآور شد: اقدامات گسترده‌اي زير زمين شهر تهران براي توسعه مترو صورت گرفته است. در اتوبوسراني نيز تا جايي كه بتوانيم و خيابان‌هاي شهر گنجايش داشته باشد توسعه خواهيم داشت ولي در هر دو اقدام مترو و اتوبوسراني نيازمند همكاري‌هاي دولت هستيم.

وي درخصوص گسترش فضاي سبز عمومي اظهار داشت: نسبت به سال‌هاي گذشته فضاي سبز عمومي در شهر تهران گسترش يافته تا جايي كه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي سرانه فضاي سبز براي هر نفر 2مترمربع بود كه در سال 84به 8.5مترمربع و هم‌اكنون به 15.5مترمربع افزايش يافته است. چمران درباره بافت فرسوده شهر تهران گفت: بافت‌هاي فرسوده بسياري در شهر تهران وجود دارد كه در مقابل زلزله مقاومتي ندارد. وي با تأكيد بر اينكه شهر تهران بسيار زلزله‌خيز است، گفت: در شمال و جنوب تهران گسل‌ داريم و زلزله خطري است كه هميشه شهر تهران را تهديد مي‌كند. بنابراين بايد براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده هرچه سريع‌تر اقدام كنيم.

چمران در ادامه سخنان خود پيش از خطبه‌‌هاي نمازجمعه تهران ضمن تشكر از مقام معظم رهبري به‌خاطر نگاه ويژه‌اي كه به محيط‌زيست دارند، گفت: با دستور معظم ‌له بوستان جنگلي 1400هكتاري در بزرگراه شهيد بابايي كه پيش از اين در اختيار نيروهاي مسلح بود در اختيار شهرداري قرار گرفت و طي چند روز و در روز طبيعت اين بوستان براي استفاده آحاد مردم به بهره‌برداري رسيد كه در آينده نام آن را به بوستان ياس فاطمي تغيير خواهيم داد.

چمران خاطرنشان كرد: سازمان حفاظت محيط‌زيست در زمينه فضاي سبز عمومي دغدغه جدي دارد لذا از آنها درخواست مي‌شود پارك پرديسان را براي استفاده عموم در اختيار مردم قرار دهند و اداره آن را نيز درصورت نياز به‌عهده شهرداري بگذارند و شهرداري نيز اين آمادگي را دارد تا اين پارك را براي استفاده عموم آماده كند. رئيس شورا درباره اتفاقاتي كه در منطقه و در حوزه بين‌المللي رخ داده است، گفت: متأسفانه كساني در ظاهر اسلام بر ضد‌اسلام و مسلمين جهان عمل مي‌كنند. وي گفت: كشتار وحشيانه كودكان، زنان و مردم يمن كه بدون هيچ مقاومت و سلاحي در برابر حملات عربستان سعودي ايستادگي كردند، اين جنايت مانند جنايت صهيونيست‌ها در غزه است و قطعاً اين لكه ننگ و سياهي كه بر دامان عربستان سعودي نشسته و پاك‌شدني نيست.

برچسب‌ها