همشهری آنلاین: اجرای طرح کمربند سبز حفاظتی اراضی ملی برای نخستین بار در کشور در روستای تلاجیم شهرستان مهدیشهر در استان سمنان با حضور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها روز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش ايرنا، طرح کمربند سبز حفاظتی نوعی کمربند حفاظت از اراضی ملی با استفاده از عوامل طبیعی مانند درختان و گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه‌ای به همراه بهره‌گیری از مشارکت مردمی است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌های کشور گفت: کمربند حفاظتی به منظور حفاظت از اراضی ملی از مستثنیات که اراضی کشاورزی و دارای مالکیت مردمی است به اجرا درمی‌آید.

مسعود منصور با اشاره به اجرای کمربند حفاظتی برای 18 میلیون هکتار از اراضی کشور در طول برنامه پنجم توسعه، بیان کرد: کمربند حفاظتی تاکنون با استفاده از بنچ مارک بتنی، فنس و خاکریز اجرا می‌شده است.

وی ادامه داد: در اجرای طرح کمربند سبز حفاظتی از درختانی مانند فندق، بلوط و گونه‌های گیاهی مانند زرشک به عنوان مرز بین اراضی ملی و مستثنیات استفاده می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌های کشور با اشاره به استفاده از مشارکت مردمی در اجرای طرح کمربند سبز حفاظتی، ادامه داد: در این طرح مردم با مراقبت از این گونه‌های گیاهی مثمر از محصول آن نیز برای خود بهره‌برداری می‌کنند و بازده اقتصادی نیز برای آنها دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح کمربند سبز حفاظتی از اراضی ملی به طور آزمایشی و برای نخستین بار در استان سمنان، گفت: این طرح به میزان 2 کیلومتر و در سه ردیف با کاشت گونه‌های سازگار با منطقه در روستای تلاجیم شهرستان مهدیشهر در استان سمنان اجرا شده است.

منصور حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها یادآور شد: طرح‌های صیانت از جنگل‌ها در کشور در قالب 9 پروژه مختلف اجرا می‌شود.