جمعی از استادان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با ارسال نامه‌ای سرگشاده نسبت به بی‌توجهی به محیط‌زیست هشدار دادند و از رئیس‌جمهور خواستند بنا به وعده‌های انتخاباتی خود بیش از پیش محیط‌زیست مورد توجه قرار دهد.

محیط زیست

در بخشي از اين نامه آمده است: «رخدادهايي ازجمله خشك‌شدن درياچه اروميه - كه از دغدغه‌هاي جدي دولت تدبير و اميد است - نشان از اوضاع بسيار آسيب‌پذير و نگران‌كننده محيط‌زيست كشورمان دارد. اما متأسفانه با وجود اطلاع‌رساني‌وسيع سال‌هاي اخير در رسانه‌هاي كشور درخصوص بحران‌هاي زيست‌محيطي، هنوز نشاني از تغيير جدي و معني‌دار در سياست‌هاي كلان ملي ديده نمي‌شود.

آخرين حلقه از زنجيره تصميمات شتابزده و مخرب، مجوز اجراي برنامه گردشگري متمركز در جزيره آشوراده است كه در سفر اخير حضرتعالي به استان گلستان اعلام شد. اين منطقه به‌عنوان تنها جزيره درياي مازندران (خزر) با سابقه بيش از 45سال حفاظت و برخورداري از جايگاه حفاظت بين‌المللي است كه هرگونه تغيير كاربري آن برخلاف قوانين مصرح داخلي و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بوده و آسيب‌هاي جدي اكولوژيكي را به همراه خواهد داشت.

امضا‌كنندگان اين نامه از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي كشور از حضرتعالي انتظار دارند كه به‌عنوان حقوقدان‌با اجراي اصل 50قانون اساسي بيش از دولت‌هاي قبلي به محيط‌زيست توجه فرماييد و با جديت تمام آنطور كه در سخنان‌نوروزي خود هم تأكيد داشتيد حفظ محيط‌زيست را عملا سر لوحه اولويت‌هاي دولت قرار دهيد. لذا از جنابعالي چند درخواست مشخص داريم كه انتظار است به‌طور جدي پيگيري و ما را از نتايج عملي آن مطلع فرماييد.»

انتقال جاده پارك ملي گلستان به خارج از اين پارك، جلوگيري از اجرايي‌شدن طرح انتقال آب درياي خزر به درياچه اروميه، لغو تفاهمنامه گردشگري در جزيره آشوراده، تقويت نيروهاي يگان حفاظت و اطفاي حريق سازمان جنگل‌ها و تشكيل «ستاد مطالعه و برنامه‌ريزي به‌منظور تشكيل وزارت محيط‌زيست و ميراث طبيعي» ازجمله خواسته‌هايي است كه در اين نامه مطرح شده است.

کد خبر 290146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha