براساس تحقيقات انجام شده در دانشگاه صنعتي شريف، يك مينيبوس صفركيلومتر ديزلي در شهر 27 ليتر در 100كيلومتر و يك مينيبوس مستهلك 33 ليتر در هر 100كيلومتر گازوئيل مصرف ميكند. با احتساب ميانگين روزانه 100كيلومتر سفر براي هزار مينيبوس شهر و قيمت 525توماني هر ليتر گازوئيل، روزانه 3.4ميليون تومان و سالانه 1.1ميليارد تومان در هزينه سوخت مينيبوسهاي تهران صرفهجويي ميشود.
- قانون فراموش شده
صرفهجويي در مصرف سوخت يكي از سياستهايي است كه از سال86 مورد بازبيني و توجه مسئولان قرارگرفت. براساس ماده يك قانون توسعه حملونقل و مديريت مصرف سوخت مصوب ديماه1386، دولت مكلف شد در جهت توسعه حمل ونقل درون شهري و برون شهري و مديريت مصرف سوخت نسبت به بهينهسازي حملونقل از طريق توسعه شبكه حملونقل عمومي شامل مترو، اتوبوس و مينيبوس اقدام كند.
بهينهسازي مصرف انرژي در اين وسايل ميتواند مهمترين راه براي اجراي قانون مذكور باشد. اما در سالهاي حضور دولتهاي وقت، اقدامي جدي در زمينه نوسازي ناوگان فرسوده تهران برداشته نشد و نوسازي تنها براي 100دستگاه مينيبوس عملي شد. از سال گذشته البته طرح نوسازي 300مينيبوس فرسوده از سوي سازمان حفاظت محيطزيست و ستاد مديريت سوخت مطرح شد كه اين طرح همچنان عملي نشده است.
براساس آخرين اطلاعات البته جلسهاي براي پيگيري اجراي آن برگزار شده اما مردم در انتظار نتايج اين جلسه هستند. آلودگي هوا و منظر شهري از كمترين نتايج اين نوسازي در افكارعمومي است.
- نوسازي، زمينهساز كاهش هزينهها
اگر روند نوسازي ناوگان مينيبوسراني طبق برنامهريزي انجام شود، مصرف سوخت در اين ناوگان بهطور چشمگيري كاهش مييابد. پيمان سنندجي مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران نيز در گفتوگو با همشهري اعلام كرد كه براساس هدفگذاري در زمينه نوسازي همه هزار دستگاه مينيبوس فرسوده تهران، قرار است در سالجاري روند نوسازي با سرعت بيشتري انجام شود. براساس آخرين تصميمات قرار است وامهايي براي نوسازي اختصاص يابد.
بهگفته وي، هماكنون هزاردستگاه مينيبوس تهران با عمر متوسط 25سال فرسوده محسوب ميشود و تنها راه نجات شهر از آلودگيهاي زيستمحيطي و معضلات ناشي از مينيبوسها، نوسازي آنهاست. به گفته وي، در سالهاي اخير تنها حدود 100دستگاه مينيبوس در تهران نوسازي شده است.
- زماني براي خروج فرسودهها
به گفته سنندجي، قرار است شهرداري تهران، سازمان حفاظت محيطزيست و ستاد نوسازي خودروهاي فرسوده مبالغي را بهعنوان كمك هزينه پرداخت كنند كه بر اين اساس انتظار ميرود امسال مينيبوسهاي فرسوده بهطور كامل از ناوگان خارج شوند و بهمنظور كاهش آلودگي هواي تهران، موضوع نوسازي مينيبوسهاي فرسوده با جديت دنبال خواهد شد. عمل به تعهدات دولتي در اين زمينه راهگشاست.
- نوسازي بينوسازي
طرح جايگزيني مينيبوسهاي فرسوده قرار بود از ابتداي سال83 در دستور كار سازمان حفاظت محيطزيست قرار گيرد اما با توجه به عدمهمكاري دستگاههاي ذيربط در اين زمينه اين طرح موفقيت چنداني نداشت و تنها 121دستگاه مينيبوس در تهران نوسازي شد. به موجب تفاهمنامه همكاري مشترك شهرداري با وزارتخانههاي كشور و نفت براي توسعه حملونقل عمومي، در تبصره٢ قانون بودجه سال٩٣ براي كاهش مصرف انرژي در بخشهاي مختلف اقتصاد و پيرو بند «ق» قانون بودجه و همكاري وزارت نفت با استفاده از بهينهسازي مصرف سوخت اعتبارات خروج مينيبوسهاي فرسوده بايد تأمين ميشد. بر اين اساس، سرمايهگذاران و بانكها بايد با تأمين اعتبار از طريق فاينانس، خروج مينيبوسهاي فرسوده را آغاز و پس از آن پول خود را دريافت ميكردند اما اين نكته عملي نشد.