گروه سیاسی: دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت با ارسال جوابیه‌ای در پاسخ به یادداشت «یک تذکر آیین‌نامه‌ای» که در تاریخ 28 مرداد (یکشنبه)، در صفحه 2 روزنامه همشهری به چاپ رسیده بود، توضیحاتی ارائه داد.

متن این جوابیه به این شرح است:

تذکر وارد نیست

نویسنده محترم یادداشت روز یکشنبه روزنامه همشهری در مطلب خود با عنوان
«یک تذکر آیین‌نامه‌ای» شبهاتی را در خصوص قانونی‌بودن یا نبودن ادغام شوراهای دولتی و تشکیل 4 شورای عالی از سوی دولت وارد نموده که در پاسخ به آن به نکات ذیل اشاره می‌شود:

1- براساس ماده 154 قانون برنامه چهارم توسعه دولت مکلف است از طریق شورای عالی اداری نسبت به تصحیح، بهسازی و اصلاح نظام اداری در ابعاد تشکیلات و سازماندهی و همچنین اصلاح ساختار تشکیلات اجرایی- به استثنای ساختار وزارتخانه‌ها –  از طریق ادغام یا انحلال آنها اقدام نماید.

2- شورای عالی اداری در جلسه مورخ هجدهم تیرماه خود به منظور روان‌سازی امور کشور و تحقق سند چشم‌انداز و جلوگیری از فعالیت‌های موازی و غیرضروری نسبت به تغییر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و ادغام شوراها اقدام کرد و در مورخ بیست و چهارم و بیست و هفتم تیرماه این دو مصوبه جهت اجرا ابلاغ گردید.

3- براساس قانون مصوب مجلس ادغام وزارتخانه‌ها و سازمانهایی که با رأی مجلس شورای اسلامی تشکیل شده‌اند صرفا با رأی مجدد مجلس تغییر خواهند یافت که این قانون سی‌ام تیرماه پس از تایید شورای نگهبان قانون اساسی ابلاغ و براساس قانون از نیمه اول مرداد ماه و 15 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی لازم‌الاجرا می‌‌شود، فلذا مصوبات از این به بعد شورای عالی اداری و مجموعه دولت مشمول قانون جدید می‌گردد.

4- زمان ابلاغ و اجرای قوانین و مصوبات محل بحث آیین‌نامه‌ای در خصوص آنهاست نه زمان مصاحبه و اعلام آنها و براین اساس باید در توضیح نویسنده محترم یادداشت روز همشهری اعلام نمود که تذکر شما وارد نیست.

همشهری: توضیحات دبیرخانه محترم شورای اطلاع‌رسانی دولت، به نظر می‌رسد تأیید‌کننده فرض اول مطرح در یادداشت «یک تذکر آیین‌نامه‌ای» است؛ با این وصف ادغام و انحلال‌های مورد بحث، چند هفته پیش از اعلام، از سوی دولت تصویب و نهایی شده است و دولت با وجود اطلاع از طی مراحل نهایی شدن قانون مجلس در باره انحلال و ادغام نهادهای دولتی، برای جلوگیری از این اقدامات کوشیده است تا به دیدگاه خود جامه‌عمل بپوشاند.