تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۸

فتانه انفرادی: نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از توضیحات رئیس دامپزشکی کشور درباره تب مالت قانع نشدند.

نايب‌رئيس كميسيون بهداشت مجلس با اعلام اين خبر به همشهري گفت: «به‌دليل شيوع تب مالت، روز يكشنبه، رئيس سازمان دامپزشكي كشور به كميسيون بهداشت آمد و توضيحاتي داد؛ ازجمله اينكه براي واكسيناسيون كامل دام‌ها منابع و امكانات كامل را ندارند و وزارت بهداشت بايد به آنها بيشتر كمك كند. نمايندگان از اين توضيحات قانع نشدند و به همين دليل مقرر شد كه يك‌ماه ديگر، وزراي جهادكشاورزي، بهداشت و صنايع به كميسيون بهداشت فراخوانده شوند و تا آن زمان به آنها فرصت داده شد كه با برنامه‌هاي لازم، ميزان ابتلا را كاهش دهند.»

دكتر عبدالرحمان رستميان با اعلام اينكه در اين جلسه درباره سلامت ميوه‌ها از 3 بُعد سموم شيميايي، فلزات سنگين و نيترات از معاونان وزارتخانه‌هاي جهادكشاورزي و بهداشت سؤال شد، افزود: «مسئولان بايد تدابيري بينديشند كه غذاي سالم به‌دست مردم برسد و اطمينان بدهند كه تمام سموم در حد استاندارد استفاده شود. به آنها گفتيم كه مجلس درباره سلامت امنيت غذا در سال 94جدي‌تر از هميشه است، هم آنها را حمايت مي‌كند و هم نظارت.»

  • جزئيات بيشتر از تب مالت در كشور

مدير اداره بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت هم در گفت‌وگو با همشهري، جزئيات بيشتري از وضعيت تب مالت را در كشور تشريح كرد.

دكتر محمد مهدي گويا با اعلام اينكه در مقايسه با سال 89شيوع تب مالت در كشور به دوبرابر رسيده است، گفت: «آخرين گزارش‌ها و نمودارها نشان مي‌دهد كه در سال 93، بيش از 20هزار نفر به تب مالت مبتلا شده‌اند كه اين ميزان ابتلا از افزايش چشمگير بيماري تب مالت در كشور خبر مي‌دهد.»

او با اعلام اينكه اين بيماري عمدتا در استان‌هاي مركزي، غرب و شمال غرب كشور ديده مي‌شود و 80درصد موارد ابتلا در مناطق روستايي و بقيه در مناطق شهري است، افزود: «راه‌هاي انتقال بيماري متفاوت است. تماس با حيوان آلوده، موقع ذبح حيوان، هنگام زايمان، هنگام تميز كردن حيوان و زمان دوشيدن شير از راه‌هاي انتقال اين بيماري است كه عمدتا براي افرادي كه با دام سروكار دارند، اتفاق مي‌افتد. در مناطق شهري انتقال اغلب بر اثر مصرف لبنيات آلوده اتفاق مي‌افتد، به همين دليل بايد اطلاع‌رساني كرد. در بحث تب مالت و پيشگيري از آن، حرف اول و آخر ما اين است كه لبنيات پاستوريزه به غيرپاستوريزه ارجحيت دارد و هيچ اطميناني به لبنيات غيرپاستوريزه نيست.»

او با تأكيد بر اينكه بهترين راه جلوگيري از تب مالت، واكسيناسيون دام است، توضيح داد: واكسن بايد مؤثر و داراي پوشش كامل باشد و به‌موقع تزريق شود. واكسن‌هايي كه هم‌اكنون در مؤسسه رازي توليد مي‌شوند، نسبتا مؤثرند اما مي‌تواند بهتر از اين باشد. بايد مؤسسه رازي حمايت شود تا كيفيت واكسن‌هايش را افزايش دهد. واكسن‌هاي رازي براي پوشش كامل جوابگو نيست، به همين دليل هميشه بخشي از دام‌ها غيرواكسينه باقي مي‌مانند.»

مدير اداره بيماري‌هاي واگيردار با اشاره به اينكه همه فكر مي‌كنند كه فرد مبتلا فقط تب مي‌كند اما اينطور نيست، گفت: «اين بيماري، عوارض بسياري دارد كه استخوان‌درد و كمردرد، تنها بخشي از آن است كه روستائيان كمتر به آن توجه مي‌كنند و اين مسئله سبب مي‌شود كه بيماري مزمن شود و عوارض شديد به‌دنبال داشته باشد. صدمه به قلب، مغز و كليه، بخشي از عوارض بيماري تب مالت است. علم ثابت كرده است كه امروزه حتي تنفس در فضاي آلوده آغل‌ها هم مي‌تواند فرد را مبتلا كند، به همين دليل دامداران بايد بهداشت را رعايت كنند و در كشتارگاه‌ها هم بايد ضوابط بهداشتي حاكم باشد.»

  • سم‌هاي غيراستاندارد سرطان مي‌آورند

محمدحسين قرباني، سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: «سالانه حدود21تا 23هزار تن سم در محصولات كشاورزي براي حدود 16ميليون هزارهكتار زمين مصرف مي‌شود. قانون، 2وزارتخانه بهداشت و كشاورزي را مكلف كرده كه ميزان مصرف مجاز سموم كودهاي شيميايي را براي توليد محصولات مشخص كنند. دولت هم بايد برنامه تأمين سلامت غذا از مزرعه تا سفره را برعهده گيرد اما شاهد هيچ اقدام عملي نبوده‌ايم.‌ يكي از شاخص‌هاي افزايش سرطان وجود سموم بيش از حد مجاز است كه بايد راهكار جدي براي آن انديشيده شود. بسياري از سموم موجود در كشور به‌صورت غيراستاندارد، غيراصولي يا حتي قاچاق در كشور توزيع مي‌شوند كه در اين ميان هيچ شناسنامه‌اي ازسوي وزارت جهاد كشاورزي به كشاورزان ارائه نشده است.»