در عين حال اگر دولت روند نوسازي اين وسايل نقليه را جدي ميگرفت و از آن حمايت ميكرد تاكنون بخش بزرگي از مشكلات محيطزيستي و هزينههاي ناشي از فرسودگي اين وسايل حل شده بود.
براساس مطالعات صورت گرفته توسط واحدهاي فني مهندسي شركت واحد اتوبوسراني و شهر تهران و نتايج پرسشنامهاي كه از مالكان و مينيبوسداران خطوط مينيبوسراني شهر تهران تهيه شده و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است، كليه هزينههاي پرداختي در طول يك سال براي يك دستگاه ميني بوس ديزل كه در شهر تهران با ساعات كار فعلي در حال تردد است، تقريبا معادل 8درصد هزينه خريد هر دستگاه در ابتداي دوره برآورد شده است. هماكنون عمر متوسط مينيبوسهاي تهران 25سال است و اين يعني رانندگان ميني بوس ميتوانستند از محل هزينههاي فرسودگي، تابهحال 2بار وسيله خود را نوسازي كنند. بدينترتيب اگر قيمت متوسط يك مينيبوس ساخت داخل را 150ميليون تومان محاسبه كنيم، تاكنون صاحبان مينيبوسهاي تهران حدود 300ميليون تومان براي فرسودگي خودروهاي خود طي 25سال هزينه كردهاند.
- فاصله چشمگير نو و فرسوده
مينيبوسهاي آلاينده در شرايطي به فعاليت خود در شهري مانند تهران ادامه ميدهند كه روند نوسازي مينيبوسهاي فرسوده پايتخت همچنان متوقف است. در سال91 قيمت مينيبوس يكباره حدود 3برابر افزايش يافت و هماكنون رانندگان مينيبوسهاي فرسوده قادر به تأمين اين هزينه نيستند. بدينترتيب اجراي طرح مذكور همچنان متوقف مانده است. فاصله چشمگير اين وسايل عمومي فرسوده موجب شده است سطح خدمترساني اين وسايل نيز به نحو چشمگيري كاهش يابد.
- وعده بيفرجام
لزوم عمل دولت به وعدههاي نوسازي در نوسازي مينيبوسهاي فرسوده هر روز بيش از پيش مشهود ميشود. سيدجعـفر تشكري هاشمي معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران در اينباره ميگويد: دولت با عدمپرداخت تعهدات خود موجب توقف روند خروج خودروهاي فرسوده شده و تردد مينيبوسهاي فرسوده تقريباً در تمام دنيا منسوخ شده اما اين مينيبوسها همچنان در تهران در حال تردد هستند. به گفته وي، تردد مينيبوسهاي فرسوده بيش از 3برابر مينيبوسهاي نو هوا را آلوده ميكند. پس خروج اين مينيبوسها از چرخه حملونقل عمومي بهعنوان يك ضرورت اجتنابناپذير، سالهاست در پيچ و خم اجرا دست و پنجه نرم ميكند. براساس مصوبه هيأت دولت درخصوص كاهش آلودگي هوا، سن فرسودگي مينيبوسهاي كشور 8سال تعيين شده است درصورتي كه تمام مينيبوسهاي تهران عمري بالاي 20سال دارند. در عين حال هماكنون از سوي دولت يارانهاي بابت خروج مينيبوسهاي فرسوده پرداخت نميشود و روند نوسازي ناوگان مينيبوسراني متوقف شده است.
توقف روند نوسازي درحالي است كه از ابتداي روي كار آمدن دولت يازدهم طرحي با عنوان نوسازي مينيبوسهاي فرسوده اعلام شد و سازمان محيطزيست و ستاد مديريت حملونقل و سوخت در اين راه مسئوليت يافتند اما هنوز گامي براي رفع مشكل فرسودگي اين ناوگان برنداشتهاند. از طرفي در سالهاي گذشته دولت دهم بهمنظور نوسازي مينيبوسهاي فرسوده يارانهاي به ميزان 65درصد به شهرهاي كشور پرداخت ميكرد، اما اين يارانه به تهران پرداخت نميشد تا روند كند نوسازي مينيبوسهاي فرسوده تهران كندتر شود. با توجه به اينكه مالكان مينيبوسهاي فرسوده بهدليل بالا بودن نرخ مينيبوس نو رغبتي به تحويل و تعويض خودروهايشان از خود نشان نميدهند و دولت نيز به اين منظور هيچ كمكي نميكند، هنوز دستي براي باز كردن گره ناوگان فرسوده مينيبوسراني پيدا نشده است.
- نوسازي، كاهش خسارت، هواي سالم
با توجه به شرايط خاص كلانشهرهاي آلوده كشور نظير تهران، لزوم كاهش خسارات و هزينههاي انتشار آلايندههاي بخش حملونقل در آنها امري ضروري است. بهرغم هزينه بربودن طرح نوسازي ناوگان، اجراي اين مهم گامي مؤثر در زمينه برخورداري از هواي سالم در جامعه و حملونقل عمومي كارآمد و دستيابي به اهداف توسعه پايدار است. هر مينيبوس داراي هزينههاي سالانه شامل هزينههايي از قبيل لوازم يدكي و لوازم مصرفي مانند باتري، لاستيك، ملزومات، روغن موتورو ضديخ و همچنين هزينههاي جاري نظير اجرت تعمير و تعويض است اما فرسودگي ميتواند موجب مشكلات عديده در استفاده از اين وسيله نقليه شود.