پس از نوسازي كمتر از 150مينيبوس شهر در سالهاي اخير، طرحها و جلسات متعدد براي نوسازي هزار مينيبوس باقيمانده برگزار شد تا 4نهاد مختلف براي اين كار اعلام آمادگي كنند. در 3سال اخير تنها شهرداري تهران رقمي براي اين كار در بودجه درنظر گرفت اما بيتوجهيها به اين وسايل نقليه موجب تشديد مشكلات براي رانندگان اين وسايل و ساكنان پايتخت شده است.
در آبان سال گذشته ستاد سوخت، سازمان حفاظت محيطزيست، شهرداري تهران و شركت توليدكننده وسايل نقليه براي نوسازي ناوگان مينيبوسراني تهران قرارداد چهارجانبه امضا كردند اما به جز شهرداري، هنوز هيچيك از نهادهاي فوق، اعتباري براي اين مهم درنظر نگرفتهاند. يوسف رشيدي، از مسئولان سابق سازمان محيطزيست درباره اقدامات سازمان محيطزيست براي نوسازي مينيبوسها به همشهري ميگويد: اعتبارات اين طرح پس از تصويب مراحل قانوني در اختيار وزارتخانههاي راه و كشور قرار گرفته است. اين گفته در حالي است كه پيش از اين سازمان حفاظت محيطزيست يكي از سرفصلهاي كاري خود را نوسازي مينيبوسهاي فرسوده تهران اعلام كرده بود.در پي اعلام آمادگي محيطزيست، مديريت شهري و ستاد مديريت سوخت نيز براي همكاري وارد چرخه نوسازي شدند و پس از آن ثبتنام جايگزيني مينيبوسها با وسايل جديد آغاز شد و به رانندگان مينيبوس پيشنهاد شد در ازاي از رده خارج كردن مينيبوس خود، خودروي سواري، ون يا مينيبوس نو دريافت كنند. اما در سالجاري از سازمان محيطزيست خبر ميرسد كه رديف اعتبارات نوسازي مينيبوسهاي مورد اشاره محيطزيست به 2وزارتخانه رسيده است. بدينترتيب تعداد مسئولان طرح نوسازي به 6 نهاد رسيده اما هنوز از اعتبار در 5نهاد آن خبري نيست.
- كدام تعهدات؟
در طرح نوسازي مينيبوسها، سازمان محيطزيست براي انجام تعهداتش دچار مشكلات اعتباري است. عليرضا فيضبخش، رئيس ستاد مديريت سوخت در اينباره ميگويد: ما قصد داريم به محيطزيست در زمينه تأمين اعتبارات كمك كنيم. وي ميافزايد: خروج مينيبوسهاي فرسوده از چرخه حملونقل بايد براساس قرارداد چهارجانبه صورت گيرد كه طبق آن هر يك از طرفهاي قرارداد تعهداتي دادند. اما پيمان سنندجي درباره تعهدات شهرداري درباره از رده خارج كردن هزار مينيبوس فرسوده پايتخت به همشهري ميگويد: 3سال است كه رديف نوسازي مينيبوسها در بودجه شركت واحد ديده ميشود. مبلغ تسهيلات درنظر گرفته شده براي نوسازي هر دستگاه مينيبوس 20ميليون تومان است اما بهدليل عدمهمراهي ساير نهادها اين رديف براي نوسازي اختصاص نيافته است.
- وعده و فقط وعده
تاكنون هيچيك از برنامهها و طرحهايي كه درخصوص ارائه تسهيلات نوسازي ناوگان مينيبوسراني اعلام شده، عملي نشده است. غلامرضا غضنفري، مديرعامل اتحاديه مينيبوسراني كشور نيز در اينباره معتقد است: بهرغم ثبتنامي كه توسط برخي دارندگان مينيبوسهاي فرسوده صورت گرفته، متأسفانه هنوز اقدامي صورت نگرفته است. وي با ابراز تأسف از عدمتحقق وعده برخي دستگاهها نسبت به اختصاص تسهيلات لازم در اين ارتباط تصريح ميكند: تاكنون وعدههايي كه سازمان حفاظت محيطزيست و ستاد مديريت حملونقل و سوخت درخصوص نوسازي ناوگان مينيبوسراني داده بودند، هيچيك عملي نشده و هركدام از اين دستگاهها با اعلام نبود بودجه لازم تاكنون اقدامي عملي در اين خصوص نداشتهاند.
- روزي 2300كيلو آلودگي
مينيبوسهاي تهران روزانه 2300كيلوگرم آلودگي هوا توليد ميكنند. براساس تحقيقات مركز كنترل كيفيت هواي تهران ، تعدادي از مينيبوسهاي فعال، هر يك بهطور ميانگين 23گرم گازهاي آلاينده در هر 100كيلومتر توليد ميكنند كه 80درصد آن ناشي از فرسودگي اين وسايل است. انباشت گازهاي مونواكسيدكربن، تركيبات آلي فرار بدون متان، اكسيدهاي نيتروژن، دياكسيد گوگرد و ذرات معلق، چيزي است كه مينيبوسها به آسمان تهران هديه ميدهند.
نظر شما