گروه سیاسی: سرانجام، مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای روشن شدن آنچه آژانس تحت عنوان نقاط مبهم در فعالیت‌های هسته‌ای ایران از آنها یاد می‌کرد، به پایان رسید.

اکنون به نظر می‌رسد که آژانس دیگر نباید بهانه‌ای برای تأکید بر ابهام برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد، به‌خصوص آن‌که تلاش‌ها برای پاسخ دادن به شبهات آژانس با بازدید بازرسان آژانس از راکتور آب سنگین اراک و همچنین بحث درباره چگونگی بازدید آنها از تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز، وارد فاز اجرایی نیز شده است.

سه‌شنبه شب و پس از پایان 3 مرحله نشست هیأت‌های ایران و آژانس در تهران، اولی‌ هاینونن، معاون دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادما‌ن‌ها که ریاست هیأت مذاکره‌کننده آژانس را بر عهده داشت، با بیان این‌که گام‌های اجرایی ضروری را برای روشن شدن ابهامات تعیین کرده‌ایم تا با این اقدامات پرونده هسته‌ای ایران را در موارد مطروحه ببندیم، افزود: مطمئناً با همکاری خوبی که از سوی ایران انجام شده است، می‌توانیم به اهداف از پیش تعیین شده برسیم؛

البته هاینونن گفت که بسته شدن پرونده ایران در موارد مورد ابهام آژانس و پاسخ دادن به سؤالاتی که موجب شد آژانس بارها در قطعنامه‌های خود تصریح کند که قادر به روشن کردن برخی نقاط فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست، به معنای بازگشت پرونده ایران از شورای امنیت نیست، بلکه این اعضای شورای امنیت هستند که تصمیم‌ می‌‌گیرند پرونده در آنجا بماند یا خیر.

اجرای چارچوب

معاون البرادعی که در کنفرانس خبری مشترک با جواد وعیدی، معاون امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی سخن‌ می‌گفت‌ و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، گفت‌وگوها میان ایران و آژانس را خوب و سازنده توصیف کرد و گفت: هم‌اکنون پیش‌ روی ‌ما یک برنامه کاری وجود دارد که در چارچوب مشخص به اجرای آن می‌پردازیم تا بتوانیم مسائل باقی‌مانده را مشخص کنیم.

وی با اشاره به گزارشی که قرار است دبیرکل آژانس از روند این گفت‌وگوها به نشست آتی شورای حکام ارائه کند، گفت: به جزئیات و موارد مطرح در مذاکرات و نتایج به‌دست آمده، در گزارشی که هفته‌ آینده ارائه می‌شود،‌ اشاره خواهیم کرد.

هاینونن تصریح کرد: از پیشرفت‌های به‌دست آمده در جریان انجام دور سوم مذاکرات، شناسایی کلیه موارد به‌جا مانده‌ قبلی درباره برنامه‌های هسته‌ای تهران و به‌دست آوردن چارچوب حل و فصل این مسائل است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که برطرف شدن شبهات آژانس نیاز به دسترسی به اطلاعات مورد نیاز دارد تا بتوانیم بر اساس یافته‌ها،‌ طبیعت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران را تبیین کنیم.

معاون البرادعی در پایان نیز از فعالیت‌های اجرایی متعدد در ارتباط با توافقات به‌عمل آمده طی هفته‌ آینده و ماه‌ آینده خبر داد و گفت: ما باید فعالیت‌های زیادی را در ماه سپتامبر و اکتبر (شهریور و مهر) برای اجرایی کردن توافقات انجام دهیم که برخی از این فعالیت‌ها زمان بیشتری را خواهد برد و برخی دیگر انتظار می‌رود در فاصله‌ زمانی تعیین شده به انجام برسد.

تدوین 2 توافقنامه

جواد وعیدی نیز در این کنفرانس خبری از تدوین دو توافقنامه در 3 دور مذاکرات هیأت‌های ایران و آژانس خبر داد و گفت: حل تمام موضوعاتی که از نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مبهم بود در این توافقنامه‌ها با برنامه مشخص زمانی گنجانده شده است.

به گزارش مهر، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از 15 ساعت مذاکره با معاون دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دور سوم که در سه نشست برگزار شد، افزود: با همکاری بسیار خوب هیأت آژانس توانستیم مذاکرات را به مرحله نتیجه‌گیری و نهایی‌کردن چارچوب برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده برسانیم.

وعیدی با اشاره به این‌که یک متن مورد توافق در دور اول مذاکرات و متن دیگر در دور سوم تدوین شد، گفت: از جمله توافقات به‌عمل آمده باید به پیشرفت بسیار دقیق مبتنی بر چگونگی رسیدگی به مسائل، جدول زمانی و نحوه انجام هر اقدامی که ایران و آژانس باید به‌طور متقابل انجام دهند، اشاره کنیم.

روند کار

وی تصریح کرد: قبل از هر چیز فهرست موضوعات مورد نیاز برای رسیدگی بین ما و آژانس تعیین شده است؛ نحوه رسیدگی به هرکدام از این موضوعات بر اساس جدول زمانی نیز مشخص شده و غیر از این دو مورد اقدامات متقابلی که ایران و آژانس باید در ارتباط با حل هرکدام از این موضوعات انجام دهند، هم مشخص شده است.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: علاوه بر مسائل مذکور، اصول کلی توافق ما و آژانس برای پیش بردن روند مذکور مورد توافق قرار گرفت و لذا با توجه به پیشرفت‌هایی که به‌وجود آمده است، در حال حاضر ابهامی برای رسیدگی به این موضوعات بین ایران و آژانس وجود ندارد و برای هر دو طرف مشخص است که به چه موضوعی و چگونه و در چه زمانی بپردازند.

قصد اتلاف وقت نداریم

وعیدی در اشاره‌ای تلویحی به سخنان مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که قصد ایران از مذاکره با آژانس، تلف کردن وقت است، تاکید کرد: اراده ما برای حل مسائل جدی است و به هیچ‌وجه قصد اتلاف وقت نداریم و بر همین اساس هم توانسته‌ایم به جدول زمانی مشخص با آژانس دست یابیم و این توافقات در متن توافقات ما کاملاً منعکس شده است.

معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در حال حاضر تمام موضوعاتی که از نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مبهم بود به عنوان مسائلی اعم از مباحث جاری و یا مسائل گذشته نامگذاری شده و همگی در مدالیته مذکور در نظر گرفته شده‌اند.

وعیدی درباره مصادیق مسائل مبهم مدنظر آژانس که مورد توافق ایران و آژانس قرار گرفته‌، گفت: بخشی از این مسائل را شنیده‌اید، اما موضوعات مربوط به بازرسان، تسهیلاتی که ایران در اختیار آژانس قرار داده، بازرسی از راکتور آب سنگین اراک و تنظیم دستورالعمل اجرایی از نحوه بازرسی‌ها از تأسیسات نطنز با عنوان رهیافت پادمانی نیز بخش دیگری از موضوعات مورد تأکید آژانس برای رسیدگی هستند.

وی همچنین تأکید کرد که با انجام بازرسی‌ از راکتور آب سنگین اراک، ایران عملاً فراتر از چارچوب تعیین شده وارد فاز اجرایی توافقات نیز شده است.

وعیدی همچنین از انجام پیگیری‌ها برای برگزاری دیدار بعدی علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.

پاسخ به یک ادعا

معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی  در اشاره‌ای تلویحی به سخنان مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که قصد ایران از مذاکره با آژانس، تلف کردن وقت است، تاکید کرد: اراده ما برای حل مسائل جدی است و به هیچ‌وجه قصد اتلاف وقت نداریم و بر همین اساس هم توانسته‌ایم به جدول زمانی مشخص با آژانس دست یابیم و این توافقات در متن توافقات ما کاملاً منعکس شده است.

وعیدی ادامه داد: در حال حاضر تمام موضوعاتی که از نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مبهم بود به عنوان مسائلی اعم از مباحث جاری و یا مسائل گذشته نامگذاری شده و همگی درچارچوب مذکور در نظر گرفته شده‌اند.

برچسب‌ها