همشهری آنلاین: حزب‌‌الله لبنان و علامه فضل‌الله نسبت به دخالت آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان هشدار دادند.

به گزارش ایرنا از بیروت، عضو فراکسیون حزب‌الله در مجلس لبنان تاکید کرد که مخالفان دولت لبنان هنوز هم خواهان مشارکت در اداره امور کشور هستند و رییس جمهوری را می‌خواهند که به آمریکا نه بگوید.

حسین الحاج حسن طی اظهاراتی در مرکز امداد امام خمینی (ره) در شهر بعلبک، شرق لبنان با بیان این نظر، درباره اقدام احتمالی گروه موافق دولت لبنان "‪ ۱۴‬مارس" به انتخاب رییس جمهوری جدید بر اساس حد نصاب نیمی از نمایندگان مجلس به اضافه یک و بر خلاف قانون اساسی که حد نصاب دو سوم نمایندگان را ضروری می‌داند، هشدار داد و چنین اقدامی را خطرناک خواند.

وی گفت: اگر بخواهند مشروعیت رییس جمهوری را از خارج وارد کنند، چنین رییس جمهوری نماینده قیمومیت آمریکا خواهد بود نه رییس جمهوری لبنان و دولت فواد سنیوره نیز به عنوان دولت قیمومیت به این رییس جمهوری خواهد پیوست.

نماینده مجلس لبنان افزود: ما خواهان رییس جمهوری بر اساس توافق میان طرفهای مختلف هستیم که بتواند با همه گروههای لبنانی ارتباط داشته باشد اما آنان (گروه ‪ ۱۴‬مارس) می‌خواهند رییس جمهوری، کارمندی باشد که دیکته‌ها را بر اساس دفتر شرطهای آمریکا اجرا کند.

وی اضافه کرد: آنان که خود را تسلیم آمریکا کرده‌اند نمی‌دانند که این آمریکا بود که در جنگ سال گذشته علیه لبنان شکست خورد، نه اسراییل و اکنون در آستانه شکست در عراق نیز قرار دارد.

در همین حال سید حسین فضل‌الله از مراجع شیعه در لبنان گفت: آمریکا در صدد تعیین رییس جمهوری جدید برای لبنان است.

فضل‌الله در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مسجد حسنین (ع) در بخش جنوبی شهر بیروت افزود : مشکل ما در لبنان بافت سیاسی و اعمال فشار آمریکا بر تصمیم‌گیری سیاستمداران است.

وی افزود: هرچند باید رییس جمهوری لبنانی از بین مسیحیان مارونی انتخاب شود اما این بدان معنا نیست که دیگر گروهها و طوایف لبنانی در این انتخاب دخیل نباشند.

فضل‌الله گفت : آمریکا با سوء استفاده از قدرت خود در سطح جهان در صدد تشکیل دیکتاتوری سیاسی و اقتصادی به بهانه‌ی برقراری دمکراسی است.

برچسب‌ها