به گزارش ایرنا، شاید برای هواپیمایی که با سرعت 800 کیلومتر در ساعت در حال پرواز است، وجود حشرات معلق در هوا به نظر کمترین عامل نگرانی باشد. اما برای خلبانانی که با هواپیمای بوئینگecoDemonstrator 757 پرواز میکنند، برخورد حشرات یک چالش بزرگ محسوب میشود.
ناسا آزمایشات متعددی را در رابطه با پوششهای نچسب برای بالهای هواپیما انجام داده است و در نتیجه این آزمایشات، یکی از مدلهایی که با الهام از برگ سدر ساخته است، قابلیت خوبی را برای خلاصی از شر حشراتی که در اثر برخورد با بال هواپیما کشته شده و به آن میچسبند، در اختیار میگذارد. زمانی که تعداد این حشرات زیاد میشود، چسبیدن آن ها به بال هواپیما موجب ناهمواری سطح بال و در نتیجه افزایش اصطکاک و بالاخره افزایش سوخت مصرفی هواپیما میشود.
حشرات توان پرواز در ارتفاعاتی را که معمولا هواپیماها در آن پرواز میکنند، ندارند. اما در هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما روی باند، تعداد زیادی از حشرات با آن برخورد کرده و به بال میچسبند. بر اساس تحقیقات ناسا در زمان برخورد حشرات با بال هواپیما، خون آنها در اثر واکنشهای شیمیایی چسبندگی بیشتری یافته و بقایای اندامهای حشرات را به بال میچسباند. محققان با بررسی و الهام از ترکیبات شیمیایی برگ سدر به دنبال راهکاری برای کاهش میزان چسبندگی سطح بال هواپیما هستند.
زمانی که قطرات آب روی برگ سدر میافتند، ساختار برگ و ترکیبات آن از پخش شدن قطرات جلوگیری میکنند و بدین ترتیب مانع باقی ماندن آب روی برگ میشوند. محققان در حال آزمایش راهکارهای احتمالی برای ایجاد همین اثر از طریق ترکیبات شیمیایی هستند تا از چسبیدن حشرات به بال هواپیما جلوگیری کنند.