اين كنفرانس كارگروههاي مختلفي ازجمله قوانين و مقررات، سازه، ترافيك، حقوق شهروندي و... داشت. پيام عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي نيز تاكيد داشت كه چنين كنفرانسهايي ميتواند چراغ راه رسيدن به توسعه همهجانبه و پايدار باشد. وي به اين نكته اشاره كرد كه فناوري بلندمرتبهسازي بدون پژوهش و مطالعات بنيادين دچار چالشهايي شده كه امروز شاهد آن هستيم.
آخوندي سپس تنظيم و تدوين آييننامهها، مقررات و ضوابط اجرايي و نظارتي منطبق بر يك سند راهبردي مبتني بر طرحهاي توسعه و عمران شهري را ضروري دانست. اما شواهد نشان ميدهد كه از آن زمان تاكنون در اين زمينه كه وزير راه بر آن تأكيد كرد اقدام خاصي صورت نگرفته است. اگرچه فقط شوراي شهر تهران مصوباتي را در زمينه برجهاي پايتخت داشته كه يكي از آخرين نمونههاي آن، تصويب لايحهاي براي ايجاد باند مناسب فرود بالگرد در 124برج بود. با اين تفاسير اساسا اين سؤال مطرح ميشود كه چرا برخي دستگاههاي مسئول هنوز اقدام خاصي دراين باره انجام ندادهاند؟
- اولويتهاي بلند مرتبهسازي چيست؟
اين در حالي است كه معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي نيز همچنان تأكيد ميكند كه تدوين ضوابط بلندمرتبهسازي با ارائه سند راهبردي ميتواند بسيار تأثيرگذار باشد. پيروز حناچي در عين حال اضافه ميكند كه امروزه بخشي از مشكلات بلندمرتبهها به قوانين حقوقي برميگردد و هنوز در حال برنامهريزيهاي لازم در حل مشكلات موجود هستيم.
يكي ديگر از كساني كه تنظيم مقررات براي بلندمرتبهسازي را ضروري ميداند، علي عبدالعليزاده، مشاور عالي وزير كشور در امور توسعه مناطق است. وي در گفتوگو با همشهري با بيان اينكه اصولا با بلندمرتبهسازي موافق است، ميگويد: «البته در اين راه بايد اولويتهايي را درنظر گرفت: 1- ساختوساز براساس طرح جامع و تفصيلي صورت بگيرد 2- محوطهسازي به ازاي هر واحد مسكوني رعايت شود 3- به حقوق شهروندي توجه شود.» وي تدوين ضوابط بلندمرتبهسازي براي ابلاغ به مقررات ملي ساختمان را وظيفه شورايعالي شهرسازي ميداند و ميگويد اگر تاكنون چنين اقدامي صورت نگرفته، كوتاهي كردهاند.
حقوق شهروندي كه وي بدان اشاره كرد مورد نظر يكي از اعضاي شوراي شهر تهران هم هست. آنگونه كه احمد مسجدجامعي ميگويد خيلي ملاحظات بايد در ساخت برجها و با نگاه باز به آينده درنظر گرفته شود چراكه به راحتي نميتوان يكبرج را تخريب كرد. مسجدجامعي، حداقل پيشبيني در ساخت يكبرج را كه با حقوق شهروندي گره خورده است، وجود پاركينگ به ميزان مناسب ميداند. وي معتقد است كه پيش از اين ضوابط ساختوساز در كشور ما وجود داشته است و درباره آن يكمثال ميزند؛ «در تهرانگردي منطقه 8، به مسجد جامع نارمك رفتيم كه فضاي اوليهاش 10هزار مترمربع بوده و در زمان كودتاي 28مرداد سال 32به 2هزار مترمربع كاهش يافت.
اما نكته اينجاست كه در سند نخست براي اين مسجد، فضا براي پاركينگ خودرو هم درنظر گرفته شده بود.» الهه رادمهر، عضو هيأت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران نيز كنفرانسهايي با حضور مسئولان و كارشناسان را زمينهساز فراهم آوردن الزامات بلندمرتبهسازي، بهويژه تدوين سند راهبردي ميداند. وي البته تأكيد ميكند تضمينهاي اجرايي براي خروجي نهايي، از اهميت بالايي برخوردار است.
وي ميافزايد:« بديهي است اركان دولتي دخيل در قوانين در مصوب كردن قوانين مربوط بسيار نقش خواهند داشت و شهرداريها و نظام مهندسيها، مجري و كنترلكننده اين قوانين خواهند بود.»
- تا دومين كنفرانس بلندمرتبهسازي بايد منتظر بود؟
دومين كنفرانس بلندمرتبهسازي طي روزهاي 30آذر، 1و 2دي 94در برج ميلاد تهران برگزار ميشود. سيدمحمد بهشتي هم ميگويد طي مدت زماني كه براي برگزاري دومين كنفرانس بلندمرتبهسازي باقي مانده، كارهاي جدي صورت خواهد گرفت. وي كه دبير نخستين كنفرانس بلندمرتبهسازي بود اميدوار است امسال كنفرانس پربارتري برگزار شود تا براي همه مراجع تصميمگيري بتواند سندي راهگشا به ارمغان بياورد.