21فروردين سالجاري بود كه محمدباقر قاليباف شهردار تهران گفت: «مصلاي تهران بهعنوان يكي از پروژههاي نيمهتمام شهر، قريب به 30سال است كه باقي مانده و براساس رهنمودها و دستورات مقام معظم رهبري در برنامه سالجاري، شهرداري درگير مصلاي تهران خواهد شد.»
بهگفته شهردار پايتخت، مصلاي تهران بخشي از تپههاي جنوبي منطقه عباسآباد است كه كار آن نهايي شده و يكي از بزرگترين مراكز فرهنگي و مذهبي تهران محسوب ميشود. وي افزود: «بنا داريم كار مصلي را در حوزه كارهاي عمراني دست بگيريم و آنجا را هم بهاتمام برسانيم.»
- دستور رهبر معظم انقلاب
آغاز طرح تبديل بخشي از اراضي عباسآباد به بزرگترين و مهمترين مركز برگزاري نماز در تهران به سالهاي ابتدايي انقلاب اسلامي بازميگردد؛ زماني كه بهدنبال تعيين دورنماي ساخت يك مصلي براي تهران، گزارشي در سال1361 به امام جمعه وقت تهران حضرت آيتالله خامنهاي ارائه شد. در طول سالهاي 61 تا 67 روند بررسي گزينهها و مكانيابي براي ساخت مصلاي بزرگ تهران انجام شد و سرانجام رئيسجمهور وقت در نامهاي به رهبر انقلاب اسلامي پيشنهاد كردند كه اراضي عباسآباد براي احداث مصلي اختصاص يابد.
حضرت امام خميني(ره) نيز در ذيل نامه مرقوم فرمودند: «انشاءالله در كنار ساختن مصلاي تهران در ساختن بينش كفرستيزي مسلمانان موفق باشيد، ضمناً سادگي مصلي بايد يادآور سادگي محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد و شديدا از زرق و برق ساختمانهاي مساجد اسلام آمريكايي جلوگيري شود. خداوند تمامي دستاندركاران برپاكننده مساجدالله را تأييد فرمايد. روحالله الموسوي الخميني24/8/67» به اين ترتيب روند طرح ساخت مصلاي تهران پس از برگزاري مسابقه طراحي كليد خورد.
- يكسوم قرن عمليات عمراني
براساس طرح اوليه، مصلاي تهران بهعنوان مجتمعي از بناها و فضاهاي لازم براي حضور جمعيتهاي ميليوني و برگزاري مراسم عبادي، سياسي، اجتماعي و انجام فعاليتهاي متنوع فرهنگي و برگزاري نمايشگاههاي بزرگ فرهنگي تصويب شد اما با گذشت بيش از 20سال، هماكنون تنها شبستان آن قابل استفاده كامل است.
- دولت هم نتوانست
در سال85 سازمان مجري تأسيسات و ساختمان وزارت مسكن بهعنوان مجري اجراي طرح مصلي در «قطعه2» انتخاب شد كه بين بزرگراه رسالت از شمال، خيابان شهيد بهشتي از جنوب، خيابان شهيد قنبرزاده از شرق و بزرگراه مدرس از غرب محصور است.
- پيشرفت لاكپشتي
طراحي مصلاي تهران موجب شد فاز نخست اين پروژه در انتهاي سال 88 تنها 16درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشد، اين درحالي است كه در آن زمان بالغ بر يك هزار و 400نفر فقط فعاليتشان را روي تكميل هرچه سريعتر اين طرح متمركز كرده بودند. قسمت مركزي مصلي حدود 320هزار مترمربع زيربنا دارد كه با صرف هزينههاي ميلياردي كه تنها 325ميليارد تومان آن در سال89 بوده، تا پيش از ورود شـهرداري همچـنان در حـال اجرا بود.
- 500 ميليارد ناقابل
در سال89 اعلام شد كه هزينه كلي احداث مصلا 500 ميليارد تومان است اما اين عدد پيش از موج گراني دهه90 اعلام شده بود. همچنين قرار بود بهگفته مدير وقت، تا سال93 طرح به پايان برسد. ارقام خيرهكننده اين طرح در شرايطي اعلام شده كه توجه به دستور صريح بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي در ساخت مسجدي به دور از زرق و برق بايد نصبالعين قرار ميگرفت.
- تمركز بر جزئيات
آنچه بيش از همه اين پروژه بزرگ را با مشكل زمانبر بودن مواجه كرده، شايد معطوف شدن به بخشهاي مختلف ظاهري براي فضاي 63هكتاري تكه جنوبي يا قطعه 2 آن باشد كه موجب شد ميلياردها تومان بودجهريزي هم پاسخگوي جزئيات مختلف آن نباشد. تأييد اين مدعا آنكه در طرح اوليه مصلي آمد كه: «اين فضا بايد شامل فضاهاي مسجد، شبستان، توقفگاه، خدمات بهداشتي و وضوخانهها، فضاهاي فرهنگي شامل كتابخانه، موزه، نمايشگاه، مدرسه، محل همايشها و گردهماييهاي بينالمللي اسلامي باشد. همچنين مصلي بايد داراي ۱۴ گلدسته 140متري، ۱۲ صحن و ۵ ورودي، ايوان مصلي با ارتفاع ۷۲ متر و ارتفاع گنبد مسجد جامع ۶۳ متر طراحي شود. همچنين مصلي بايد داراي ۷ گنبد باشد.»
- تجربه گرانسنگ
در دهه اخير مردم مناطق مركزي شهر به منظره تهران با يك جرثقيل بر فراز سازههاي بتني مصلاي تهران عادت كردهاند. اما آنچه مديريت شهري را براي انجام چنين طرح بزرگي داوطلب ميسازد، به پايان بردن پروژههاي مشابه است كه دهها سال در تهران متوقف مانده بود. طرح 40ساله ساخت بزرگراه امام علي، طرح 22ساله ساخت بزرگراه شهيد صياد شيرازي، به پايان رساندن ساخت تونل رسالت پس از 14سال و پيشرفت خيرهكننده ساخت متروي 40ساله تهران همه و همه انگيزهاي است كه ميتواند مديريت شهري را در پايان دادن به روند ساخت مصلاي تهران در 3دهه گذشته ياري كند. بدين ترتيب شهرداري تهران پس از تجربه ناموفق دولت، پرونده مصلاي پايتخت را ميبندد.
نظر شما