همشهری آنلاین: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۲ هزار و ۱۸۸ تالاب در سایت رامسر ثبت شده است که از این تعداد ۳۰ تا ۴۰ درصد آن‌ها در حال نابودی هستند.

به گزارش ایرنا، احمد علی کیخا روز دوشنبه در دومین همایش دو روزه مدیریت و مهندسی تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 860 میلیون هکتار وسعت تالابی در سایت رامسر به ثبت رسیده است که روند نابودی آنها بسیار نگران‌کننده است.

وی اظهار کرد: فقط ایران نیست که درگیر شرایط بد تالابی شده است بلکه تمام دنیا گرفتار آن هستند.

کیخا ادامه داد: برای اولین بار اندیشه حفاظت از تالاب‌ها در ایران و در شهر رامسر شکل گرفت، 44 سال پیش 18 کشور در رامسر گردهم آمدند و کنوانسیون رامسر که هدفش حفاظت از تالاب‌ها و گونه‌های تالابی است را شکل دادند و اکنون 188 کشور عضو آن هستند.

وی تاکید کرد: بر این اساس انتظار می‌رفت تالاب‌های ایران که بنیان‌گذار این کنوانسیون بود در شرایط بهتری باشد اما ظاهرا موفق نبودیم. اکنون دریاچه ارومیه، هامون، پریشان، بختگان، گاوخونی و تعدادی زیادی دیگر از تالاب‌ها وضعیت خوبی ندارند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست ادامه داد: سیاست‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌هایی که تاکنون انجام شده است نتیجه‌اش مطلوب نبود، شاید یک سری اقدامات انجام شد اما در مجموع جوابگوی شرایط تالاب‌های کشور نبود.