در عين حال طرح محدوده كمانتشار آلاينده كه چندي است در شهرداري تهران تدوين شده، شنبه 6تيرماه در شورايعالي هماهنگي ترافيك و شوراي ترافيك تهران بررسي شد و مورد استقبال قرار گرفت. به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حملونقل شهرداري تهران، مديريت شهري سالهاست كه اعتقاد دارد نبايد خودروهايي كه چندين برابر آلودگي توليد ميكنند، مانند وسايل نقليهاي كه از استاندارد بالايي برخوردارهستند وارد معابر شوند. برهمين اساس طرحي جايگزين در شهرداري تهران تهيه شد و در شورايعالي ترافيك پايتخت نيز به تصويب رسيد. خوشبختانه وزارت كشور هم نگاه مثبتي به اين طرح دارد و سعي ميكند، بودجه آن را نيز پيگيري كند تا اين طرح در كل كشور اجرا شود.
- توسعه معاينه فني مكانيزه در كشور
بر مبناي طرح منطقه كم انتشار، متناسب با افزايش شدت آلودگي هوا سختگيريهاي تردد و ممنوعيتهاي تردد براي خودروها اعمال خواهد شد و در اجراي اين طرح معاينه فني مكانيزه اصليترين محور برنامهريزي است، بهطوري كه سيستم يكپارچه معاينه فني مكانيزه در كشور اجرايي شود. معاينه فني يكپارچه و ارتقاي استاندارد معاينه فني از الزامات اجراي اين طرح است.
- همكاري بيشتر با پليس
با توجه به مصوبه اخير دولت مبني بر مكانيزه شدن فرايند معاينه فني در تمام كشور اين مشكل قرار است در آيندهاي نزديك و با تكميل نرمافزار يكپارچه از سوي وزارت كشور برطرف شود. در گام دوم با توجه به اينكه استانداردهاي معاينه فني در كشور استاندارد يورو يك است، بايد استانداردهاي جديد براساس يورو4 و يورو5 تدوين شوند. گرچه اكنون در كشور خودروهاي كاربراتوري و موتورسيكلتهاي كاربراتوري حتي قادر به گذراندن همين استانداردهاي پايين معاينه فني هم نيستند. از سويي اجراي طرح محدوده كم انتشار آلاينده نياز به بستر نرمافزاري براي كنترل دارد. به همين منظور تأمين زيرساختهاي فني در اين محدوده به پايان رسيده و تنها دادههاي نرمافزاري باقي مانده كه با هماهنگي پليس راهور تهران در دست اقدام است.
- سختگيرانهترين محدوديتها
مهدي يدي همداني دبير شورايعالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور معتقد است بايد محدوديتها براساس آلايندگي خودروها اعمال شود. در حال حاضر 15درصد از شهر تهران تحت پوشش طرح زوج و فرد قرار گرفته است ولي آمارهاي ارائه شده نشان ميدهد كه اين طرح انتظارات مورد نظر را در مورد كاهش يا حتي بهبود آلودگي هوا برآورده نكرده است و ترديدي نيست كه بايد راههاي اثربخشتري براي بهبود شرايط زيستمحيطي پيدا كرد. بر همين اساس در شورايعالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور پيشنهادهاي تغيير طرح موجود ارائه شد. همداني ميگويد: تهران داراي سختگيرانهترين محدوديتهاي ترافيكي جهان است اما در طرح منطقه كم انتشار، دستكم تمام خودروهاي سواري برقي يا هيبريدي و تمام موتورسيكلتهاي برقي بدون محدوديت ميتوانند در محدوده كاهش آلودگي هوا تردد كنند. ساير خودروها نيز براساس ضوابط آلايندگي تردد خواهند كرد. دبير شورايعالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور همچنين پيشنهاد ميدهد براي تعيين وضعيت آلايندگي خودروها كارگروهي تشكيل و شناسنامه زيستمحيطي خودروها تهيه شود. در همين راستا ضرورت دارد تا سامانه يكپارچه معاينه فني نيز به سرورهاي نيروي انتظامي متصل شود.
- همراهي پليس با طرح جديد
پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ بهعنوان بازوي اجرايي طرحهاي ترافيكي، همراه طرح منطقه كم انتشار است. سردار سيدتيمور حسيني در اينباره ميگويد: افزايش ميزان آلايندگي خودروها پس از انجام معاينه فني، موجب بيشترين محدوديتهاي تردد در پايتخت ميشود. اگرچه طرح جايگزين هنوز به مرحله اجرا نرسيده است اما اين طرح كه موسوم به طرح LEZ است، فعلاً در مراحل اوليه خود قرار دارد و زماني كه به فاز اجرايي برسد، سازوكارهاي اجرايي آن نيز اعلام خواهد شد.