همشهری آنلاین: تسهیل‌گر پروژه بین‌المللی ترسیب کربن گفت: در اجرای مرحله نخست این طرح در اسفراین خراسان شمالی ۱۲۰ هکتار از مناطق بیابانی میاندشت این شهرستان نهال‌کاری شد.

به گزارش ايرنا، مهسا امانی روز دوشنبه اظهار کرد: پروژه بین‌المللی ترسیب کربن با همکاری دفتر عمران سازمان ملل در گستره 126 هزار هکتار از اراضی بیابانی اسفراین اجرا می‌شود که 28 نقطه روستایی با جمعیتی افزون بر 6 هزار نفر را پوشش می‌دهد.

این پروژه با هدف توسعه روستایی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی با همکاری بهره‌برداران منطقه، دستگاه‌های دولتی استان، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دفتر عمران سازمان ملل (UNDP) از سال 93 در منطقه گورپان اسفراین اجرایی شده است.

امانی، اجرای طرح حفر تشتک و چاله (مدیریت هرزآب) در سطح 150 هکتار از مراتع بیابانی، تولید 30 هزار اصله نهال گلدانی و مراقبت و آبیاری 90 هکتار از اراضی منطقه میاندشت در محدوده پروژه ترسیب کربن را از جمله اقدامات انجام شده در قالب این طرح عنوان کرد.

وی افزود: مرحله نخست طرح ترسیب کربن با همکاری اعضای گروه‌های توسعه روستایی در 6 روستای گورپان، چهل دختران، گراتی، کلاته سنجر، قاسم خان و ابری تپه اسفراین اجرایی شده است.

وی از تشکیل 31 گروه توسعه روستایی و 6 صندوق خرد اعتباری با 497 نفر عضو در روستاهای هدف این پروژه خبر داد و افزود: 50 درصد از اعضای صندوق‌های اعتباری خرد را بانوان روستایی تشکیل می‌دهند.

تسهیل‌گر پروژه بین‌المللی ترسیب کربن گفت: این صندوق‌ها با پس‌انداز 630 میلیون ریالی، 27 فقره وام اشتغال‌زایی به مبالغ 10 تا 15 میلیون ریال در روستاهای هدف اجرای این طرح پرداخت کرده‌اند.

امانی، برپایی 5 هزار و 530 نفر ساعت کارگاه آموزشی و ترویجی در خصوص پروژه در منطقه اجرای پروژه، برگزاری 5 هزار و 58 ساعت نفر کلاس آموزش مشاغل فنی حرفه‌ای و برگزاری تورهای آموزشی و مطالعاتی برای اعضای گروه‌های توسعه روستایی را از دیگر اقدامات انجام شده در مرحله نخست این طرح برشمرد.

وی افزود: اجرای مرحله دوم این طرح نیز از یک ماه دیگر در 6 روستای سنجبینی، کلاته ممیش، گمای اسحاق، گزرابی، قهرمان آباد و مهدی آباد اسفراین آغاز می شود.

امانی افزود: از پنج میلیارد و 900 میلیون ریال اعتبار مصوب ملی و استانی برای اجرای این پروژه در سال 93، مبلغ 4 میلیارد و 668 میلیون ریال آن تاکنون تخصیص یافته و هزینه شده است.

شهرستان اسفراین 39 هزار و 331 هکتار عرصه بیابانی دارد.

مرکز این شهرستان 127 هزار نفری در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

طرح مزبور با مشارکت دفتر عمران سازمان ملل متحد و در زمان بندی پنج ساله اجرا و هر سال 200 هزار دلار برای اجرای آن هزینه می‌شود.

آموزش روستاییان، اجرای طرح‌های اشتغال صنایع دستی، سپردن اجرای طرح‌ها به مردم، استعدادیابی برای اجرای طرح‌های کشاورزی از جمله کشت پسته و زعفران، اجرای طرح‌های دامپروری از جمله شترداری و کشت علوفه از برنامه‌های این طرح است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.