همشهری آنلاین: مقام سابق دولت برزیل به اتهام فساد مالی محاکمه می‌شود.

به نوشته ال موندو، براساس تصمیم دادگاه عالی فدرال برزیل ژوزه دیرسئو به دلیل وقایع جنجالی سال 2005 مورد محاکمه قرار خواهد گرفت.

10 نفر از اعضای دادگاه عالی فدرال برزیل بر سر محاکمه دیرسئو، دلوبیو سوارس خزانه دار سابق حزب کارگر برزیل و ژوزه ژنوینو زییس سابق و نماینده کنونی حزب کارگر، به اتهام مشارکت فعالانه در فساد مالی به توافق رسیدند.

از این میان اما دیرسئو وزیر سابق رییس جمهوری برزیل و قدرتمند ترین فرد دو سال اول زمامداری لوییس ایناسیو دا سیلوا از شهرت سیاسی بیشتری برخوردار است. دیرسئو که از سال 2003 تا 2005 مقام وزارت رییس جمهوری را عهده دار بود در سال 2005 به دلیل پرداخت رشوه از سوی حزب کارگر به نمایندگان پارلمان برزیل مجبور به کناره گیری از مقام خود شد.ژوزه دیرسئو از سوی دادستانی کل برزیل متهم به برعهده داشتن ریاست یک سازمان جنایی و سواستفاده از قدرت سیاسی خویش جهت برپایی یک شبکه گسترده پرداخت رشوه شده است.

مساله رشوه (باج سیاسی) حزب کارگر به نمایندگان پارلمان در رسال 2005 از سوی روبرتو جفرسون از اعضای این حزب در پارلمان فاش شد. روبرتو جفرسون خود نیز در دادگاه به اتهام فساد مالی و پولشویی محاکمه خواهد شد.