همشهری آنلاین: معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان از زمان اجرای آیین‌نامه جدید ارائه تسهیلات به دانش‌آموختگان برتر خبر داد و گفت: وام مسکن از این پس به نخبگان متأهل و دانش‌آموخته تعلق می‌گیرد.

به گزارش مهر، دکتر غلامعلی منتظر با اشاره به برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان در حوزه دانش‌آموختگان افزود: در حوزه دانش‌آموختگان دایره شناسایی و افراد مشمول را بیشتر کرده و اجازه داده‌ایم شرط نخبه بودن دانش‌آموختگان، تنها داشتن دو مقاله و معدل ۱۷ نباشد.

وی ادامه داد: بر همین اساس تلاش کردیم مجموعه فعالیت نخبگانی یک دانشجو را از زمانی که دانشجو است، بررسی کنیم و این موضوع را در دانش‌آموختگی لحاظ کنیم. بنابراين اکنون پارامترهایی که برای شناسایی دانش‌آموختگان برتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، وسیع و متنوع است و از اول امسال آیین‌نامه مختص دانش‌آموختگان اجرایی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: دانش‌آموختگانی که می‌خواهند دانش‌آموخته برتر شوند می‌توانند از تسهیلات مختلف از جمله نظام وظیفه تخصصی و جایزه پژوهشی شهید چمران استفاده کنند.

  • دوره دو ساله پسادكتري براي دانش‌آموختگان برتر

منتظر درباره جايزه پژوهشي شهيد چمران گفت: اين جایزه‌ به مدت حداکثر ۲ سال پرداخت می‌شود و فرد به عنوان پژوهشگر پسادکتری وارد یک دانشگاه شده، زیرنظر یک استاد فعالیت خود را انجام می‌دهد و هزینه این دو سال را بنیاد تقبل می‌کند.

وی با بیان اینکه همچنین دانش‌آموخته برتر از وام خرید مسکن برخوردار می‌شود، گفت: بنیاد ملي نخبگان، وام خرید مسکن را زمانی که فرد دانش‌آموخته شده و ازدواج می‌کند، منتقل کرد که در این زمان وی مي‌تواند ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کند.

معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان افزود: در دوره‌های گذشته به دانشجو وام خرید مسکن ارایه می‌شد که این مساله برای دانشجو گرفتاری ایجاد می‌کرد و نمی‌توانست قسط سنگین آن را پرداخت کند. این مشکل فرد را از مسیر علم‌آموزی منحرف می‌کرد؛ از این رو بنیاد نحوه اعطای این تسهیلات را تغییر داد و در مرحله دانش‌آموختگی قرار داد.

منتظر از دیگر تسهیلات ویژه دانش‌آموخته برتر به جذب در دانشگاه و مراکز علمی اشاره کرد و افزود: اگر دانش‌آموخته برتر در دانشگاهی جذب شود، بنیاد ملی نخبگان ۲۰ میلیون تومان به خود دانش‌آموخته برتر و ۲۰ میلیون اعتبار به دانشگاهی که وی را جذب کرده است اختصاص می‌دهد.

وي افزود: همچنین اگر فرد بخواهد شرکت دانش‌بنیانی تاسیس کند تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام در اختیار وی قرار داده می‌شود.