همشهری آنلاین: وزیر کشور گفت: از ۲۵ فرآیند انتخابات الکترونیکی ۲۴ فرآیند آن تا کنون در کشور ما اجرا شده که ثمر بخش بوده و ضعف‌های آن برطرف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما، عبدالرضا رحمانی فضلی پس از نشست مشترک با اعضای شورای نگهبان در جمع خبرنگاران افزود: این 24 فرآیند بیش از 90 درصد انتخابات الکترونیک را شامل می شود و ما اکنون در مرحله پایانی یعنی اخذ و شمارش الکترونیکی آراء هستیم که در دوره پیشین انتخابات در 14 حوزه برگزار شد و در این دوره از انتخابات هم در صدد تکمیل و تقویت روش‌ها و تسری آن به کلانشهرها هستیم.

وزیر کشور اظهار داشت: از ابتدا بنا داشتیم این موضع را با همراهی و همکاری شورای نگهبان انجام دهیم و از روز نخست که ایده برگزاری انتخابات الکترونیک مطرح شد کار مشترک بود و فقط به وزارت کشور مربوط نمی‌شود.

رحمانی فضلی گفت : یک گروه کارشناسی فنی تشکیل شده است که با مطالعات کارشناسی در کشورهای مختلف تجربه ، ضعف ها و قوت های خودمان را کاملاً بررسی کرد و اکنون به جایی رسیده ایم که برای ساخت دستگاههای اخذ و شمارش آراء وارد قرارداد می شویم .

وی افزود : دولت اعتبارات لازم برای 9 مرکز کلانشهر را تصویب کرده است ولازم بود آخرین دریافت های فنی را که به صورت مشترک در کمیته های فنی وزارت کشور و شورای نگبهان نهایی شده بود به اطلاع اعضای این شورا برسانیم و از دیدگاه آنان آگاه شویم.


وزیر کشور گفت : با جمع بندی این جلسه مقرر شد زمان بندی موضوع ارائه شود و دغدغه و نگرانی اعضای شورای نگهبان که دغدغه ما هم است مد نظر قرار گیرد .

رحمانی فضلی تاکید کرد : ما باید انتخابات الکترونیکی را با صفر درصد ریسک برگزار کنیم چون مسئله بسیار مهمی است و نباید قبول ریسک کنیم.

وی گفت : با دلسوزی و همکاری شورای نگهبان مقرر شد کمیته فنی مشترک کارش را ادامه دهد و با رعایت کامل زمان بندی دیدگاههای امروز اعضای شورای نگهبان را اعمال کند.

وزیر کشور همچنین از توافق دو طرف برای تشکیل کمیته همکاریهای حقوقی خبر داد و افزود : هدف از تشکیل این کمیته این است که اگر انتخابات الکترونیکی صورت گرفت در حوزه حقوقی هم هیچ خلایی نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: با تشکیل این کمیته اگر لازم باشد همزمان قانون جدید پیشنهاد یا قانونی را اصلاح کنیم این هدف قابل تحقق باشد و اگر تشخیص بر این بود که قانون کنونی کافی است متناسب با شرایط اقدام کنیم .

رحمانی فضلی گفت: یقین داریم که در این دوره از انتخابات نیز به کمک دولت و شورای نگهبان می توانیم انتخابات بسیار باشکوه ، قانونی وحتماً سالم داشته باشیم تا به فرموده مقام معظم رهبری همه مردم یقین کنند که حق الناس حفظ می شود.

وی افزود: البته همیشه اینطور بوده اما وظیفه ما این است که با توجه به اشاره رهبر معظم انقلاب آن را بیشتر تقویت کنیم .

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نیز در جمع خبرنگاران گفت : نشست امروز جلسه هماهنگی بود که البته قبلاً هم برگزار می شد اما کار در حوزه انتخابات الکترونیک به جایی رسیده که نیاز به هماهنگی بیشتری است .

سیامک ره پیک با اشاره به تلاشهای وزارت کشور در این زمینه افزود : شورای نگهبان هم به عنوان وظیفه نظارتی باید مراحل مختلف کار را با هماهنگی وهمکاری این وزارتخانه کنترل کند و جاهایی که احساس می شود ممکن است از نظر فنی ، حقوقی یا اجرایی با مشکلاتی مواجه شود بررسی کند .

وی گفت : برای رفع مشکلات در این زمینه اشکالات به مسئولان و تیم های کارشناسی وزارت کشور منتقل و راهکار رفع مشکل نیز پیشنهاد می شود .

ره پیک افزود : تا کنون کارهای زیادی در طراحی دستگاهها و فرآیندها انجام شده است والان در مرحله ای هستیم که به مقطع ساخت دستگاهها رسیده ایم و نیاز بود ابهامات و مطالبی که در این باره مطرح است در این جلسه مطرح و برای حل و فصل آن چاره اندیشی شود.

وی گفت : مهمترین نکته ، موضوع زمان بندی کار از اکنون تا زمان برگزاری انتخابات بود که فرآیند پیچیده و مفصلی است و باید کاری کرد که با تمهیدات و تدابیر لازم هیچ ریسک و مشکلی در این فرآیند ایجاد نشود .

سخنگوی شورای مرکزی نظارت بر انتخابات تاکید کرد : باید کار برگزاری انتخابات الکترونیک با اطمینان انجام و از فرآیند برگزاری چنین انتخاباتی استفاده شود .