همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر)‌ اعلام کرد وبا در سودان جنوبی جنگ‌زده به یک ایالت دیگر گسترش یافته است و از هنگام شروع شیوع این بیماری در ماه گذشته دست‌کم ۳۰ نفر به علت آن درگذشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت شمار کل موارد ثبت‌شده عفونت وبا در سودان جنوبی 1212 نفر شامل 39 مورد مرگ است و این عفونت بسیار واگیردار از جوبا، پایتخت کشور در ایالت سنترال اکواتوریا به ایالت مجاور جونگلئی، یکی از مناطق با بیشترین آسیب‌ها در طول جنگ داخلی 19 ماهه اخير، گسترش يافته است.

وزیر بهداشت سودان جنوبی روز 23 ژوئن شیوع این بیماری اسهالی را اعلام کرد، هرچند که بررسی‌ها نشان داد که نخستین مورد بیماری در 18 مه به یک اردوگاه سازمان ملل در جوبا، پایتخت کشور، رخ داده است.

بیش از 166 هزار نفر در سودان جنوبی درون پایگاه‌های نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در سراسر کشور پناه گرفته و بیش از 2.5 میلیون نفر وادار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند؛ و جنگجویان از هر دو طرف به انجام اقدامات وحشیانه‌ای ازجمله کشتار و تجاوز متهم شده‌اند.

اکثریت عمده موارد وبا در اطراف جوبا متمرکز بوده و یک مورد مرگ در شهر بور مرکز ایالت جونگلئی، رخ داده است که پس از چند بار دست‌به‌دست شدن در جریان جنگ به ویرانه‌ای بدل شده است،‌ اما اکنون در کنترل دولت است.

مهار این بیماری که از طریق آب و غذای آلوده شده با مواد مدفوعی منتقل می‌شود، چالش عمده ديگري برای دولت و امدادگران است.

اداره هماهنگی امور انسانی (OCHA) سازمان ملل اعلام کرد که تلاش‌ها برای مهار وبا به علت تورم شدید و «وضعیت اقتصادی بیمار» به مانع برخورده است.

OCHA اعلام کرد: «بسیاری افراد توانایی مالی برای خرید آب ایمن را ندارند» و افزود که بسیاری از افراد به‌طور مستقیم آب کثیف را از رودخانه نیل می‌نوشند.

«حتی افرادی که استطاعت مالی خرید آب سالم را دارند، اکنون نسبت به چند ماه پیش برای خرید آب باید دو برابر بیشتر پول بپردازند.»

در شیوع سال گذشته وبا در سودان جنوبی دست‌کم 167 نفر درگذشتند.

جنگ داخلی در سودان جنوبی در دسامبر 2013 هنگامی شروع شد که رئیس‌جمهور سالوا کی‌یر معاون سابقش رایک ماچر را به طراحی کودتا متهم کرد و این اختلاف به چرخه‌ای از کشتارهای انتقام‌جویانه انجامید که این کشور فقرزده و بدون دسترسی به دریا را در طول خطوط قومی تجزیه کرده است.