براساس گزارش ساينس الرت، يافته جديد محققان مركز پزشكي دانشگاه جورجتاون در آمريكا درستي نتايج ديگر مطالعات درباره چگونگي تاثير تجربه طولانيمدت در زمينه مهارتي خاص بر ساختار فيزيكي مغز انسان را تاييد كرده و مداركي در راستاي پشتيباني از فرضيه برتري شناختي افراد دو يا چند زبانه بر افراد تك زبانه ارائه ميكند.
تسلط داشتن بر بيش از يك زبان همواره و از هر جنبهاي يك برتري فردي به شمار رفتهاست، افرادي كه به بيش از يك زبان تسلط دارند در زمان استخدام، مسافرت،دسترسي به دانش و اطلاعات جهان و بسياري از ديگر موارد نسبت به افرادي كه تنها يك زبان ميدانند، برتري دارند. اما ديدگاه افراد نسبت به چند زبان بودن انسان همواره مثبت نبودهاست. طي چند دهه گذشته برخي از دانشمندان بر اين باور بودند كه يادگيري بيش از يك زبان ميتواند بر روند رشد زباني كودكان اثر منفي به جا بگذارد.
اگرچه امروز دانستن چند زبان نسبت به گذشته محبوبيت بيشتري يافته، يافتن مدركي مستند درباره تاثير دانستن چند زبان بر ساختار و عملكرد مغز تاكنون امكانپذير نشدهبود. اما محققان دانشگاه جورجتاون با رويكردي متفاوت نسبت به مطالعاتي كه تاكنون درباره اين موضوع انجام گرفته، به بررسي حجم ماده خاكستري مغز در داوطلبان بزرگسال دو زبانه و تك زبانه پرداختند.
به گفته محققان هدف يافتن برتري شناختي و تفاوت حجم ماده خاكستري و ديگر برتريهاي دو زبانه بودن در افرادي بود كه به دو زبان انگليسي و اسپانيايي تسلط داشتند. محققان حجم ماده خاكستري افراد انگليسي زباني كه به زبان اشاره نيز تسلط داشتند را با حجم ماده خاكستري افراد انگليسي-اسپانيايي زبان و افراد انگليسي زبان مقايسه كردند. هر دو گروه افراد دو زبانه از قابليتهايي مرتبط با دو زبانهبودن،از قبيل دايره واژگاني وسيع برخوردار بودند اما حجم ماده خاكستري در بخشهاي پيشين و جداري مغز افراد دو زبانه انگليسي-اسپانيايي، بيشتر از حجم ماده خاكستري در همين مناطق از مغز افراد مسلط به يك زبان و افراد مسلط به انگليسي و زبان اشاره بود. اين بخشها از مغز انسان مسئوليت كنترل اجرايي را به عهده دارند.
كنترل اجرايي در اين تحقيق با پردازش وظايفي در ارتباط است كه با حافظه، استدلال، انعطافپذيري و حل مسائل و تمامي مواردي كه با برنامهريزي و اجرايي كردن برنامهها در ارتباطند سروكار دارد و داشتن ماده خاكستري بيشتر در اين مناطق از مغز به معني توانايي بيشتر فرد در مديريت اين وظايف و فعاليتها است. محققان بر اين باورند توانايي مديريت تكلم به دو زبان بيشتر از داشتن دايره واژگاني وسيع منجر به ايجاد تغيير در مغز افراد دو زبانه خواهدشد.