امسال آتش‌سوزی‌های گســـــــترده‌ای در جنگل‌های استان ایلام رخ‌ داد به‌طوری‌که تاکنون در ۴۱ مورد آتش‌سوزی هزار و ۲۱۱ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی عروس زاگرس سوخته است.

  از جنگل‌هاي شلم گرفته تا جنگل‌هاي مانشت و قلارنگ در شهرستان سيروان، ديناركوه آبدانان، دهلران، چوار، بدره و ايوان از نقاطي بود كه امسال دچار آتش‌سوزي شد. آنطور كه در گزارش خبرگزاري مهر آمده‌است، و بررسي‌ها نشان مي‌دهد بعضي آتش‌سوزي‌ها در جنگل‌هاي استان ايلام ناشي از عوامل انساني بوده و در مواردي اختلافات خانوادگي، قومي و قبيله‌اي منجر به آتش‌سوزي در جنگل شده است. در اين بين ضعف‌هاي زيرساختي استان ايلام ازجمله نبود امكاناتي نظير هواپيما و بالگرد آبپاش به گستره آتش‌سوزي‌ها دامن زده است.

براساس اين گزارش، مسئولان هم توجه چنداني به اين مشكل جدي استان نكرده و باز هم شاهد ادامه آتش‌سوزي‌ها در بلوطستان‌هاي ايلام بوديم. در جريان آتش‌سوزي‌هاي اخير ستاد بحران استان براي بالگرد آبپاش تقاضا داد و تا اين بالگرد از تهران به ايلام اعزام شود كلي وقت تلف شد و آتش‌سوزي بخش زيادي از جنگل‌هاي استان را بلعيد.

  • ۴۱ مورد آتش‌سوزي در جنگل‌هاي استان ايلام

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام در گفت‌وگو با مهر از وقوع ۱۱فقره آتش‌سوزي در ارديبهشت‌ماه سال‌جاري خبر داد و گفت: در اين راستا 8 فقره آتش‌سوزي در جنگل‌هاي طبيعي استان بوده كه ۱۲هكتار از اين عرصه‌ها را طعمه حريق كرده و 3فقره مرتع بوده كه ۴.۵هكتار طعمه حريق شده است. رضا احمدي افزود: در خردادماه سال‌جاري ۲۷ فقره آتش‌سوزي در مناطق مختلف استان به وقوع پيوست كه از اين تعداد جنگل طبيعي 4 فقره با ۱۵.۴ هكتار، جنگل دست كاشت يك فقره با ۴۶ هكتار، مرتع 3 فقره با ۱۲ هكتار و مرتع مشجر ۱۹ فقره با ۱۵۷.۵ هكتار دچار حريق شد.

وي اظهار داشت: در تيرماه سال‌جاري 2 فقره آتش‌سوزي به وقوع پيوسته كه از اين تعداد جنگل طبيعي يك فقره با ۲.۶ هكتار، مرتع 3 فقره با ۵.۲ هكتار و مرتع مشجر 4 فقره با ۵۶.۲ هكتار طعمه حريق شده است. مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام با اشاره به اينكه در مجموع امسال ۴۱مورد آتش‌سوزي در مناطق مختلف استان به وقوع پيوسته است، تصريح كرد: از اين تعداد آتش‌سوزي نزديك ۱۰ درصد جنگل‌هاي بلوط استان دچار آتش‌سوزي شده است.

  • ۱۲ نفر دستگير شده‌اند

احمدي با اشاره به اينكه مجموع آتش‌سوزي در جنگل حداكثر ۱۰درصد بوده است، تصريح كرد: در اين رابطه بيش از ۱۲ نفر دستگير شده‌اند كه آتش‌سوزي‌ها را سهوي عنوان كرده‌اند.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام از مردم استان، سپاه پاسداران، هلال احمر، نيروي انتظامي، محيط‌زيست، مديريت بحران، فرمانداري و نيروهاي خدوم منابع طبيعي به‌خاطر مهار آتش‌سوزي‌هاي استان تقدير و تشكر كرد.

احمدي استفاده از بالگرد به‌مدت 6روز در استان و يك دستگاه هواپيماي ايلوشين با هدف مهار حريق را ازجمله اقدامات انجام شده براي مهار آتش‌سوزي‌هاي اخير عنوان كرد.

وي اظهار داشت: استقرار گشت در عرصه‌هاي طبيعي استان، به كارگيري موتورسواران در مناطق حساس استان و به‌كارگيري ديده بان از اقدامات انجام شده براي جلوگيري از مهار آتش‌سوزي در مناطق مختلف استان بوده است.

  • احتمال آتش‌سوزي در جنگل‌هاي استان ايلام بازهم وجود دارد

با توجه به اتفاقات ماه‌هاي گذشته احتمال آتش‌سوزي در جنگل‌هاي استان وجود دارد و به همين دليل انتظار مي‌رود مسئولان كشوري حداقل براي اين چندماه يك بالگرد آبپاش به‌صورت دائم در استان مستقر كنند. جنگل‌هاي استان ايلام بر اثر خشكسالي و خشك شدن طي چند سال اخير خسارت‌هاي فراواني ديده و اكنون آتش‌سوزي اين جنگل‌ها را تهديد مي‌كند. بنا بر اين گزارش، وسعت جنگل‌هاي استان ايلام ۶۴۰ هزار هكتار است و حدود ۹۰درصد آن را جنگل‌هاي بلوط تشكيل مي‌دهد كه ۱۷۰هزار هكتار آن در وضعيت بحراني قرار دارد.