سومین نمایشگاه «ایران‌نوشت» به همت مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزار ایرانى‌اسلامى، با حضور بیش از ۴۰ شرکت تولید نوشت‌افزار ایرانى‌اسلامى و با حمایت کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان از ۲۷ مرداد گشایش مى‌یابد.

اين نمايشگاه تا ششم شهريور در مركز آفرينش‌هاى فرهنگى هنرى كانون پرورش فكرى برپا خواهد بود.

به‌گزارش هفته‌نامه‌ى دوچرخه، عليرضا حاجيان‌زاده، مديرعامل كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان ضمن اشاره به برپايى اين نمايشگاه، از دفترهاى كانون با طراحي‌هاى تازه نيز خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «امسال كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان دفترهايى در شش دسته، با طراحي‌هاى متنوع براى جلد و پشت جلد، توليد كرده است.»

بنا بر اين گزارش، بر جلد اولين دسته‌ى اين دفترها كه «دفتر خاطره‌هاى ماندگار» نام گرفته‌اند، تصاويرى از آثار هنرى به يادگار مانده از هنر و معمارى ايرانى‌اسلامى نقش‌ گرفته است. در دومين دسته با نام «دفترهاى هزار و يك شب»، از تصويرگرى كتاب‌هاى شعر و داستان منتشر شده در كانون استفاده شده است. «دفترهاى گلستان»، سومين دسته‌اند كه براى آن‌ها چند حكايت از آثار سنايي، فردوسى و مولوى انتخاب و بازنويسى شده. بعد براى اين حكايت‌ها تصويرگرى شده و تصويرگرى حكايت روى جلد اين دفترها قرار گرفته و حكايت بازنويسى شده با تصويرگرى تخيلى از پديدآورنده‌ى حكايت بر پشت جلد دفتر چاپ شده است. با آمدن اين حكايت‌ها، شايد بتوان گفت اين‌ها يك‌جور، «كتاب‌دفتر» به‌شمار مي‌آيند. 

«دفترهاى دارا و سارا» با تصوير و به نام عروسك‌هاى توليدى كانون كه به تازگى نسل سوم آن‌ها توليد و عرضه شده، دسته‌ى چهارم اين دفترها هستند. دسته‌ى پنجم هم دفترهايى هستند كه به طبيعت و محيط‌زيست نگاهى دارند و  «دفترهاى ارديبهشتي» نام گرفته‌اند. بر جلد و پشت جلد اين دفترها تصويرگري‌هايى از حيوانات خشكي، آبى و حشرات به‌طور جمعى يا تكى و هم‌چنين نقش‌هايى از گل‌ها و گياهان چاپ شده است.

دسته‌ى ششم دفترهايى هستند با نقش‌هايى ساده كه بيش‌تر براى نوجوانانى در نظر گرفته شده‌اند كه ممكن است تصويرگري‌هاى شلوغ و رنگ‌وارنگ را چندان  ‌نپسندند. اين دسته «دفترهاى اتاق آبي» ناميده شده‌‌اند. مدير هنرى و گرافيست اين شش مجموعه دفتر، شاپور حاتمى است.

حاجيان‌زاده مي‌گويد: «دفترها و به‌طور عام نوشت‌افزارها، خود به  رسانه‌هايى تأثيرگذار تبديل شده‌اند، اما متأسفانه وقتى بازار نوشت‌افزار را نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم فرهنگ آثار وارداتى از توليدات بومى پيشى گرفته است.»

او هم‌چنين يادآورى مي‌كند كه «مدارس كشور مي‌توانند با مراجعه به كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان براى خريد دفتر اقدام كنند و از تخفيف ويژه‌ا‌ى كه براى مدارس در نظر گرفته شده ‌استفاده كنند.»

مديرعامل كانون پرورش فكرى درباره‌ى نمايشگاه نوشت‌افزار هم مي‌گويد: «سعى شده از لحاظ قيمت‌گذارى توان مالى و اقتصادى اقشار گوناگون در نظر گرفته و حركت در مجموع، در جهت حمايت از مخاطبان باشد.»

گفتنى است علاوه بر حضور كانون پرورش فكرى در نمايشگاه «ايران‌نوشت»، محصولات كانون در بيش از 100 مركز فروشگاهى كانون پرورش فكرى در سراسر كشور نيز به فروش مي‌رسد.

مركز آفرينش‌هاى فرهنگى هنرى كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان، در خيابان حجاب قرار دارد.