عروسک‌های دارا و سارا قصد بازگشت مجدد به بازار اسباب بازی ایران را دارند و می‌خواهند این بار با انواع محصولات جانبی به میان بچه‌های ایرانی برگردند تا بلکه اقبال بیشتری از آن‌ها، و بیشتر از نام و اعتبار این عروسک‌های ملی صورت گیرد.

دارا و سارا

به گزارش همشهری آنلاین، عروسک‌های دارا و سارا قصد بازگشت مجدد به بازار اسباب بازی ایران را دارند و می‌خواهند این بار با انواع محصولات جانبی به میان بچه‌های ایرانی برگردند تا بلکه اقبال بیشتری از آن‌ها، و بیشتر از نام و اعتبار این عروسک‌های ملی صورت گیرد. تجربه چند دهه چالش پیش روی این عروسک‌هاست و آن‌ها برای غلبه بر رقیبان خود در بازار گسترده اسباب بازی در ایران و شاید هم برخی کشورهای همسایه، راه سخت و دشواری در پیش‌رو دارند که طبعا برای بازگشت باشکوه این عروسک‌ها در دوره جدید به همه این‌ها فکر شده یا لااقل راهکارهایی برای غلبه مشکلات پیش‌رو اندیشیده شده است. عروسک‌های دارا و سارا سرگذشت و داستان شنیدنی و البته قابل تامل دارند.

  • فراز و نشیب‌های سارا و دارا

از سال ۱۳۷۵ که ایده ساخت عروسک‌های ملی دارا و سارا توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح شد، تا سال 1380 که این دو عروسک به بازار آمد و در سال‌های بعد که حضور این نمادهای ملی در بین بچه‌های ایرانی با فراز و نشیب‌های متعددی همراه شد، موضوع بازاندیشی در نحوه تولید و پخش این عروسک‌ها که بیشتر جنبه‌های ملی و فرهنگی دارند، از سوی مدیران فرهنگی به‌ویژه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح بوده و هست و حالا با گذشت بیش از حدود دو دهه از حضور پرفراز و نشیب این عروسک‌ها در بازار محصولات فرهنگی ایران، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از احیای عروسک‌های دارا و سارا خبر داده و گفته است: «اواخر شهریور ماه شخصیت نمایشی این عروسک‌ها رونمایی می‌شود و پس از آن جریان بازارپردازیِ محصول این عروسک‌ها را دنبال می‌کنیم.» فرهاد فلاح، درباره شخصیت‌پردازی برای محصولات مرتبط با کودکان همچون کتاب، انیمیشن،‌ اسباب‌بازی، نوشت‌افزار و...، هم توضیح داده و یادآوری کرده است: «این موضوع جزء مهمی از نیاز روز جامعه ما است که در ارائه الگو به کودکان موثر است. او به یکی از مصوبات شورای معاونین کانون پرورش فکری هم اشاره و افزوده است: بر کانون تصمیم به احیای عروسک دارا و سارا گرفته است. می‌خواهیم اشکالات گذشته را برطرف کنیم و منظومه‌وار نسبت به بازارپردازی و تولید محتوا پیرامون عروسک‌های دارا و سارا اقدام کنیم تا علاوه بر خود عروسک بتوانیم محتوا برای کتاب، انیمیشن، نمایش و... نیز آماده کنیم.»

تغییرات جدید در عروسک دارا و سارا | آیا این عروسک امکان رقابت با عروسک های خارجی را دارند؟

  • موج اول محصولات جانبی در دهه هشتاد

پیش از این هم محصولات جانبی همزمان با توزیع این عروسک ها در بازار اسباب بازی ایران به بازار آمده اما گویا نقش موثری در موفقیت مورد نظر مسئولان مربوطه نداشته است. در دهه ۱۳۸۰ نوشتن کتاب‌های دارا و سارا و شخصیت بخشیدن به آن‌ها شروع شد. مجموعه کتاب‌های سفرهای دارا و سارا به شهرهای مختلف ایران با هدف ایرانگردی با نگارش رامک نیک طلب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. این مجموعه در پروژه هزار سال ادبیات فارسی کتابخانه کنگره آمریکا معرفی شده‌است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وسایل جنبی عروسک‌های دارا و سارا مثل لوازم تحریر، نوار سرود، تقویم، پوستر و جوراب را هم تولید و عرضه کرد. در مرداد ۱۳۹۴ هم از نسل سوم عروسک‌های دارا و سارا رونمایی شد که در ساخت این عروسک‌های جدید، تغییراتی صورت گرفته بود که حرکت مفاصل آرنج و زانو، از مهم‌ترین تفاوت‌های نسل جدید با عروسک‌های پیشین بوده است. همه این اقدامات جانبی برای موفقیت هر چه بیشتر عروسک‌های دارا و سارا در بازار اسباب بازی ایران طراحی و اجرا شده اما گویا برای موفقیت در شرایط فعلی به اقدامات بیش از این نیاز است که دارا و سارا بتوانند با انواع عروسک‌های داخلی و خارجی رقابت کنند و مهم این‌که، به عنوان نمادهای ملی و فرهنگی در این رقابت‌ها همواره پیشتاز باشند.

کد خبر 879787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha