گروه شهری: شنبه 10 شهریور در روزنامه همشهری خبری چاپ شد با تیتر «سهمیه‌بندی بنزین جاماند، کارت‌ها شارژ می‌شوند»

وزارت کشور در واکنش به این گزارش روزنامه همشهری توضیحاتی را به این شرح ارائه کرد:

طرح سهمیه‌بندی بنزین در راستای رویکرد استراتژیک دولت در جهت بهبود فرهنگ مصرف مردم، جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های ملی، ساماندهی ترافیک و افزاشی سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌منظور کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها است.

طرح سهمیه‌بندی قالبی برای عرضه کنترل شده یک کالا با حفظ اختیار دولت در افزایش میزان آن در شرایطی است که نیاز مردم در آن شرایط حیاتی است.

در این راستا تخصیص 100 لیتر بنزین اضافی به خودروهای شخصی به‌منظور کمک به شهرداری و برخورداری آن از فرصت زمانی بیشتر جهت ساماندهی حمل‌ونقل عمومی است.

هرچند دولت تلاش زیادی در جهت تسریع در ساماندهی حمل‌ونقل عمومی به انجام رسانده است و عرضه هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور در همین راستا صورت گرفته، اما کاملا طبیعی است که در زمان اندک باقی‌مانده به بازگشایی مدارس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در وضعیت کنونی کشش لازم برای پاسخگویی به حجم عظیم رفت و آمد مردم به‌ویژه در اوایل مهر ماه را نداشته باشد.

لذا 100 لیتر بنزین به خودروهای شخصی با دو هدف کمک به شهرداری جهت ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و کمک به تسهیل رفت و آمد مردم به‌ویژه جهت انتقال فرزندان به مدارس در اوایل مهر ماه صورت گرفته است.

همشهری: گزارش همشهری، واکنش منطقی به نگرانی‌ها از تضعیف شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین بود.

از سوی دیگر باید توجه داشت که متن خبر همشهری نه در تعارض با موضوع سهمیه‌بندی بنزین و بلکه بالعکس در جهت تقویت این طرح بوده و جان‌مایه مطلب چاپ شده، انتقاد به مسامحه و محافظه‌کاری در اجرای طرح بوده است، نه اعتراض به ماهیت آن، همچنان‌که در همه سال‌های گذشته نیز روزنامه همشهری بر الزام ملی و ضرورت راهبردی تغییر الگوی مصرف بنزین پای‌فشرده است.

همچنین، مسئولان محترم وزارت کشور قطعا اذعان دارند که راه کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی نه اهدای بنزین سفر و بلکه واگذاری بودجه مصوب و متأسفانه معوق مترو و توسعه حمل و نقل عمومی است.

توزیع بنزین اضافی حداکثر این است که شرایط را به وضعیت سال قبل برمی‌گرداند، درحالی‌که اگر از ابتدای سال به درخواست‌های مکرر حوزه مدیریت شهری برای تخصیص اعتبار مترو و واگذاری اتوبوس‌ها و تاکسی‌های مقرر در طرح مرتبط اقدام می‌شد، اکنون برای ممانعت از بروز بحران در حمل‌ونقل شهری ناچار به تضعیف طرح ضروری و پرهزینه‌ای همچون سهمیه‌بندی بنزین نبودیم.