همشهری آنلاین: اخبار پزشکی معمولاً مربوط به نتایج پژوهش‌های پزشکی می‌شود که در نشریات پزشکی به انتشار می‌رسد یا در اجلاس‌های علمی به اطلاع عموم می‌رسد ویا خود پژوهشگران با بیانیه‌های خبری آن‌ها را اعلام می‌کنند.

رعایت 11 نکته زیر به شما کمک می‌کنند که گزارش خبری پزشکی دقیق‌تر و درست‌تری را بنویسید.

  • هرگز کلمه «معجزه‌آسا» (miracle) را به کار نبرید. این کلمه را برای سازندگان مایونز و ورزشی‌نویس‌ها باقی بگذارید.
  •  از کلمه پیشرفت یا جهش (breakthrough) استفاده نکنید. این کلمه مانند کلمه بحث‌برانگیز (controversial) آن‌قدر به‌طور مفرط به‌کار رفته که بیشتر تأثیر بخشی خود بر مخاطبان را از دست‌ داده است؛ و کلمه پیشرفت عظیم کلمه‌ای حشو آمیز و غیرضروری است.
  • از كاربرد کلمه علاج (cure) (درمانی که بیماری را برطرف می‌کند و سلامت فرد را به حالت پیش از بیماری بازمی‌گرداند) پرهیز کنید. موارد اعلام یافتن علاج‌هایی برای بیماری‌ها در پژوهش‌های پزشکی نادر است و در این موارد هم باید حداکثر احتیاط را به خرج دهید. اما علاج یک عارضه ساده است: علاج جار و جنجال.
  • ممکن است (may)..ايجاد كند به معنای حتماً ... (will) ايجاد خواهد كرد، نيست.
  • حکایت از این می‌کند (suggests) یا دلالت بر این می‌کند (indicates) به معنای آن نیست که مشخص می‌کند (finds) یا ثابت می‌کند (causes).
  • در آن دخیل است (contributes to)، با آن همراهی دارد (associated with یا با آن ارتباط دارد (linked to) به معنای آن نیست که باعث آن می‌شود(causes).
  •  اگر وقت دارید اصل متن تحقیقی را که درباره آن می‌نویسید، به دست آورید. همچنین به دنبال گزارش‌های خبری اصلی (اریژینال) باشید تا بعد خودتان دریابید که اصل قضیه چیست.
  •   هراس آفرینی نکنید. اغراق نورزید. فرضیه بافی نکنید. تعمق کنید.
  •   یک بررسی به‌تنهایی به‌ندرت چیزی را ثابت می‌کند. نتایج یک بررسی را به‌عنوان کلام آخر در آن مورد به‌حساب نیاورید.
  •   منبع گزارش خبری را پیدا کنید. اِسناد بر اِعلام مقدم است. پیش از اینکه از «آنچه» گفته‌شده خبر دهید، «کسی» که آن را گفته بیان کنید. اگر با عباراتی مانند، «یک بررسی جدید بیانگر آن است» خبرتان را شروع می‌کنید، در جمله بعدی نشریه یا موسسه اعلام‌کننده خبر را اعلام کنید و با دقت به ادامه گزارشتان بپردازید.
  • می‌توانید هر چیزی را که می‌خوانید، باور نکنید، اما باید به هر چیزی که می‌نویسید، باور داشته باشید.

Neiman Reports