همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: تاکنون برنامه مدیریتی پنج تالاب کشور تهیه شده و هفت تالاب نیز در دست تدوین است.

به گزارش ايرنا، محسن سلیمانی روزبهانی روز سه‌شنبه گفت: برنامه مدیریتی تالاب‌های پریشان در استان فارس، شادگان خوزستان، ارومیه و دو تالاب اقماری دریاچه ارومیه از جمله قوری گل و قره قشلاق تهیه شده است.

وی ادامه داد: تهیه برنامه مدیریت هفت تالاب شامل هامون خوزستان، حله بوشهر، حرای میناب هرمزگان، میقان استان مرکزی، چغاخور چهارمحال و بختیاری، زریوار کردستان و مجموعه تالاب‌های آلاگل - آلما گل و آجی گل در گلستان نیز در دست تهیه است.

سلیمانی درباره برنامه مدیریتی تالاب هامون گفت: برنامه مدیریتی این تالاب نهایی شده و برگزاری کارگاه‌های آنها به پایان رسیده است، اکنون کارهای ویرایشی و نوشتاری آن در حال انجام است که امیدواریم بعد از اتمام در شورای عالی محیط زیست و یا شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شود.

وی گفت: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از سال 1385 آغاز شد و از همان سال‌های ابتدایی فعالیت تهیه برنامه مدیریت تالاب‌های ایران را در دستور کار قرار داد، بر این اساس در اواخر سال 87 برنامه مدیریتی حفاظت از تالاب‌های ارومیه و پریشان نهایی شد، تالاب شادگان سال90 و قوری گل و قره قشلاق در سال‌های 91 و 92 نهایی شدند.

سلیمانی افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه‌ای و وضعیت تالابی که در آن قرار دارد زمان تهیه برنامه مدیریتی تالاب‌ها متفاوت است اما به طور میانگین تهیه هر برنامه به یک تا یک سال و نیم زمان نیاز دارد.

حدود 250 تالاب در کشور وجود دارد که از این تعداد 84 تالاب دارای اهمیت است و از این بین 24 تالاب بین‌المللی بوده و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار دارد.

ورود فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، سموم شیمیایی و برداشت بی‌رویه از منابع بالادستی تالاب‌ها تهدیداتی است که این حوضه‌های آبی را تهدید می‌کند.

اکنون تالاب‌های شورگل، یادگارلو، انزلی، شادگان، خورموسی، نیریز، پریشان، ارومیه، کمیجان و هامون برخی تالاب‌هایی هستند که در معرض خطر تغییرات اکولوژیکی بوده و به همین دلیل در فهرست مونترال قرار گرفته‌اند.

تالاب‌هایی که در شرایط بد زیست محیطی قرار دارند در فهرست مونترال که کنوانسیونی در مورد حفاظت از تالاب‌ها است، قرار می‌گیرند.