هزاران پناهجو بعد از روزها کشمکش با پلیس مجارستان در ایستگاه قطار بوداپست، سرانجام از سوار شدن به قطار برای ادامه مسیرشان ناامید شدند و پای پیاده به راه افتادند.

روز جمعه خيابان‌هاي شهر بوداپست شاهد صفي طولاني از مردم پناهجويي بود كه كوله‌هايشان را به دوش گرفته بودند و پاي پياده به سمت مرز براي خروج از مجارستان و ادامه مسير به سمت آلمان و اتريش حركت مي‌كردند. در آخرين ساعات شب اما اتوبوس‌هايي كه برخي گروه‌هاي امداد مردمي با چراغ سبز دولت مجارستان در اختيار پناهجويان گذاشتند، آنها را سوار كرده و از مرز عبور دادند.

تا ظهر ديروز هزاران نفر از اين پناهجويان كه عمدتا آوارگان جنگ سوريه هستند، به اتريش و آلمان رسيده‌اند. طي روزهاي اخير پليس مجارستان با بستن ايستگاه قطار شهر بوداپست و پياده كردن پناهجويان از قطارهايي كه به سمت اتريش و آلمان مي‌رفت، صحنه‌هايي را رقم زد كه به تيتر اول اخبار جهان تبديل شد.

دولت مجارستان كه اكنون در كنترل حزب راست افراطي مخالف مهاجران است، با اين استدلال كه نمي‌خواهد كشورش به مسيري براي عبور مهاجران و پناهجويان به سمت غرب اروپا تبديل بشود، مانع از سوار شدن آنها در قطارهايي شد كه از بوداپست به سمت شهرهاي آلمان و اتريش مي‌رود.

اين كشمكش و برخورد با واكنش منفي و انتقادهاي گسترده جهاني ازجمله كشورهاي اروپايي و دولت فرانسه روبه‌رو شد. همين انتقادها موجب شد كه دولت مجارستان ديروز مسير عبور پناهجويان را باز كند و مانع آنها نشود. دولت اتريش ديروز اعلام كرد كه با آلمان براي پذيرفتن اين پناهجويان توافق كرده‌است. گفته مي‌شود شمار پناهجوياني كه طي ديروز وارد اين دو كشور شده‌اند از 10هزار نفر فراتر رفته‌است.