سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

دکتر پیروز ایزدی: طی روزهای اخیر در پی توجه جهانی و فشار افکار عمومی، مجارستان مجبور شد رویکرد سختگیرانه خود در قبال پناهجویان را کنار بگذارد و اجازه دهد آنها راهی اتریش و آلمان شوند.

دکتر پیروز ایزدی

دولت انگليس نيز اعلام كرد تعداد بيشتري از پناهجويان را از طريق سازمان ملل خواهد پذيرفت. آلمان هم كه از ابتدا رويكرد مثبتي در مورد اين افراد، كه اغلب‌شان از كشورهاي درگير جنگ در منطقه خاورميانه و آفريقا هستند، در پيش گرفته بود.
بحران پناهجويان در اروپا مانند بحران قبلي در اين قاره كه بحران مالي بود، بار ديگر نشان داد كه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا اگرچه در بسياري از موارد موضع واحدي دارند اما همچنان دچار اختلاف‌هاي مهمي هم هستند.

بخشي از اختلاف‌هاي اخير ناشي از سياست‌هاي متفاوت مهاجرتي است كه هر يك از اين 28عضو اين اتحاديه دنبال مي‌كنند. مقررات شنگن ميان كشورهاي اروپايي در حال اجراست اما به هر حال هر يك از اين كشورها قوانين مهاجرتي خود را دارند. درست به همين دليل است كه اعضاي اتحاديه اروپا در مذاكرات روزهاي اخير خود بر سر بحث سهميه‌هاي اجباري به نتيجه نرسيدند. فارغ از اين موضوع، همانطور كه بحران مالي اروپا هم نشان داد قدرت اقتصادي كشورهاي اروپايي نيز با يكديگر متفاوت است و اين كشورها كاملا متجانس نيستند.

بنابراين رويكردي هم كه اين كشورها در قبال موضوعي چون ورود ناگهاني پناهجويان به اروپا اتخاذ كرده‌اند متفاوت است. نرخ بالاي بيكاري در برخي كشورهاي اروپايي هم عامل ديگري است كه باعث شده دولت‌هاي آنها همچنان تمايلي به ورود پناهجويان به كشورشان نداشته باشند.

در اين ميان، كشورهاي شمال و غرب اروپا كه از نظر اقتصادي شرايط بهتري دارند و با معضل بيكاري نيز روبه‌رو نيستند، تمايل بيشتري به پذيرش پناهجويان نشان داده‌اند. نكته مهمي كه در مورد اين كشورها وجود دارد اين است كه اين كشورها در حال پيرشدن هستند و جمعيت سالخورده آنها در حال افزايش است، بنابراين مي‌توانند پذيراي تعداد بيشتري از اين افراد باشند.

پناهجوياني كه به اروپا و به‌خصوص كشورهاي غرب اين قاره وارد مي‌شوند، همچنان با تهديد گروه‌هاي راست افراطي كه طي سال‌هاي اخير در اين كشورها رشد كرده‌اند، مواجه هستند؛ نمونه بارز آن اقدامات اخير نئونازي‌ها در آلمان عليه پناهجويان است. مسائل هويتي هم حضور پناهجويان در اروپا را به چالش مي‌كشاند. عده‌اي از اروپايي‌ها معتقدند افزايش تعداد مهاجران مي‌تواند مسائل هويتي اروپا را به خطر بيندازد. به هر حال، با سپري شدن اين روزهاي ابتدايي و عبور از فضاي كنوني، درصورتي كه پناهجويان بتوانند در سايه حمايت‌هاي دولت‌هاي غرب اروپا در نهايت جذب بازار كار اين كشورها شوند، مي‌توان زندگي نسبتا بهتري را براي آنها در آينده پيش‌بيني كرد.

  • كارشناس اروپا

 

کد خبر 306458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha