همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، بهره‌برداری بیش از حد ظرفیت از منابع آب را دلیل اصلی خشکی تالاب‌های مهارلو، بختگان و طشک دانست و گفت: دریاچه‌های نمک استان فارس چشم یاری به حمایت‌های ملی دوخته است.

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی در کارگاه آشنایی فرمانداران استان فارس با رویکرد مدیریت زیست بومی، افزود: این تالاب‌ها نیازمند توجه بیشتر مسئولان در سطح ملی و استانی است و تغییر رویکرد جدی در پروژه‌های توسعه‌ای حوضه آبریز تالاب‌ها از شروط اصلی احیا این تالاب‌ها است.

وی اظهار کرد: استان فارس با بیش‌ترین تعداد تالاب‌های آب شور و شیرین در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، از سال 1385 فرایند برنامه‌ریزی و استقرار رویکرد زیست بومی برای مدیریت جامع تالاب پریشان را با مشارکت دست‌اندرکاران دولتی و غیردولتی در این استان آغاز کرد.

وی ادامه داد: اکنون به کارگیری این رویکرد برای سایر تالاب‌های استان را در برنامه خود قرار داده است در همین راستا و با توجه به نقش کلیدی استانداری و فرمانداری‌های تابعه به عنوان نهادهای حاکمیتی در سطح استان و شهرستان‌ها، اعتقاد و عزم راسخ این مجموعه می‌تواند مشارکت حداکثری دست‌اندرکاران در فرایند تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت یکپارچه برای تالاب‌های استان را تضمین کند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در حاشیه برگزاری این کارگاه بازدیدی از تالاب‌های مهارلو، بختگان و طشک داشت.

وی ضمن ابراز تاسف از وضعیت تالاب بختگان و سایر تالاب‌های استان فارس، مدیریت نامناسب و بهره‌برداری بیش از حد ظرفیت از منابع آب را دلیل اصلی خشکی این تالاب برشمرد و با اشاره به اهمیت این تالاب‌ها و خدمات و کارکردهای بی‌شمار آن‌ها، اقدام برای مدیریت بهینه منابع آب در حوضه آبخیز این تالاب‌ها و احیاء اکوسیستم‌های منطقه را ضروری دانست.

وی تاکید کرد: با توجه به اثرات گسترده نامناسبی که خشکی این تالاب‌ها بر زندگی جوامع انسانی داشته است احیای این تالاب‌ها را نیازمند عزم ملی دانست و تاکید کرد که این فرایند بدون راهبری مطلوب از سوی نهادهای حاکمیتی و مشارکت نهادهای اجرایی و جوامع محلی میسر نخواهد شد.

کارگاه آشنایی فرمانداران استان فارس با رویکرد مدیریت زیست بومی، با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی یکپارچه برای احیاء و مدیریت تالاب‌های استان فارس، با هدف آغاز فرایند استقرار این رویکرد برای مدیریت یکپارچه تالاب‌های استان فارس و تبیین نقش استانداری و فرمانداری‌‌های در این فرایند با حضور جمعی از فرمانداران و مدیران دستگاه‌های دولتی استان فارس برگزار شد.