آیدا ابوترابی: از زمانی که «کارل‌فردریش بنز» موتور بنزینی را اختراع کرد، ۱۳۰سال می‌گذرد.

این صنعت با همان مبنای اولیه‌ي موتور احتراق بنزینی، تحولات عظیمی را از سر گذراند و خودروهای امروزی سریع‌تر، قوی‌تر و ایمن‌تر ساخته شدند. اما میلیون‌ها اتومبیلی که در سراسر زمین در حال حرکتند، بحراني واقعی برای زمین و تمام موجودات روی آن به‌وجود آورده‌اند که آلودگی هوا و آلودگی صوتی، بخش مهمی از آن هستند.

ماشین هیبریدی جدید شرکت «بی.ام.و» با نام «آی 8»  ، در اين ماشين هم‌زمان، هر دو موتور بنزینی و الکتریکی كاربرد دارند

دانشمندان با آگاهی از این موضوع، به فکر ساختن ماشین‌هایی با سوخت جایگزین و یا با آلایندگی کم‌تر افتاده‌اند تا با تولید انبوه آن‌ها، تا حدی از صدمات موتورهای احتراق بنزینی به طبيعت کاسته شود. یکی از این جایگزین‌ها، اتومبیل برقی است؛ جالب است بدانید که تاریخچه‌ی آن به سال‌های اولیه‌ي اختراع ماشین برمی‌گردد. ماجرا از این قرار است که با رواج استفاده از اتومبیل‌های اولیه، ضرورت طراحي ماشین‌هایی برای خانم‌ها احساس شد؛ چون چرخاندن هندلِ سنگین، کار راحتی نبود و خودروهای الکتریکی برای روشن شدن نیازی به این کار طاقت‌فرسا نداشتند. اما تحول دیگري باعث شد که به سرعت خودروهای الکتریکی اوليه، از میدان رقابت خارج شوند؛ با اختراع استارت الکتریکی در اتومبیل‌های بنزینی، خودروهای الکتریکی خیلی زود از یاد رفتند؛ تا به امروز که زنگ خطر آلودگی محیط‌زیست همه جا را پر كرده و بحث خودروهای پاک دوباره سر زبان‌ها افتاده است.

جدیدترین و سریع‌ترین اتومبیل هیبردی دنیا با نام «مک‌لارن پی 1»  که از موتور بنزینی و الکتریکی به‌طور هم‌زمان استفاده می‌کند

خودروهای الکتریکی امروزی، از نمونه‌ی اولیه‌ی خود بسیار پیشرفته‌ترند و از سرعت و امکانات بيش‌تري برخوردارند؛ این خودروها با برق شهری، باتری‌های خود را شارژ می‌کنند و بدون هیچ سوخت فسیلی مانند بنزین و گازوئیل، می‌توانند حرکت کنند. این خودروها سروصدای بسیار کمی هم دارند. اما مشکل اساسی‌شان، مسافت کمی است که طی می‌کنند و همین‌طور زمان طولانی‌ای که برای شارژ باتری نیاز دارند. در بهترین حالت شما مجبورید چند ساعت برای شارژ مجدد توقف کنید، البته اگر به پریز برق شهری دسترسي داشته باشيد!

اتومبیل‌های نیتروژنی و کپسول‌های حمل نیتروژن

برای حل این مشکل باز هم دانشمندان دست به کار شدند و به فکر استفاده از یک فناوری  قدیمی دیگر یعنی موتور هیبریدی افتادند. موتور هیبریدی نوعی از موتور الکتریکی است که نیروی خود را از انرژی‌های دیگر به‌دست می‌آورد. این موتورها اولین باردر لوکوموتیوهای دیزلی،کشتی‌ها و زیردریایی‌های اتمی و دیزلی به‌كار رفته‌اند و انواع مختلفی دارند؛ در نوع اول موتور احتراق کوچک بنزینی، یک ژنراتور را به حرکت در می‌آورد و ژنراتور، باتری‌های اتومبیل را شارژ می‌کند تا ماشین بتواند به حرکت خود ادامه دهد. با این روش درصد آلایندگی اتومبیل بسیار پایین می‌آید.

جدیدترین و پرشتاب‌ترین اتومبیل پورشه با نام «اسپایدر 918» یک اتومبیل هیبریدی است، این اتومبیل رکورد شتاب صفر تا 001 کیلومتر بر ساعت با زمان 5/2 ثانیه را دارد

در نوع دوم موتور بنزینی کوچکی، انرژی را به چرخ‌های اتومبیل انتقال می‌دهد و به کمک ژنراتور، باتری‌های اتومبیل را شارژ و در کنار موتور الکترونیکی، نیروی محرک را تأمین می‌کند. بازدهی، سرعت و شتاب بالاتر، نتیجه‌ی استفاده از این موتورها است که باعث می‌شود هم طرفداران ماشین‌های قدرتمند را راضی نگه دارد و هم طرفداران محیط‌زیست را!

ماشین‌های الكتريكي در حال شارژ‌شدن!

در حال حاضر قیمت اين اتومبیل‌ها در مقايسه با مدل‌های مشابه بنزینی بالاتر است، دليل آن هم فناوری گران‌قیمت و پیچیده‌ای است که در آن‌ها به کار رفته است. اما پیش‌بینی می‌شود با استقبال خریداران و تولید بیش‌تر، استفاده از این اتومبیل‌ها، رواج پیدا کند. موتور دیگر، موتور نیتروژنی است که با سوخت نیتروژن (که روی زمین فراوان است) کار می‌کند. از اگزوز این خودروها، قطرات آب بیرون می‌ریزد و آلایندگی این خودروها نزدیک به صفر است. البته نیتروژن اشتعال‌زاست و این موضوع باعث بروز پیچیدگی‌های فراوانی در ساخت این اتومبیل‌ها شده است. تولید نیتروژن مایع و سوخت‌گیری این خودروها هم هزینه‌بر و پیچیده است. البته تحقیقات بیش‌تر روی آن‌ها تا زمانی که خودروهای بنزینی و گازوئیلی روانه‌ی موزه‌ها شوند، ادامه دارد!