همشهری آنلاین: معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه گسترش آسیب‌های اجتماعی در ایران به علت بی‌توجهی مطلق به حوزه فراغت است، گفت: نه تنها‌ غنی‌سازی فراغت بلکه مقوله اوقات فراغت در ایران یک امر کاملا مغفول است.

محمدرضا رستمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در تمام دنیا نوآوری، خلاقیت و توسعه در همه عرصه‌ها از اوقات فراغت نشأت می‌گیرد. به عنوان نمونه تاریخچه تولد فناوری‌هایی مانند اپل و مایکروسافت به فرصت‌های فراغتی بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه در همه کشورها حوزه فراغت در اختیار بخش خصوصی و خانواده‌هاست، تصریح کرد: مداخله دولت در حوزه فراغت در حد سیاستگذاری و واگذاری تسهیلات است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: تمام دستگاه‌های دولتی مسئول فراغت جوانان هستند. مردم هشت ساعت از زمان خود را صرف گذران اوقات فراغت می‌کنند. در این مدت زمان همسر انتخاب و جهت‌گیری فرهنگی خود را مشخص و گردشگری می‌کنند. باید به این موضوع توجه کرد که چه منابع اقتصادی، سیاستها و برنامه‌هایی برای این اوقات مهم پیش‌بینی شده و مجلس، دولت و قوه قضاییه چه مصوباتی در این زمینه داشته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر ضرورت توانمندسازی جوانان گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی نمی‌توانند برای خود کسب و کار راه بیندازند؛ چرا که علی‌رغم برخورداری از دانش، فاقد توانایی و مهارت هستند. از سوی دیگر جوانان ازدواج می کنند ولی به علت فقدان مهارتهای لازم طلاق می‌گیرند. بنابراین توانمندسازی جوانان از اهمیت زیادی دارد.

رستمی در پایان اظهارکرد: جوانان به توانمندسازی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بین‌الملل، خانواده و فضای مجازی نیاز دارند ولی در این زمینه‌ها به آنان آموزش داده نمی‌شود؛ این در حالیست که آموزش گام اول توانمندسازی است.