به گفته يك عضو هيأت علمي مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني، در سالهاي ۹۲ و ۹۳ بهطور تقريبي ۴۰ درصد از ظرفيت خودروسازي ايران مورد بهرهبرداري قرار گرفته است. بهاره عرياني به مهر گفت: در سالهاي گذشته مقياس توليد ۳۱ توليدكننده خودرو پايين بوده و اين خودروسازان تنها با توليد ۵ تا ۱۰ هزار دستگاه خودرو بهعنوان توليدكننده خودروي تجاري محسوب شدند گرچه عملا با ۱۰ درصد ظرفيت فعاليت كرده و ۹۰ درصد ظرفيت آنها خالي بود.
- پيشنهاد افزايش تعرفه واردات
اين در حالي است كه ديروز كارگران شركتهاي خودروسازي با حضور مقابل مجلس شوراي اسلامي، پيشنهاد افزايش ماليات، عوارض و تعرفه واردات خودرو به هزار درصد را پيگيري كردند. رئيس فراكسيون كارگري مجلس با اعلام اينكه حضور كارگران خودروسازي مقابل مجلس براي پيگيري طرح افزايش ماليات و تعرفه واردات خودرو بوده است به ايسنا گفت: پيش از اين كارگران خودروسازي پيشنهاد كرده بودند كه عوارض ماليات و تعرفههاي واردات خودروهاي خارجي تا هزاردرصد افزايش يابد. عليرضا محجوب كه با حضور در جمع كارگران خودروساز وعده پيگيري طرح آنها را داد، افزود: براساس اين طرح پيشبيني شده تا از واردات قطعات خودروهاي خارجي كه كمتر از 70درصد ساخت داخل دارند، عوارض سنگيني دريافت شود تا توليد داخل رونق گيرد.
- افزايش تعرفه كارساز نيست
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اكنون زمينهاي براي افزايش ماليات، عوارض و تعرفه واردات خودرو وجود ندارد به همشهري اعلام كرد، بايد خودروسازان داخلي با همين تعرفه، كيفيت محصولات خود را افزايش دهند. حميدرضا فولادگر هرگونه تغيير تعرفه واردات خودرو را منوط به تصويب كميسيون ماده يك و دولت دانست و افزود: براساس قانون ارتقاي كيفي خودرو و كالاهاي صنعتي، مجلس اختيار تعيين تعرفه واردات خودرو را به دولت واگذار كرده و فعلا نميتواند طرحي در اين زمينه ارائه كند. وي با تأكيد بر اينكه كمپين نخريدن خودروهاي داخلي يا ضدانقلاب خواندن مشاركتكنندگان در اين كمپين هر دو نادرست است، افزود: بايد خودروسازان كيفيت محصولات خود را افزايش دهند و در كنار آن از توليد داخل نيز حمايت شود.
- طرح اتوخدمت
تعميق ركود بازار موجب شده تا برخي خودروسازان اجراي شيوهجديد «هزينه سفر مشتريان» را براي عرضه خودرو در دستور كار قرار دهند كه بر مبناي آن پرداخت سود مشاركت 28درصدي حتي در هر زماني كه مشتريان از خريد خودرو انصراف دهند، مطرح است؛ طرحي كه مهدي جمالي، مديرعامل سايپا آن را اتوخدمت ناميده و اعلام كرده است اين طرح منحصر به فرد ميتواند مشكلات خودروسازان و مشتريان را برطرف كند. در اين طرح كه از ديروز و بهمدت 4روز اجرا ميشود، قيمت خودرو افزايش نخواهد يافت. درصورت انصراف مبلغ ثبتنام حداكثر طي مدت يكماه پرداخت ميشود و مشتريان از روز ثبتنام تا روز تحويل خودرو بهصورت روزشمار از سود مشاركت 28درصدي براي خريد 5مدل خودروي مشمول اين طرح برخوردار ميشوند.