مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

نارضایتی مردم از کم و کیف خودروهای ساخت داخل در حالی ادامه دارد که روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از کیفیت محصولات پژو در ایران به صف مخالفان خودروهای قدیمی فرانسوی در ایران پیوست.

انتقاد خودروسازان ایرانی از فرانسوی‌ها

محمدرضا نعمت‌زاده در ديدار با هيأت تجاري فرانسوي چنين گفت: «هرچند حدود ۶ميليون خودروي پژو در جاده‌هاي ايران تردد مي‌كند اما مردم ما تا اندازه‌اي از عملكرد پژو ناراضي هستند، از نارضايتي‌هاي مردم اين است كه پژو 40سال است با ايران كار مي‌كند اما ما بايد همچنان مصرف‌كننده محصولات قديمي شما باشيم. محمدرضا نعمت‌زاده، در حالي بر نارضايتي مردم ايران از عملكرد پژو به‌دليل عرضه خودروهاي قديمي گلايه كرد كه هنوز هيچ سازوكار اجرايي مشخصي براي پرداخت غرامت عهدشكني خودروسازان فرانسوي در همكاري با شركاي ايراني پيش‌بيني نشده اما بازهم خودروسازان فرانسوي يار غار شركاي ايراني شده و علاوه بر راه‌اندازي خط توليد محصول جديد رنو (ساندرو با 34درصد ساخت داخل) و پيش از اجرايي‌شدن برجام (توافق‌نامه هسته‌اي ايران و گروه1+5)، قرارداد مشاركت تازه پژو با ايران خودرو نيز آماده و منوط به اجرايي‌شدن برجام است.

با وجود اين وي بر تغيير رويكرد وزارت صنعت در همكاري با شركاي خودروسازي خارجي تأكيد و اعلام كرد: در همكاري‌هاي جديد روش‌هاي گذشته مثل سي‌كي‌دي (مونتاژ) را نمي‌پذيريم و تأكيد ما بر طراحي مشترك پلت‌فرم‌هاي جديد و ساخت قطعات و توليد محصولات جديد با برندهاي جديد براي عرضه در داخل و بازارهاي خارجي است. با توجه به مذاكراتي كه با هر دو شركت رنو و پژو داشتيم اميدواريم به شرايط قابل‌قبول براي همكاري درازمدت برسيم. همچنين در مذاكره با خودروسازان ديگر مانند آلمان هم تأكيد كرديم كه بايد كار مشترك انجام دهيم.

  • تردد بي‌شمار خودروهاي فرانسوي

معاون امور صنايع وزير صنعت نيز از دستور نعمت‌زاده براي ايجاد كارگروه ويژه ارتقاي كيفيت توليد و خدمات پس از فروش خودرو خبر داد و اعلام كرد: در جلسه‌اي كه اخيراً با حضور نمايندگاني از شركت‌هاي رنو و پژو برگزار شد، تأكيد كرديم كه سياست‌هاي توسعه فعاليت آنها در ايران بايد براساس رضايت مشتريان صورت گيرد.

به گفته محسن صالحي نيا، در اين جلسه وزير بازرگاني فرانسه اعلام كرده كه در ايران تعداد زيادي ماشين فرانسوي در حال تردد ديدم و از اين صحبت وزير فرانسوي مي‌توان فهميد كه وي شوكه شده است. همچنين تأكيد كرديم كه بايد خودروهاي توليدي با استفاده از پلت‌فرم‌هاي روز و براساس استانداردهاي ايمني عرضه شوند.

با وجود اين وي در مورد ديدگاه اخير وزير صنعت مبني بر نارضايتي مردم ايران از عملكرد پژو، با خودداري از توضيح در مورد چگونگي پرداخت خسارت پژو به ايران خودرو در نشست اخير اعلام كرد كه به هر حال رضايتمندي مشتريان شرط اول هر همكاري خودروساز ايراني با خارجي‌هاست و اين موضوع يكي از اصول اساسي قراردادهاي شركت‌هاي خودروساز با طرف خارجي قرار دارد.

  • توليد پرايد ادامه مي‌يابد

پرايد به‌عنوان پاي ثابت خودروهاي قعر نشين جدول رده‌بندي كيفي خودروهاي داخلي نيز از ديگر خودروهايي است كه در افزايش ميزان نارضايتي مشتريان از كيفيت خودروهاي ساخت داخل نقش داشته و از سال گذشته زمزمه‌هاي توقف توليد آن تا پايان سال 94مطرح شده است. با وجود اين روز گذشته، مديرعامل سايپا آب پاكي را روي دست منتقدان كيفي اين خودرو ريخت و اعلام كرد كه توقف توليد پرايد فعلاً جزو برنامه‌هاي ما نيست و اين خودرو داراي بازار مخصوص خود در داخل و بازارهاي صادراتي است. به گفته مهدي جمالي اين شركت محصولات جديدي را تا پايان‌ماه آينده رونمايي و علاوه بر اين طي يك تا 3سال آينده، هر سال 2محصول جديد را عرضه خواهد كرد.

کد خبر 308215

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha