همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه 10 سپتامبر(19 شهریور) در نشست آغازین شورای حکام ارایه‌داد، بر همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

البرادعی افزود: تهران دسترسی‌ها و اطلاعات لازم آژانس را برای برای حل یک مجموعه از مسایلی که از قبل باقی مانده‌بود، فراهم کرده است.

وی همچنین گفت که آژانس قادر است عدم‌انحراف مواد هسته‌ای اعلام‌شده ایران را تأیید کند.

البرادعی در بخش دیگری از این گزارش افزود: موضوع پلوتونیوم و جداسازی پلوتونیوم که در دهه نود صورت گرفته‌است، از نظر آژانس حل شده و بنابراین آلودگی پلوتونیوم در کرج از نظر این نهاد حل شده است.

وی درعین‌حال با یادآوری خواسته شورای امنیت درباره اعتمادسازی افزود: ایران غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نکرده‌است و به ساخت رآکتور آب سنگین اراک نیز ادامه می‌دهد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت که آژانس برای تعیین وسعت و ماهیت برخی جنبه‌های خاص در فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیاز به زمان بیشتری دارد و این موضوعی است که منجر به یک مجموعه از اقدامات در شورای امنیت شد.

وی در ادامه به ملاقات خود با علی لاریجانی دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران و توافق درباره تنظیم یک برنامه کاری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر براساس این برنامه عمل همکاری‌های ایران با آژانس در حال انجام است و ما امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک مسایل باقی مانده را حل و فصل کنیم.

البرادعی تأکید کرد که این برای اولین بار است که ایران با یک برنامه برای حل مسایل باقی مانده موافقت کرده و این گامی مهم در مسیری درست است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: نکته کلیدی برای سنجش تعهد ایران اجرای کامل این برنامه عمل بر اساس زمانبندی توافق شده است.

وی سپس شفافیت مورد نیاز برای بازسازی تاریخچه فعالیتهای هسته‌ای ایران، اقدامات مرتبط با پروتکل الحاقی، دسترسی به محلها، مستندات و افراد و نیز پاسخگویی به سوالات آژانس در زمینه‌های فنی مشخص را از جمله این تعهدات برشمرد.

به گفته البراعی، حل تمامی مسایل طی دو تا سه ماه آینده گامی بلند در مسیر کسب اعتماد بین‌المللی نسبت به ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

البرادعی همچنین گفت که این مسئله آژانس را قادر می‌سازد که نه تنها درباره مواد هسته‌ای اعلام شده، بلکه درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده نیز اطمینان حاصل کند.

وی در ادامه گفت: من نسبت به ایجاد شرایطی که بتوان مذاکرات بین ایران و طرف‌های مرتبط را آغاز کرد، همچنان امیدوارم.

وی تاکید کرد: من همچنان معتقدم که تنها از طریق مذاکره می‌توان به موقعیتی پایدار دست یافت بطوری که هم به اطمینان خاطر جامعه بین‌الملل و هم به برخورداری ایران از حقوق مندرج در پیمان منع اشاعه هسته‌ای (ان پی تی) منتهی شود.

مدیرکل آژانس افزود: من مجدداً طرح "تعلیق همزمان" (تایم اوت) را تکرار می‌کنم و خواستار تعلیق همزمان فعالیت‌های ایران و نیز تحریم‌های شورای امنیت هستم تا فضایی ایجاد شود که بتوان بر اساس آن مذاکرات را ازسرگرفت.

وی در خاتمه سخنانش تاکید کرد: هر چه سریعتر بتوانیم از مقابله پرهیز کرده و به سمت گفتگو پیش برویم، هم برای جامعه بین‌المللی و هم برای ایران مناسب‌تر است.

برچسب‌ها