چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه سیاسی: نارضایتی بیش از حد واشنگتن از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رسیدگی به ابهامات پرونده هسته‌ای ایران در چارچوب حقوقی آژانس، موجب شده است که همچنان مقامات آمریکایی از شخص دبیر کل آژانس انتقاد کنند.

در یکی از آخرین موضع‌گیری‌ها، وزیر امور خارجه آمریکا در هشداری به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ضرب‌الاجل بین‌المللی برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای در ایران را پیچیده‌تر نسازد، گفت: آژانس نباید الزامات شورای امنیت به ایران را ناچیز بشمرد و بهتر است دیپلماسی به عهده دیپلمات‌ها گذاشته شود.

کاندولیزا رایس که در مسیر عزیمت به خاورمیانه با خبرنگاران سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دیپلماسی را بر عهده ندارد. آژانس یک نهاد فنی است و وظیفه‌اش بازرسی از تأسیسات هسته‌ای، ارائه گزارش و به اجرا درآوردن توافقات هسته‌ای است.

وی افزود: عناصر بسیاری وجود دارد که آژانس باید نسبت به آنها نگران باشد و یکی از این عناصر این است که آیا ایرانی‌ها به توافقاتی که امضا کرده‌اند عمل می‌کنند یا خیر.

در حال تهیه پیش‌نویس

در همین حال، به گزارش مهر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا در حال تهیه پیش نویس قطعنامه تحریم‌های جدید علیه ایران است.

شان مک کورمک افزود: در حال کار کردن روی عناصر سومین قطعنامه تحریم ایران هستیم و برخی از ایده‌ها را نیز مدون کرده‌ایم.

وی در عین حال به دشوار بودن روند تصویب این قطعنامه اذعان و اعتراف کرد که سرعت روند تنظیم قطعنامه سوم آن‌طور که مورد نظر آمریکا بود، پیش نرفته است.نشست معاونان سیاسی وزرای امور خارجه کشورهای 1+5 قرار است در واشنگتن و به میزبانی نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شود.

همراهی آلمان

اما پس از آنکه اظهارنظرهای برخی مقامات آلمانی باعث شده بود ابهاماتی در مورد موضع این کشور درباره افزایش تحریم‌های ایران به‌وجود بیاید، یکی از مقامات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه آلمان با تصریح در این مورد که برلین آماده است تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کند، موضع این کشور را مشخص کرد.

گرنوت ارلر، معاون وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان گفت:  تا وقتی که ایران در برآوردن درخواست‌های جامعه‌ بین‌المللی مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم شکست بخورد اعمال فشار بر این کشور باید حفظ شود.

وی افزود: ما به همراه شرکایمان آماده‌ایم تا درباره تحریم‌های بیشتر مذاکره و تصمیم‌گیری کنیم.

تلاش برای تشکیل جبهه‌ متحد 

فرمانده کل نظامیان آمریکایی در خاورمیانه در سفری دوره‌ای به کشورهای عربی خاورمیانه، برای تشکیل جبهه‌ای متحد علیه ایران تلاش می‌کند.

به گزارش مهر، ویلیام فالون از هفته گذشته سفر 10 روزه‌ای را به کشورهای عربی خاورمیانه آغاز کرده تا شخصاً با رهبران این کشورها دیدار و آنها را به مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه و برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز آن ترغیب کند.

لزوم تعامل با ایران

این در حالی است که برخی تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که تعامل آمریکا با ایران در شکل‌دادن یک راه خروج برای آمریکا و یک چارچوب پایدار برای برقراری ثبات در عراق و منطقه، امری ضروری و مهم است.

شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی به قلم ری تاکیه و سوزان مالونی نوشت: در نتیجه ماجراجویی آمریکا در عراق، اگر نگوییم ایران پیروز شده، اما تا حدی زیادی قدرتمند شده و بعید است که فرصت‌های آمریکا در حالی که این کشور متوجه عقب‌نشینی از عراق شده است، بار دیگر بازگردد.

اروپا آماده تحریم ایران

به گزارش مهر، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه در صورت لزوم آماده تحریم ایران است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، خوزه سوکراتس، نخست‌وزیر پرتغال و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در لیسبون گفت: اروپا با تمام ابزارهای خود آماده انجام هر کاری برای حمایت از قوانین بین‌المللی درباره این موضوع است.

کد خبر 31925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز