به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی در نخستین نشست از دورههای آموزشی برنامهریزی شده برای آموزش معلمان و دانشآموزان در حوضه دریاچه ارومیه افزود: بر اساس برنامهریزی انجام شده، در این طرح بیش از 380 معلم و چهار هزار و 700 دانشآموز در سایتهای پایلوت استقرار کشاورزی پایدار آموزش داده میشوند.
وی اظهار کرد: هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش برای توسعه این برنامه آموزشی در سایر مدارس دو استان آذربایجان شرقی و غربی در دست انجام است.
سلیمانی گفت: با شروع طرح آموزش معلمان و دانشآموزان، نقش آنها در احیای دریاچه مورد تاکید قرار گرفت.
وی افزود: در این نشست جمعی از معلمان روستاهای شهرستان ارومیه (اوصالو، ساریجالو، گزنق، نظرآباد، شاهین آباد، خنجر قشلاقی، تبت، ساری بیگلو) که یکی از 6 کانون پایلوت پروژه "همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در معرض خطر" هستند، حضور داشتند.
سلیمانی تصریح کرد: عمدهترین دلایل خشکی دریاچه و برخی راهکارهای احیای آن، نقش مردم در احیای دریاچه ارومیه و استقرار کشاورزی پایدار، تاکید بر نقش کلیدی معلمان به عنوان آموزشگران در انتقال مفاهیم مرتبط با اهمیت نقش مردم در احیای دریاچه به دانشآموزان، معرفی ابزارهای آموزشی تهیه شده برای آموزش دانشآموزان (کتابچه، دفترچه مشاهدات صحرایی، فیلم داستانی و لوح آموزشی) از مباحث مطرح شده در این نشست بود.
پروژه "همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در معرض خطر" پروژه مشترک دولت ایران و دولت ژاپن است که از سال 2014 در قالب طرح حفاظت از تالابهای ایران در 41 روستای پایلوت در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در دست اجرا است.
نخستین نشست دورههای آموزشی برنامهریزی شده برای آموزش معلمان و دانشآموزان در حوضه دریاچه ارومیه با همکاری تشکلهای غیردولتی حیات وحش و آبزیان تبریز و یاشیل یورد زنان آذربایجان غربی برگزار شد.