تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

همشهری آنلاین: ۶ سال از راه‌اندازی تنها مکان تخصصی تعزیه و نمایش‌های ایرانی در تالار «محراب» می‌گذرد، اما این مکان که قرار بود فضایی دائمی برای اجرای تعزیه باشد، کمتر از ۲۰ روز در اختیار این گونه نمایشی ایرانی بوده و همچنان چشم‌انداز روشنی برای تجهیز و راه‌اندازی آن وجود ندارد.

به گزارش ايسنا؛ ایسنا، همزمان با ایام ماه محرم که اصلی‌ترین زمان اجرای تعزیه است، در گفتگویی با مدیر تالار محراب ، آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای بهره‌برداری از این مکان را جویا شديم.

ابراهیم گله‌دارزاده در این زمینه گفت: مکانی که برای اجرای تعزیه در این مکان در نظر گرفته شده است به لحاظ طراحی، مناسب نیست به همین دلیل باید برای تجهیز و قابل استفاده کردن آن اقدامات کارشناسی صورت بگیرد که این کار با کمک معاونت هنری وزارت فرهنگ و شهرداری در حال انجام است.

این مدیر هنری درباره تجهیز و آماده‌سازی محلی که برای اجرای نمایش‌های سنتی به ویژه تعزیه در این مکان در نظر گرفته شده است، توضیح داد: بررسی‌های زیادی کرده‌ایم که چطور جان دوباره‌ای به این فضا که از ابتدا هم جان نگرفته بود، ببخشیم. متأسفانه این مکان در شش سالی که ایجاد شده است، تنها 20 روز مورد استفاده قرار گرفته و این 20 روز هم مختص اجرای تعزیه نبوده و برای بازبینی نمایش‌ها هم از آن استفاده شده فقط به این خاطر که این فضا بلااستفاده نماند.

گله‌دارزاده اظهار کرد: این بنا به لحاظ طراحی مناسب اجرای تعزیه نیست. سازه فعلی باید به نحوی مسقف می‌شد که نور و صدا در آن قابل کنترل باشد که در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

او یادآور شد: زمانی گروه‌های تعزیه در فضاهای باز کار می‌کردند اما امروزه شیوه اجرای تعزیه هم تغییر کرده است. از طرفی تکیه‌ها و محل‌هایی که در آن‌ها تعزیه اجرا می‌شود، معمولا بانیانی دارد و اجرای تعزیه در آن هم آیین خاص خود را دارد. فکر می‌کنم ما در این مکان کمی به این آیین‌ها خدشه وارد کرده‌ایم وگرنه باید از این مکان استقبال منحصر به فردی می‌شد.

گله‌دارزاده درباره تلاش برای رفع نواقص این مکان فرهنگی توضیح داد: ما به تازگی با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری منطقه رایزنی داشته‌ایم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم. واقعیت این است که بدون استفاده ماندن مکانی با مساحت حدود 1000 متر آن هم در یک منطقه پرتراکم صحیح نیست و ما برای فعال کردن این فضا شرایط را بررسی کرده‌ایم و وعده‌هایی نیز گرفته‌ایم تا در آینده بتوانیم از این فضا استفاده بیشتری بکنیم.

مدیر تالار محراب افزود: جلسات ما در حال حاضر در مرحله کارشناسی است و با کمک پیشکسوتان تئاتر مشکلات موجود را فهرست کرده‌ایم و باید دید چطور می‌توان این نواقص را رفع کرد.

او درباره نحوه مسقف کردن این مکان وسیع توضیح داد: سالن‌ها و سوله‌هایی با مساحت مانند این زیاد است و مسقف کردنش کار چندان پیچیده‌ای نیست. قصد داریم با استفاده از سازه‌های سبک این کار را انجام دهیم چرا که باید طراحی‌مان باید با واقعیت‌های مالی موجود شدنی باشد. اما در حالت ایده‌ال باید تغییرات اساسی‌تری بویژه در جایگاه تماشاچیان ایجاد شود و از سقف دائمی بتونی استفاده شود اما در حال حاضر پروژه عمرانی جدیدی را نمی‌توان آغاز کرد و باید این پروژه ناقص را به نحوی کامل کرد.

گله دارزاده درباره تجهیزات نور و صدای این محل نمایش نیز توضیح داد: مشکلی از این نظر وجود ندارد اما ما برای اینکه فضایی واقعی و قابل استفاده ایجاد کنیم، کمی وسواس داریم چرا که هزینه‌های دوباره در این مکان اگر قابل استفاده نباشد، دور از انصاف است. برای انجام این کارها هم با هنرمندان و کارشناس زیادی باید مشورت کرد که خود کاری زمان‌بر است.

مدیر تالار محراب در پایان با اشاره به برنامه‌های ایام محرم این مکان به ایسنا گفت:‌ در حال حاضر نمایش «یک از 175» کار حامد هوشیاری در سالن کوچک تالار محراب در حال اجراست که تا شب شام غریبان ادامه خواهد داشت. سالن اصلی نیز تا بعد از عاشورا نمایشی نخواهد داشت و پس از آن نمایش «صدای آب» به کارگردانی عطیه جاوید با موضوع محرم تا روز اربعین در این سالن اجرا خواهد شد.