همشهری آنلاین: علی اصغر دشتی کارگردان نمایش «متاستاز» در نشست خبری این نمایش بیان کرد که این اثر قرار است نوعی تلنگر اجتماعی نسبت به همپایان بیماران سرطانی باشد که تاکنون از آنها غفلت شده است.

به گزارش مهر، علی اصغر دشتی در نشست خبری تئاتر «متاستاز» که امروز دوشنبه چهارم آبان در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، درباره این نمایش گفت: ایده اولیه این نمایش از یکی از ورکشاپ‌های من در آذرماه سال گذشته گرفته شد. آن زمان مادر دو تن از اعضای تیم ورکشاپ به سرطان مبتلا شدند و وضعیتی که برای این دو عضو پیش آمده بود باعث شد ما این مساله را به یک سوژه تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: «متاستاز» به همپایان بیماران سرطانی می‌پردازد، کسانیکه به لحاظ روانی بیشترین آسیب جدی را در دوران درمان فرد بیمار متحمل می‌شوند.

دشتی مدل اجرای نمایش «متاستاز» را براساس اعداد «فیبوناچی» عنوان کرد و توضیح داد: ما در مدت نزدیک به ۴ ماه در هشت سالن تهران ۵۴ اجرای نمایشی را به صورت پراکنده و در زمان‌های مختلف روی صحنه خواهیم برد. این مدل بر اساس الگوی ریاضی «فیبوناچی» صورت می گیرد. در این الگو هر عدد با اعداد پیش از خود جمع شده و عدد بعدی را می سازد. ما این الگو را به مثابه نوعی «متاستاز» در نظر گرفته ایم. در فرایند «متاستاز» نیز یک سلول سرطانی در بدن فرد بیمار رشد کرده و بعد پراکنده شده و در نقطه ای دیگر از بدن بیمار سلول سرطانی دیگری رشد می کند.

دشتی درباره شیوه اجرایی نمایش خود نیز عنوان کرد: در شیوه اجرایی بر اساس اعداد فیبوناچی نیز ما ابتدا یک اجرای صفر در برج آزادی و بعد دو اجرا در یک سالن، سه اجرا در یک سالن دیگر و به همین ترتیب اجراهای پراکنده ای را در ۸ سالن خواهیم داشت.

  • می توانیم رویای خود را به واقعیت تبدیل کنیم

کارگردان نمایش «متاستاز» اظهار کرد: این نمایش به دلیل ساختار و محتوای آن، تمرینات دشواری را می طلبید و خوشبختانه ما گروهی داشتیم که به دلیل دغدغه این پروژه با ما همراه بودند. همچنین به دلیل تعدد سالن ها برای اجرا، باید می توانستیم نظر مدیران سالن ها را جلب کنیم که به دلیل اهمیتی که این موضوع برای آنها پیدا کرده بود، آنها نیز با ما همکاری کردند. من اکنون خوشحالم که می توانیم رویای خود را به واقعیت تبدیل کنیم و امروز پروژه های فرهنگی جایگاه خود را پیدا کرده اند.