همشهری آنلاین: سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه‌ای از ورود سامانه بارشی به کشور، باران شدید و کاهش دما خبر داد.

بنا بر اخطاریه شماره 36 سازمان هواشناسي با استقرار جریان‌های گرم و مرطوب از عرض‌های جنوبی و ورود زبانه پرفشار سطح زمین از عرض‌های شمالی و گذر تدریجی امواج تراز میانی جو از روز سه شنبه فعالیت سامانه بارشی در شمال غرب و غرب کشور تقویت شده و گستره بارش، دامنه‌های جنوبی البرز و برخی مناطق جنوب غرب کشور را نیز فرا می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید: از روز چهارشنبه با تقویت زبانه پرفشار در نیمه شمالی و از سوی دیگر تقویت جریان‌های گرم و مرطوب در غرب و جنوب غرب کشور، برشدت بارش‌ها در نیمه غربی کشور افزوده خواهد شد.

همچنین نقشه‌های آینده نگری بیانگر ماندگاری و تقویت الگوی جو ناپایدار فوق بر روی مناطق غربی، دامنه‌های البرز و سواحل شمال کشور تا اوایل هفته آینده است.

در این اخطاریه آمده است: با توجه به پیش بینی بارش شدید باران در غرب و شمال غرب کشور در برخی ساعات که همراه با تقویت ابرهای همرفتی و وقوع بارش‌های تندری (رگبار باران و رعد و برق)، آب گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، وقوع شرایط لغزندگی در جاده‌ها و مه آلود بودن جاده‌های کوهستانی در نقاط یاد شده توصیه می‌شود برای حفظ ایمنی احتیاط لازم در تردد جاده‌ای به سبب لغزندگی ناشی از بارش باران و کاهش دید افقی به علت مه غلیظ در جاده‌های کوهستانی البرز و تردد در مناطق مستعد بروز سیلاب به کار گرفته شود.

از روز پنجشنبه با تقویت پرفشار سطحی و نفوذ بیشتر آن به عرض‌های جنوبی تر دمای هوا به تدریج کاهش خواهد یافت و انتظار می‌رود در ارتفاعات البرز سبب بارش برف شود.

به گزارش همشهري آنلاين، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نيز 5 آبان ماه توضیحاتی درباره نامه این سازمان به استان‌ها و کارگروه‌های ۱۴گانه سازمان مدیریت بحران درباره آماده‌باش در فصل زمستان ارائه کرد.

مهندس مرتضی اکبرپور درباره پیش‌بینی بروز پدیده ال‌نینو در کشور و نامه‌ای که سازمان مدیریت بحران برای آماده‌باش دستگاه‌ها ارسال کرده است، گفت: این نامه را در حوزه آمادگی و مقابله آماده کرده و از سوی رییس سازمان مدیریت بحران کشوربه دستگاه‌ها ابلاغ شد. این نامه که به شکل محرمانه به کارگروه‌های 14گانه مدیریت بحران و همچنین مدیران کل بحران استانداری سراسر کشور رونوشت شده است، شامل اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای برای فصل سرماست.

وی با بیان اینکه باید با اقدامات پیشگیرانه در راستای پاسخگویی به حوادث احتمالی اقدام کنیم، اظهار کرد: پس از آنکه وزیر نیرو در نامه‌ای به وزیر کشور مطالبی را مطرح کرده و سازمان هواشناسی نیز برخی پیش‌بینی‌ها را انجام داد، تصمیم بر نگارش این نامه شد تا براساس آن اقدامات پیشگیرانه انجام شده و برابر هر نوع حادثه احتمالی ناشی از سرما و بارندگی در فصل زمستان آماده باشیم این بدین معنا نیست که قطعا در زمستان بحران خواهیم داشت اما باید در برابر هر نوع حادثه طبیعی آمادگی داشته باشیم.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به زمستان سردی که در سال 86 که در کشور تجربه شد، خاطرنشان کرد: با توجه به این تجربه و ماجرایی که در جریان قطع شدن گاز و... در استان‌های شمالی کشور با آن روبه‌رو بودیم تصمیم بر این شد که برای مقابله با حوادث احتمالی آمادگی داشته باشیم.

  • نامه محرمانه با 22 آیتم

ايسنا نوشت: اکبرپور با بیان اینکه در این نامه چه موضوعاتی مورد توجه قرار گرفته و از استان‌ها و اعضای کارگروه مدیریت بحران چه درخواست‌هایی شده است، گفت: همانطور که گفتم این نامه به شکل محرمانه صادر شده و نمی‌توان تمام جزییات آن را بیان کرد اما اجمالا می‌توان گفت که این نامه 22 آیتم دارد که در آن ما از مدیران کل بحران و استانداری‌ها خواسته‌ایم که اقدام به لایروبی رودها و مسیل‌ها به ویژه در نقاط شهری و مسکونی کرده و آن را پاکسازی کنند. چراکه اگر بارش‌ها زیاد شود ما دچار مشکل خواهیم شد و عمدتا در دهانه پل‌ها انباشت زباله و دیگر چیزهایی که آب با خودش آورده باعث طغیان رود و ورود آن به منازل و معابر می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث سوخت‌رسانی پیش‌بینی‌هایی انجام شده است، خاطرنشان کرد: این درخواست را مطرح کرده‌ایم که در مناطق سردسیر بیمارستان‌ها و مدارس و همچنین مراکز خدماتی مانند نانوایی‌ها و دیگر اماکنی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند از حالت یگانه‌سوز خارج و به حالت دوگانه‌سوز تبدیل شوند یعنی علاوه بر گاز بتوان با سوخت دیگری نیز گرمایش آنها را تامین کرد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید دوباره بر اینکه این به این معنا نیست که حتما زمستانی بحرانی خواهیم داشت، گفت: مخاطب این نامه همانطور که گفتم استانداران، مدیران کل بحران استان‌ها و سازمان‌های عضو کارگروه 14 گانه سازمان مدیریت بحران بودند.

اکبرپور درباره اینکه پیش‌بینی سرما در کدام یک از استان‌های کشور وجود دارد، اظهار کرد: این نامه را به کل کشور ارسال کردیم چراکه پدیده ال‌نینو مربوط به کشور ما نبوده و در منطقه بروز خواهد کرد از این رو گرچه ممکن است در برخی از استان‌ها شاهد سرما و بارش شدید برف باشیم، اما در برخی از استان‌ها مانند استان‌های گرمسیر نیز پیش‌بینی سیل و سیلاب وجود دارد، بنابراین می‌توان گفت این نامه آماده‌باشی برای حوادث زمستانه است.