تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸

همشهری دو - محمد معمار: ممکن است بارها برای شما پیش آمده باشد که هنگام رانندگی، چراغ چک اتومبیل‌تان روشن شود.

در اين مواقع ممكن است خودرو به حركتش ادامه دهد يا اينكه متوقف شود. روشن شدن چراغ چك ممكن است به عوامل مختلفي بستگي داشته باشد. خب، حالا مشكل كجاست؟ خودمان مي‌توانيم آن را برطرف كنيم يا اينكه بايد سراغ تعميركاران حرفه‌اي برويم؟ اينجا تمامي مشكلاتي را كه موجب روشن شدن چراغ چك مي‌شود برايتان بيان كرده‌ايم. در 5گام هم به شما آموزش داده‌ايم كه خودتان قبل از راهي‌شدن به سمت تعميرگاه، اتومبيل را تعمير كنيد. پوريا خبازيان كه يكي از تعميركاران جوان اما با سابقه است به‌عنوان كارشناس، ما را در اين بخش همراهي مي‌كند.

  • اين چراغي براي هشدار دادن است

چراغ چك به دستگاه انژكتور خودرو وصل است. اگر هر مشكلي در قسمت‌هاي برقي خودرو پيش بيايد اين چراغ روشن مي‌شود. يادتان باشد چراغ چك صرفا يك چراغ هشدار‌دهنده است. اگر چراغ چك خودرو روشن شود و ندانيد كه مشكل كجاست بايد خودرو را به تعميركار نشان دهيد تا به وسيله‌ دياگ مشكل را شناسايي كند. زماني كه اين چراغ روشن مي‌شود خودرو ممكن است «ريپ» بزند و مصرف سوخت بالايي داشته باشد و حتي ممكن است اصلا روشن نشود. همه‌ اينها به مشكلي بستگي دارد كه براي خودرو پيش آمده است.

  • مشكلاتي كه چراغ را روشن مي‌كند

هر مشكل برقي، در هر قسمتي از خودرو كه رخ دهد چراغ چك روشن مي‌شود. روشن شدن اين چراغ ممكن است به‌دليل قطع يك سيم ساده باشد يا شايد سوختن سنسورهاي مهم موجب روشن شدن آن شود. موارد زير مشكلات اساسي و مهمي هستند كه باعث روشن شدن چراغ چك در خودرو مي‌شوند.
1- سنسوري در خودرو وجود دارد كه ميزان مصرف سوخت را تعيين مي‌كند. اگر اين سنسور بسوزد مصرف سوخت خودرو افزايش مي‌يابد و چراغ چك روشن مي‌شود.
2- كنار هر سيلندر خودرو يك شمع و يك واير وجود دارد كه به كمك كوئل، برق اصلي را به سيلندر مي‌رساند، سوختن هر يك از آنها موجب روشن شدن چراغ چك مي‌شود.
3- خراب شدن سوزن انژكتور هم يكي ديگر از عوامل روشن شدن چراغ چك است.
4- آنچه مربوط به هواي خودرو مي‌شود داراي 5سنسور است كه هر يك كار مخصوص به‌خود را انجام مي‌دهند؛ مثل سنسور سوخت كه ميزان بنزين و هواي خودرو را تنظيم مي‌كند. اگر هر يك از اين سنسورها با مشكل روبه‌رو شوند چراغ چك روشن مي‌شود.
5- در قسمت اصلي زير موتور كه به گيربكس وصل است، يك سنسور وجود دارد كه به آن سنسور بادامك مي‌گويند. يكسري از دندانه‌هاي داخل موتور به اين سنسور وصل هستند و به‌صورت مغناطيسي كار مي‌كنند، چنانچه هر مشكلي در اين قسمت پيش بيايد خودرو به‌طور كل خاموش مي‌شود. اين مشكل هم باعث روشن شدن چراغ چك خودرو شما مي‌شود.
6- قسمت خنك‌كننده يا فن موتور هم به چراغ چك وصل است كه اگر كند كار كند يا دور تند آن بي‌دليل فعال شود و يا اينكه بسوزد، باز هم چراغ چك روشن مي‌شود.
7- سنسور كيلومتر هم به چراغ چك متصل است كه اگر بسوزد يا به‌صورت دستي توسط خود شخص قطع شود چراغ چك روشن مي‌شود و مصرف سوخت افزايش پيدا مي‌كند.
8- دينام خودرو هم به چراغ چك وصل است. چنانچه دينام كار نكند، اين چراغ روشن مي‌شود و هشدار مي‌دهد.

  • چراغ چك روشن شد چه كنيم؟

هنگامي كه چراغ چك خودرو روشن مي‌شود مي‌توانيد قبل از نشان دادن خودرو به تعميركار و وصل كردن دستگاه دياگ براي شناسايي مشكل در خودرو، خودتان اقدام به عيب‌يابي و حتي تعمير خودرو كنيد. به هر حال يادتان باشد كه وصل كردن دستگاه دياگ و بعداز آن تعمير خودرو پرهزينه و وقت‌گير است. حتي امكان دارد براي بردن ماشين به تعميرگاه نياز به يدك‌كش پيدا كنيد كه هزينه‌هاي شما را دوچندان مي‌كند. اين 5گام را پيش رويتان قرار دهيد. درغيراين 5گام، كار خيلي تخصصي مي‌شود و لازم است شما به تعميرگاه مراجعه كنيد.

گام اول
سيستم برق ماشين را از روي باتري اتومبيل به‌طور كل قطع و پس از 5دقيقه دوباره برق را وصل كنيد. با اين كار سيستم برق ماشين ريست مي‌شود و به حالت كارخانه بازمي‌گردد. اين كار ممكن است باعث خاموش شدن چراغ چك و برطرف شدن مشكل در خودرو شود. حتي اگر مشكل برطرف نشد با اين كار مي‌توانيد موقتا ماشين را راه‌اندازي كنيد تا شما را به يك تعميرگاه برساند.

گام دوم
در اين گام به يك آچارشمع نياز داريد. يكي‌يكي شمع‌ها و وايرها را در بياوريد و چك كنيد كه برق مي‌آيد يا نه. اگر برق وارد نشود بايد انتهاي وايرها را باز كنيد. اگر سيم قطع شده بود خودتان مي‌توانيد يك سيم به‌صورت يكسره به آن وصل كنيد اما اگر واير سوخته باشد شما نمي‌توانيد نقص را شناسايي كنيد.

گام سوم
ممكن است روشن شدن چراغ چك به‌خاطر فن موتور باشد. شما مي‌توانيد به جعبه فيوز خودرو نگاهي بيندازيد و يكي‌يكي فيوزها را چك كنيد كه نسوخته باشند. اگر سوخته بودند مي‌توانيد آنها را عوض كنيد و اگر نسوخته باشند بايد به سراغ خود فن برويد و بررسي كنيد كه تمام سيم‌ها وصل است يا نه. قطع هر يك از سيم‌ها در فن موتور موجب روشن شدن چراغ چك مي‌شود. شما با عوض‌كردن سيم آسيب‌ديده مي‌توانيد مشكل را بر طرف كنيد.

گام چهارم
در قسمت سنسور كيلومترشمار يك قطعه وجود دارد به نام پينيون. هنگامي كه چراغ چك روشن مي‌شود ممكن است مشكل از سنسور كيلومترشمار باشد. اگر سنسور سوخته باشد كه هيچ، اما اگر سنسور نسوخته باشد با دستكاري پينيون مي‌توانيد مشكل را برطرف كنيد. كافي است پينيون را كمي به سمت بالا بكشيد تا مشكل برطرف شود.

گام پنجم
دينام ماشين همانطور كه گفته شد به چراغ چك وصل است، اگر دينام كار نكند هم چراغ چك و هم چراغ دينام روشن مي‌شود. اگر اين اتفاق افتاد شما مي‌توانيد تسمه دينام را بررسي كنيد و اگر تسمه پاره شده بود آن را عوض كنيد.

  • چراغ چك در اتومبيل‌هاي امروزي

در خودروهاي پيشرفته، نسل جديدي از چراغ چك ارائه شده و اين امر، كار را براي تعميركاران بسيار راحت كرده است. در اين خودروها مانيتور داخل اتومبيل، كار چراغ چك را انجام مي‌دهد و علاوه بر هشدار‌دادن، قسمت آسيب‌ديده را هم شناسايي مي‌كند. بعد هم روي صفحه مانيتور مي‌نويسد كه كدام قسمت آسيب‌ديده است.