تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱

همشهری دو - فاطمه محمد صالحی: امروز نظام سلامت همه دنیا نگران جمعیت چند صد میلیونی بیماران روانی و مصرف بالای انواع داروهای آرام‌بخش است.

 با مطالعاتي كه روانشناسان كرده‌اند؛ امروز نقش دين در كنترل عواطف، هيجانات، روابط درون فردي و اجتماعي، بسيار اثرگذارتر از تصور ماست و مي‌تواند منجر به استفاده كمتر از انواع داروهاي آرام‌بخش شود. توان تحمل سختي‌ها و تسلط بر خود، مهارت مهمي است كه حتي فقط در تك جمله «ما رايت الا‌جميلا» حضرت زينب(س) به خوبي مي‌توان ديد. اگر به غير از دارو و درمان با قرص‌ها، به‌دنبال راه‌هاي ديگر رسيدن به آرامش هستيد؛ اين راهكارها را بخوانيد.

  • روح‌تان را قوي كنيد

آرامش، احساس خوشايند دروني است كه رضايت خاطر به همراه دارد. افراد آرام از زندگي لذت بيشتري مي‌برند و توان كنترل بر خود و تصميم‌گيري بهتري را هم از خود نشان مي‌دهند. اين صفت مهم با توان روحي هر فرد ارتباط زيادي دارد و نتيجه قوي بودن روح يك فرد است. فكرش را بكنيد؛ در صحنه عاشورا حضرت زينب(س) اين همه داغ ديدند و بعد در اسارت، مسئول مراقبت از زنان و كودكان زخمي و داغديده شدند اما وقتي با تمسخر و طعنه ابن‌زياد در كوفه روبه‌رو شدند كه ديدي چه بلايي به سرتان آورديم و...! با صداي محكمي فرمودند: «من جز زيبايي چيزي نديدم». اين قدرت جز با داشتن تكيه‌گاه خدايي در توان هيچ انساني نيست اما اين پيشنهاد‌ها هم براي افزايش روحيه براي آرامش‌خواهي مناسب است:1- هدف‌گذاري مي‌تواند قدرت روحي و جسارت پذيرش سختي را بالا ببرد. براي خودتان هدف كوتاه‌مدت و بلندمدت بگذاريد. 2- به منبع آرامشي تمام نشدني مثل اهل‌بيت(ع)، ذكرهايي شبيه به «الابذكر‌الله تطمئن القلوب» و... متصل شويد. 3- اگر موضوعي منشا نگراني شماست در وهله اول به فكر حل آن باشيد تا بتوانيد ريشه‌اي حل كنيد. 4- تمرين‌هاي روحي مفيدي را انجام بدهيد تا قدرت تسلط بر نفس‌تان بالا برود مثلا با پرهيز از غذاهايي كه برايتان ضرر دارد اما دائم هوس خوردن آن‌را مي‌كنيد، شروع كنيد.

  • به فكر بدن سالم باشيد

عالمان ديني بدن را مثل مركبي مي‌دانند كه اگر مي‌خواهيد سوار بر آن در راه كمال و بندگي برويد بايد در ابتدا آن‌ را قوي و پروار كنيد. به كمك چنين راه‌هايي قدرت جسمي خود را بالا ببريد تا بدنتان كمك‌كننده روحتان شود:1- طي روز يك برنامه چند دقيقه‌اي براي ورزش بگذاريد.اين فعاليت از يك طرف قواي بدن را بالا مي‌برد و از طرف ديگر با تقويت همت به كسب آرامش كمك مي‌كند.2- در سفارشات طب سنتي توجه همزمان به روح و بدن بيشتر است پس تا مي‌توانيد به جاي درمان‌هاي دارويي از طبيعت كمك بگيريد مثلا امروزه نقش سبزي‌هاي منيزيم‌دار مانند اسفناج، ريحان و كلم‌ها، ماهي، تخم‌كدو، شير، شكلات تلخ و نوشيدني‌هايي مثل شربت گلاب و گل گاوزبان در آرامش‌بخشي ثابت شده است. 3- نوع تنفس و محل تنفس در آرامش‌تان مهم است.اگر به فضاي باز و طبيعت دسترسي نداريد مي‌توانيد جلوي يك آكواريوم كه خود نقش خيلي خوبي در آرامش‌دهي دارد يا يك تصوير زيبا، جمله زيبا و...تمرين تنفس عميق كنيد.4- بعضي عادت‌ها هم مي‌تواند در به هم زدن آرامش مؤثر باشد. پوشيدن لباس‌هاي تنگ، سيگار كشيدن، تكان دادن دائم غيرارادي پا و... . ترك اين عادت‌ها زمان مي‌خواهد اما گام به گام با حذف اينها حال بهتري پيدا مي‌كنيد.