تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲

شیوا حریری: از خودم می‌پرسم چرا می‌گویند امام غریب؟ او که آشناترین است با ما و با همه‌ی خاطره‌هایمان.

اي امام آشنا! ممنون كه ما را خواسته‌اي، اين‌جا، روبه‌روي تو، روبه‌روي آرامشي كه فقط متعلق به توست. در اين شهر، مشهد، هر جا كه باشيم روبه‌روي توييم. نگاهمان مي‌كني. باز هم نگاهمان كن اي آشناي هميشه!

عكس: حسين كامشاد

حرم امام رضا(ع) پر از شكوه و زيبايي است؛ از اين گنبد طلايي كه چون خورشيدي در شهر مي‌درخشد تا ضريح زيباي طلا و صحن‌هاي متعدد كه  هر كدامش مجموعه‌اي از هنرهاي گوناگون ايراني و اسلامي را در برگرفته است.

 مسجد گوهرشاد هم هست، مسجدي زيبا كه يادگار دوره‌ي تيموري است و موزه‌ي آستان‌قدس رضوي كه خود دنيايي از گنجينه‌هاي گوناگون است؛ گنجينه‌ي قرآن، فرش، هنرهاي تجسمي، سكه ، تمبر، ساعت، صدف و...

كتاب‌خانه‌ي آستان‌قدس رضوي هم اين‌جاست؛ يكي از بزرگ‌ترين كتاب‌خانه‌هاي خاورميانه كه كتاب‌هاي خطي و اسناد مهم تاريخي را در خود جاي داده است.

 

عكس: مهبد فروزان

در  نقاره‌خانه‌ي حرم كه در صحن عتيق است، نقاره‌چي‌ها پيش از طلوع و غروب خورشيد كرنا مي‌دمند و طبل مي‌زنند و آغاز و پايان روز را اعلام مي‌كنند.

عكس: مهبد فروزان

اين ساعت هم ساعت حرم است و روزگاري تنها ساعت شهر بوده.

عكس: مهبد فروزان

موزه‌ي نادري روبه‌روي حرم امام‌ رضا(ع) است و مقبره‌ي نادرشاه افشار. مجسمه‌ي نادرشاه و سه تن از سربازانش در ورودي موزه قرار گرفته و آن را ابوالحسن صديقي، مجسمه‌ساز مشهور، ساخته و بناي موزه هم ساخته‌ي هوشنگ سيحون، معمار نامي است. موزه دو تالار دارد. در يكي از آن‌ها آثاري از دوره‌ي افشاريه و قاجاريه است. شمشير نادرشاه هم همين‌جا به نمايش درآمده است. در تالار ديگر اطلاعات تاريخي از دوره‌ي افشار و نيز كلنل محمدتقي‌خان پسيان وجود دارد. مقبره‌ي پسيان هم در محوطه‌ي موزه است.

عكس: علي رفيعي

شهري پر از مسافر، بازار مي‌خواهد و بازار رضا از قديمي‌ترين بازارهاي مشهد است. بازاري در دو طبقه، با چارسوق‌ها و سراهاي متعدد، پر از اجناس متنوع؛ از طلا و لباس گرفته تا مهر و تسبيح و سجاده و زعفران و نخودچي و كشمش.

عكس: مهبد فروزان

آرامگاه شاعران پارسي‌گوي در توس، مزار شاعران معاصر خراسان است و اين بنا نشانه‌اي دارد؛ استوانه‌اي آراسته به شعرهاي حكيم توس؛ فرودسي.

عكس: وبلاگ كلات

كاخ خورشيد از بناهاي مهم  اين منطقه است. بنايي هشت‌ ضلعي با برجي استوانه‌اي و نمايي كنگره‌دار. مي‌گويند ساخت اين بنا در زمان حيات نادرشاه به پايان نرسيد و مي‌گويند اين‌جا محل نگه‌داري از گنجينه‌ي نادرشاه افشار بود. اين عمارت در كلات است، شهري است نزديك به نام نادرشاه كه به كلات نادري مشهور است.

عكس: مهبد فروزان

به نام خداوند جان و خرد

كزين برتر انديشه برنگذرد

خداوند نام و خداوند جاي

خداوند روزي ده رهنماي

خداوند كيهان و گردون سپهر

فروزنده‌ي ماه و ناهيد و مهر

اين‌جا آرامگاه ابوالقاسم فردوسي است، خالق شاهنامه، حماسه‌ي ملي ايران در توس. ساخت اولين بناي آرامگاه فردوسي را به سپهدار توس، ارسلان جاذب نسبت مي‌دهند، اما بنا در طول ساليان بارها و بارها بازسازي شده و حدود 90 سال از شكل كنوني‌اش مي‌گذرد.

عكس: مهبد فروزان

بعضي‌ مي‌گويند اين‌جا زندان هارون‌الرشيد است، به همين دليل هم به هارونيه مشهور بوده، اما به نظر مي‌رسد اين‌جا مدرسه يا خانقاهي بوده كه بر عمارتي كهن بنا شده است.

بناي جديد از دوره‌ي ايلخاني باقي مانده در شهر توس.

عكس: مهبد فروزان

اين‌جا گنبد سبز است، آرامگاه شيخ مؤمن، عارف دوره‌ي صفويه.

گنبدي با كاشي‌‌كاري فيروزه‌اي كه رنگ سبز را تداعي مي‌كند. بنايي هشت ضلعي با چهار ايوان.

عكس: باشگاه خبرنگاران جوان

شله،‌ آشي است مشهدي كه با گوشت و حبوبات پخته مي‌شود و خيلي هم محبوب است و معمولاً براي مراسم مذهبي و سوگواري پخته مي‌شود.