تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶

نیلوفر قدیری: روز پنجشنبه هفته گذشته وقتی خبر انفجار در یک محله شلوغ پررفت‌وآمد در منطقه شیعه‌نشین جنوب بیروت منتشر شد، بسیاری از سایت‌های خبری غربی و عربی، این خبر را اینگونه روایت کردند:

«حمله انتحاري داعش عليه حزب‌الله لبنان». گويي كه اين بخشي از جنگ ميداني ميان داعش و حزب‌الله است و صدها نفري كه در اين انفجار كشته و مجروح شدند، رزمنده ميدان جنگ بودند.ديروز اما همين رسانه‌ها حملات هولناكي را كه طي يك ساعت از جمعه‌شب در مكان‌هاي شلوغ پررفت‌وآمد مردمي در پاريس روي‌داد، جنگ داعش عليه فرانسه خواندند. فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه هم ماجرا را اينگونه روايت كرد: اين يك اعلام جنگ عليه مردم فرانسه است.

مردم فرانسه جمعه‌شب لحظات هولناكي را تجربه كردند كه سال‌هاست بخشي از زندگي مردم در عراق، لبنان، سوريه،يمن، نيجريه، كامرون، مالي و بسياري از نقاط ترورخيز دور و نزديك جهان است. تروريست‌هايي كه اكنون با نام داعش فعال هستند اما در گذشته نام‌هاي ديگري داشتند و در آينده هم ممكن است با عناوين ديگري ظهور كنند، با ادعاي دين و مذهب در دانشگاه و مسجد، مدرسه و بيمارستان، سينما و خيابان، آدم‌مي‌كشند. در خاورميانه اين كشتار به نام جنگ شيعه و سني و جنگ فرقه‌اي صورت مي‌گيرد.

اما وقتي نوبت به اروپا و آمريكا مي‌رسد، نام تروريسم روي آن گذاشته مي‌شود. گروهي كه اكنون با عنوان دولت اسلامي يا داعش مشغول كشتار در جهان است، همان گروهي است كه تا چند‌ماه پيش در رسانه‌هاي غربي و عربي با عنوان «گروه شبه‌نظامي سني» مطرح مي‌شد. عنواني كه اگر نگوييم مشروعيت، دست‌كم نوعي هويت براي اين گروه تروريستي ايجاد مي‌كرد.

برخي كشورهاي عربي منطقه حتي فعاليت اين گروه را توجيه مي‌كردند و آن را نوعي واكنش قومي نسبت به قدرت گرفتن شيعيان تحليل مي‌كردند. سال گذشته وقتي اين گروه به دفتر مجله فكاهي در پاريس حمله كرد و اعضاي تحريريه آن را به گلوله بست، اروپا نسبت به اين روايت جعلي هوشيار شد.

نگاه‌ها به منشا اين تفكر معطوف شد كه در بستر برخي جوامع عربي زنده است و در سال‌هاي اخير با پشتوانه رسمي و مالي دولت‌ها، به جهان صادر شده‌است. وزيرخارجه انگليس 2هفته پيش در كنفرانس امنيتي منامه در حضور وزراي خارجه عربي اعتراف كرد كه « دير به فكر مبارزه با افراطي‌ها افتاديم و بايد با ريشه اين تفكر برخورد كنيم».اكنون آنچه جمعه‌شب در پاريس روي داد و فرانسوي‌ها آن را اعلام جنگ آشكار عليه خود خوانده‌اند، شايد به دنيا ثابت كند كه آنچه در خاورميانه مي‌گذرد، جنگ فرقه‌اي نيست و به خاورميانه محدود نمي‌شود. اين جنگ عليه همه جامعه بشري است.