تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۴

روز چهارشنبه استعفای میخائیل فرادکف نخست‌وزیر روسیه پذیرفته شد و بلافاصله ویکتور زوبکوف که ریاست یک هیات ناظر مالی را به عهده داشت، به عنوان جانشین نخست‌وزیر مستعفی معرفی شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه 2هفته برای معرفی جانشین فرادکف وقت داشت، اما در کمتر از نصف روز پوتین زوبکوف را به عنوان نخست‌وزیر جدید به دومای دولتی روسیه معرفی کرد.

توالی این حوادث حاکی از آن است که این رفتن‌ها و آمدن‌ها ارتباط وثیقی با انتخابات پارلمانی روسیه در دسامبر 2007 و انتخابات ریاست جمهور روسیه در مارس 2008 دارد.

سرگئی مارکف استاد علوم سیاسی که با کرملین هم بی‌ارتباط نیست می‌گوید: استعفای فرادکف و آمدن زوبکوف مرحله‌ای جدیدی در طرح انتقال آرام قدرت در روسیه است. ما در سال 2008 رئیس‌جمهور جدیدی‌خواهیم داشت اما گروه سیاسی (تیم اجرایی) و سیاست‌ها تغییر نخواهد کرد.

کنستانتین کوزاچکف رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه نیز در توضیح استعفای فرادکف می‌گوید: این تغییر احتمالا برای تضمین سهولت انتقال ریاست جمهوری به فرد بعدی صورت گرفته است.

حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا پوتین برای اطمینان از جریان آرام انتقال قدرت به کنارگذاشتن فرادکف نیاز داشت، در حالیکه پوتین دو تن (سرگئی ایوانف و دمیتری مدودف) از افرادی را که از آنان به عنوان رئیس‌جمهور احتمالی آینده روسیه یاد می‌شود به عنوان معاونان نخست‌وزیر گمارده بود. آنچه در حال حاضر در مسکو می‌گذرد، به جریان روی کارآمدن پوتین بسیار شبیه است.

بوریس یلتسین اولین رئیس جمهور روسیه در آگوست 1999 پوتین را به سمت نخست‌وزیری روسیه گمارد و پنج ماه بعد با نصب وی به عنوان کفیل ریاست جمهوری از قدرت کناره گرفت.

برخلاف یلتسین که محبوبیت چندانی نداشت، پوتین در شرایط بسیار بهتر قرار دارد و به مانورهای پیچیده برای انتخاب جانشین خود نیازی ندارد. پوتین با یک اشاره می‌تواند در سلسله مراتب حزبی در حزب روسیه متحد در هرم قدرت حزب جریان حمایت از فرد مورد نظر را به حرکت درآورد.

بسیاری در مسکو و در خارج از روسیه فکر  می‌کردند نخست‌وزیر جدید کسی جز سرگئی ایوانف نخواهد بود اما ایوانف نامزدی زوبکوف را مورد تایید قرار می‌دهد و می‌گوید: به عنوان یک نامزد نخست‌وزیری می‌توانم بگویم که زوبکوف مردی است که بدون سر و صدا و گرد و خاک کارش را انجام می‌دهد و این چیزی است که روسیه به آن نیاز دارد.

ایوانف در توصیف زوبکوف تاکید می‌کند که وی به هر هدفی که قبل از او تعیین شده بود، دست یافت.

اما در اینکه بالاخره هم کسی رئیس‌جمهور آینده روسیه خواهد بود، ویتالی ترتیاکف سردبیر هفته‌نامه Moskovskiye Novosti  می‌گوید: فکر نمی‌کنم زوبکوف جانشین پوتین شود. من این خطر را قبول می‌کنم و می‌گویم که زوبکوف رئیس‌جمهور آینده روسیه نیست و نامزدهای اصلی ریاست جمهوری هنوز هم ایوانف و مدودف هستند.

طبق قانون اساسی روسیه منعی برای نامزدی نخست‌وزیر برای انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد. زوبکوف فرد مشهوری نبوده است، اما در سال‌های 92 و 93 معاون پوتین در سن‌پترزبورگ بود و پدرزن وزیر دفاع فعلی روسیه است و از دوستان قدیمی و مورد اعتماد پوتین محسوب می‌شود.

Russia Profile.org
12 سپتامبر

برچسب‌ها