گروه ادب و هنر: مراسم افتتاحیه‌ پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران موقعیت مناسبی شد تا صفار هرندی از پایان یافتن مراحل رسیدگی به پرونده 300 میلیارد تومانی وزارت ارشاد خبر دهد.

وزیر ارشاد که درباره پرونده مؤسسه فرهنگ و توسعه صحبت می‌کرد، گفت: در وزارتخانه به یک بی‌عدالتی و یک ناحق برخورد کردیم؛ بیت‌المالی که عده‌ای سعی در تصاحب آن داشتند که رقم آن نزدیک به 300 میلیارد تومان است. ما 2 سال است که در حال تلاشیم و خبر خوش این است که این ثمره به نتیجه رسیده و به زودی جزئیات آن را اعلام می‌کنیم. ما می‌خواهیم از زبان رئیس قوه‌ قضائیه در همین ماه رمضان این مطلب را بشنویم.

او با این مقدمه سخنرانی خود را به این موضوع رساند که قرآن وسیله‌ای است برای تشخیص حق و باطل و نه خط کشی‌های چپ و راست و حزبی. قرآن دو حزب حزب‌الله و شیطان را معرفی کرده است. آن‌هایی که با عدالت مشکل دارند، حزب‌الشیطان هستند و آن‌هایی که خادم عدالت‌اند، حزب‌الله‌اند.

اما بجز این صحبت‌های جهت دار، صفار هرندی نمایشگاه قرآن را آیینه تمام‌نمای فعالیت‌های قرآنی سراسر کشور ندانست و رویکرد قرآنی را در سال‌های اخیر به عنوان رویکرد اصلی مجامع خواند.

پرونده‌ای که صفار هرندی از آن یاد کرده را علیرضا ملکیان، سرپرست پیشین معاونت حقوقی و امور مجلس و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمستان سال گذشته و در اعتراض به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج این مؤسسه از زیر نظر ارشاد، رسانه‌ای کرد.

او مؤسسه فرهنگ و توسعه ایران را به گواه اسناد و مدارک موجود و حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی و آرای تکمیلی آن متعلق به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی خواند و گفت: مدارک و اسناد فراوان دیگری نیز وجود دارد که بیانگر آن است اموال و املاک موجود این مؤسسه از محل اعتبارات ملی و استانی و از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین شده و هیأت مدیره سابق مؤسسه نیز که اکنون به عنوان شاکی در یک طرف این ماجرا قرار دارند بارها در مکتوبات رسمی خود به ادارات و سازمانها بر دولتی بودن مؤسسه تأکید کرده و تمامی این اسناد و مدارک از سوی دفتر حقوقی وزارت ارشاد در زمان مقرر در اختیار شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری قرار گرفته، ولی متاسفانه به عللی که بر ما معلوم نیست مورد توجه دیوان واقع نشد.

تا پیش از اظهارات وزیر ارشاد در آیین افتتاحیه نمایشگاه قرآن، هیچ خبری از نتیجه این پرونده نبود.

اما در مراسم آغاز پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همچنین محمدعلی خواجه‌پیری مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه ارائه کرد و گفت: نمایشگاه امسال از 18 بخش تشکیل شده است. در بخش خادمان قرآن کریم، شاهد افزایش سطح خدمات پژوهشی و کتاب هستیم.