ولي طي 2سال اخير تاثير سوابق تحصيلي همان 25درصد باقيمانده و در كنكور سال آينده نيز افزون بر 25درصد تاثير، 5درصد هم تاثير مثبت خواهد داشت. در يك ماه گذشته وزير آموزش و پرورش بارها اعلام كرده كه موافق افزايش سهم سوابق تحصيلي در كنكور بوده ولي اعضاي شوراي تصميمگير در اينباره رأي مخالف دادهاند. در اينباره با دكتر رضا صابري، رئيس كميته آموزش عالي مجلس و عضو ناظر مجلس در شوراي سنجش و پذيرش دانشجو به گفتوگو نشستهايم.
- براساس آنچه در رسانهها منتشره شده سال آينده نيز ميزان تاثير سوابق تحصيلي در ورود به دانشگاه 25درصد است، اين در حالي است كه در قانون سنجش و پذيرش دانشجو، ذكر شده كه تاثير سابقه تحصيلي سالانه در پذيرش دانشجو بهصورت تدريجي و صعودي افزايش يابد ولي طي 2 سال اخير چنين افزايشي مشاهده نميشود؟
براساس تصميم نشست اخير شوراي سنجش و پذيرش دانشجو، مقرر شد تاثير سابقه تحصيلي در ورود به دانشگاه افزايش پيدا كند، به همينخاطر نظر تعدادي از اعضاي شورا بر اين بود كه رشد تدريجي تاثير سابقه تحصيلي در پذيرش دانشجو بايد عملياتي شود. در اين جلسه نگرانيهايي از سوي سازمان سنجش آموزش كشور مبني بر اينكه سوابق تحصيلي دانشآموزان كارآمدي لازم را ندارد مطرح شد، با وجود اين شوراي سنجش و پذيرش دانشجو مصوب كرد كه ميزان تاثير سابقه تحصيلي در ورود به دانشگاه در كنكور سال 95 به 30درصد افزايش يابد. با اين شرط كه افزايش 5درصدي تاثير مثبت داشته باشد تا ما به يك ارزيابي از عملكرد تحصيلي سابقه تحصيلي در برگزاري آزمون سراسري برسيم.
- آيا سوابق تحصيلي دانشآموزان قابل اتكاست؟
هماكنون سوابق تحصيلي دانشآموزان قابل اتكا نيست، به همين علت شوراي سنجش و پذيرش دانشجو تأكيد دارد كه آموزش و پرورش به سمت آزمونهاي استاندارد برود تا امكان غربالگري در سابقه تحصيلي فراهم شود. اين موضوع خيلي كمك ميكند تا بتوانيم ارزش سابقه تحصيلي را در سنجش و پذيرش دانشجو بيشتر كنيم.نميتوان پذيرفت بدون يك غربالگري مطمئن تاثير سابقه تحصيلي در ورود به دانشگاه را افزايش داد. البته ما معتقديم اقدامات مثبتي در اين باره انجام شده ولي هنوز با هدفمان فاصله داريم.فكر ميكنم اگر طي يك 2 سال آينده وزارت آموزش و پرورش اقدامات مثبتي را براي شيوههاي برگزاري آزمونهاي خودش انجام دهد ميتوانيم تا 2سال آينده شاهد افزايش سابقه تحصيلي تا 50درصد باشيم.
- در كنكور سال گذشته برخي خانوادهها نسبت به اعمال سوابق تحصيلي انتقاد داشتند، آيا اين موضوع در افزايش نيافتن سوابق تحصيلي مؤثر بودهاست؟
بله اين موضوع، وزارت علوم را درباره افزايش سهم سوابق تحصيلي در پذيرش دانشگاهها دچار ترديد كردهاست.مجددا تأكيد ميكنم براي افزايش سهم سوابق تحصيلي در پذيرش دانشجويان نياز است تا آموزش و پرورش در بحث سنجش و ارزيابي دانشآموزان با حساسيت بيشتري ورود كند تا سوابق تحصيلي دانشآموزان بتواند بهعنوان شاخص مورد اتكا براي پذيرش در دانشگاهها مبنا قرار بگيرد.
- در قانون آمده كه منظور از سابقه تحصيلي، نمرات 3سال آخر دوره دبيرستان ذكر شده ولي اكنون فقط سابقه امتحانات نهايي سال سوم دبيرستان ملاك است؟ در اينباره چه راهكاري انديشيده شده است؟
در جلسه اخير شوراي سنجش و پذيرش دانشجو تصميم گرفته شد كه در كنكور سال 95 افزون بر دروس نهايي سال سوم دبيرستان، تعدادي از دروس پيشدانشگاهي نيز تاثير داشته باشد. آموزش و پرورش هم متعهد شد اين سابقه را پيش از برگزاري كنكور سال آينده در اختيار سازمان سنجش آموزش كشور قرار دهد.من فكر ميكنم از كنكور سال 96 شاهد اين باشيم كه سابقه تحصيلي سال اول دوره دوم متوسطه يا پايه دهم نيز به سوابق تحصيلي مؤثر در ورود به دانشگاه اضافه شود و در يك فرايند3ساله سوابق تحصيلي كامل شود.
- آموزش و پرورش بايد دقيقا چه كار كند؟
آموزش و پرورش هم بايد براي حذف كنكور پيشقدم شود. براي نمونه اكنون تمركز نمرات دانشآموزان عمدتا روي نمرات 18تا 20 است. براي مثال وقتي ميخواهيد به يك فردي بگوييد ميتواند در رشته فيزيك دانشگاه تهران يا شريف ادامه تحصيل بدهد، اختلاف اينها بايد در پارامترهاي جزئي باشد. با روش فعلي نميتوان دانشآموزاني كه را نمرات20دارند از هم تفكيك كرد و به برخي بگوييم شما در دانشگاه صنعتي شريف ادامه تحصيل بدهيد و به برخي ديگري بگوييم در دانشگاه تهران. پس آموزش و پرورش بايد فاصلههاي صدمي ايجاد كند كه امكان غربالگري وجود داشته باشد.
- آيتم نقش بازار در حذف كنكور
بيشترين آسيب از بازار كنكور متوجه وزارت آموزش و پرورش است.عملا در پايههاي متوسطه اول و دوم، بخش عمدهاي از دانشآموزان بهجاي توجه به كلاس آموزش به سمت مؤسسات غيرآموزش و پرورش گرايش پيدا ميكنند. بزرگترين علت اين گرايش، بحث كنكور است. اگر بتوان وزن كنكور را كاهش داد قاعدتا اين مؤسسات ضرورت حضورشان را از دست ميدهند. بايد برساس آنچه در مدرسه با دانشآموزان كار ميكنيم فرايند آموزش و پرورش در كشور را رقم بزنيم.